انتشار این مقاله


منشأ ماده ژنتیکی سمی شناسایی شد

کولیباکتین احتمالا در ایجاد سرطان کولون دخیل است.

کولیباکتین (Colibactin) توسط باکتری‌های دستگاه گوارش از جمله رده‌های خاصی از E. coli ساخته می‌شود؛ و گمان بر این است که در سرطان کولون دخیل باشد. مطابق پژوهش مرکز تحقیقات پزشکی نورث‌وسترن که در نشریه Nature Chemical Biology منتشر شد، این ماده توسط یک روش تبدیل شیمیایی که تاکنون مشاهده نشده بود، می‌تواند تولید شود.

قبل از این یافته‌ها، بسیاری از مکانیسم‌های مولکولی دخیل در تولید کولیباکتین بطور عمده ناشناخته بودند. در فرآیندی که به تازگی کشف شده است، ماده شیمیایی بنام کوفاکتور آنزیم نقش شگفت‌‌آوری ایفا می‌کند.

دکتر نیل کلر، مولف دستیار پژوهش و استاد بخش هماتولوژی و انکولوژی گفت:

به طور طبیعی، کوفاکتورها به آنزیم‌ها در تهیه فرآورده‌ها کمک می‌کنند؛ ولی کوفاکتورها معمولا بخودی خود در این فرآیند درگیر نمی‌شوند.

این کوفاکتور که S-adenosylmethionine (یا SAM) نام دارد، معمولا به عنوان دهنده گروه متیل به آنزیم عمل می‌کند. در این مورد، کولیباکتین آن گروه متیل را به همراه اتم‌های اضافی برای استفاده از آن‌ها بعنوان واحدهای سازنده خود می‌گیرد.

SAM

او همچنین ادامه داد:

این یک تبدیل آنزیمی جدید در طبیعت است. تکامل این گونه باعث ایجاد این ژنوتوکسین شده است. و ما اکنون به دنبال یافتن جزئیات واقعی درباره نحوه تشکیل این زنجیره‌های کوچک سه عضوی هستیم.

کلر تصریح نمود:

یافتن موارد جدید درباره نحوه تشکیل کولیباکتین کلیدی برای توسعه مداخلات است. هر چه بیشتر درباره مکانیسم‌های درگیر اطلاعات کسب کنیم، استراتژی اختصاص یافته‌تری می‌توانیم داشته‌باشیم.

توالی‌یابی ژنوم قارچ برای کشف دارو

بررسی‌های ژنومیک دکتر کلر منجر به ارائه یک پلتفرم جدید برای آنالیز ژنوم قارچ گردید؛ این پلتفرم توانایی ارتقا به موضوع مولکول‌های زیست‌ فعال جدید را که روزی می‌توانند به داروهای جدید تبدیل شوند، دارد.

مطالعه منتشرشده اخیر با عنوان کروموزوم‌های مصنوعی قارچی و محصولات متابولیک (FAC-MS)، که بررسی چندجانبه این پلتفرم بود، نشان داد که این اقدام می‌تواند کشف داروهای طبیعی را تقویت کند.

تکنولوژی FAC ژنوم قارچ را به قطعات مگاباز DNA تقسیم می‌کند؛ این قطعات حاوی دسته‌های ژن بیوسنتزکننده مرتبط با متابولیت‌های مشخص هستند. براساس این مطالعه، این متابولیت‌ها نشان‌دهنده‌ی یک مخزن عظیم بدون استفاده از داروهای بالقوه هستند. محققان به دلیل بررسی ژنوم توسط FAC-MS می‌توانند علاوه بر دست‌یابی به متابولیت‌ها، ترکیبات جدیدی را سنجش کنند.

دکتر کلر در پایان اذعان داشت:

این مورد به منزله‌ی یک منطقه در خواب زمستانی است که آمده انفجار است.

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید