انتشار این مقاله


باکتری‌های دهان با سرطان مری در ارتباط‌اند!

ارتباط باکتری‌های دهان با خطر ابتلا به سرطان مری

آنالیزی که روی نمونه‌های به دست آمده از دهان ۱۲۰ هزار نفر انجام شد نشان‌ داد دو نوع باکتری که باعث بیماری‌ لثه می‌شوند با ابتلا به سرطان مری هم در ارتباط‌اند.

همچنین این مطالعه نشان داد که برخی از باکتری‌های دهان نیز با “کاهش” خطر ابتلا به سرطان مری مرتبط هستند.

محققان اذعان داشتند که طی این مطالعه اثرات عوامل موثر احتمالی دیگر، مانند سیگار کشیدن، الکل و (شاخص توده بدنی)  BMI  را از نتایج آزمایش حذف کردند و نتایج این مطالعه می‌تواند به درک بهتر ما از عوامل ابتلا به سرطان مری کمک کند.


مقاله مرتبط: مختصری درباره‌ی سرطان مری


نیاز مبرم به استراتژی‌های پیشگیرانه

سرطان مری از سلول‌های پوششی مری شروع می‌شود و یک درصد از سرطان‌های تشخیص داده شده در آمریکا را به خود اختصاص می‌دهد. سالانه ۱۶,۱۴۰ به بیماری خود پی می‌برند و ۱۵,۶۹۰ نفر از آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند. این سرطان در مردان شایع‌تر از زنان است.

به خاطر این که سطح مری دو نوع سلول اصلی دارد، بر حسب سلولی که درگیر می‌شود، دو نوع سرطان مری داریم:

 Esophageal Adeno-Carcinoma (یا EAC) و Esophageal Squamous Cell Carcinoma (یا ESCC) که این مطالعه به بررسی هردوی آنها پرداخته است.

متاسفانه به خاطر این که اکثر افراد تا زمانی که بیماری پیشرفت نکرده است از آن مطلع نمی‌شوند، تنها ۱۵ تا ۲۵ درصد از بیماران بیش از ۵ سال زنده می‌مانند. سرطان مری بسیار کشنده است و نیاز به استراتژی های پیشگیری و تشخیص زودهنگام کارآمدتر شدیداً احساس می‌شود.

مریمیکروب‌های دهان و ارتباط‌شان با سرطان

دهان انسان محل زندگی صدها گونه مختلف از باکتری‌ها و سایر تک سلولی‌ها است. این میکروب‌ها مکان‌های مختلفی را برای سکونت در دهان انتخاب می‌کنند، لثه‌ها، دندان‌ها، زبان، کام و …


مقاله مرتبط: ارتباط نوع باکتری‌های موجود در دهان با خطر ابتلا به سرطان


مطالعات نشان داده است که ترکیب میکروبی دهان با سیگار کشیدن، مصرف زیاد الکل، رژیم غذایی و هم‌چنین در پاسخ به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های لثه و رفلاکس معده تغییر می‌کند.

همچنین شواهدی وجود دارد که برخی از انواع میکروب‌های دهان که باعث بیماری‌های لثه می‌شوند با سرطان‌های ناحیه سر و گردن مرتبط‌اند.

این مطالعه اولین مطالعه‌ایست که از میان صدها باکتری که در دهان زندگی می‌کنند به شناسایی دقیق باکتری‌هایی که با سرطان مری در ارتباط‌اند پرداخته است.

برخی باکتری‌ها خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهند

برای بررسی این موضوع، محققان نمونه‌های دهان بیش از ۱۲۲ هزار نفر را جمع آوری و آنالیز کردند. سلامت شرکت‌کنندگان در این مطالعه به مدت ۱۰ سال پایش شد تا افرادی که به سرطان مری مبتلا شده‌اند مشخص شوند.

پژوهشگران اطلاعات ژنتیکی باکتری‌های دهان بیمارانی که به سرطان مری مبتلا شدند را با افرادی که به سرطان مری مبتلا نشدند مقایسه کردند. و دریافتند که حضورباکتری Tannerella forsythia در دهان افراد با افزایش خطر EAC (یکی از دو نوع سرطان مری) در ارتباط است.

درمقابل، آن‌ها هم‌چنین دو نوع باکتری Streptococcus و Neisseria را شناسایی کردند که با کاهش ریسک ابتلا به سرطان مری در ارتباط‌ است. مورد دوم (Neisseria) در از بین بردن مواد سمی موجود در دود تنباکو نقش دارد و در حفره دهانی افراد غیرسیگاری از فراوانی بیشتری برخوردار است.

دانشمندان معتقدند درک بیشتر نقش میکروب‌های دهان در سلامت انسان، می‌تواند منجر به استراتژی های پیشگیری از سرطان مری شود؛ یا حداقل به تشخیص زودهنگام آن کمک کند.

رضا کوفه‌ای


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید