انتشار این مقاله


نبرد جنسیت‌ها: زنان تندرست‌تر از مردان؟

خانم‌ها در مقایسه با آقایان از تناسب اندام بهتری برخوردارند.

یکی از مطالعات جدید نشان می‌دهد که در حین ورزش کردن بدن خانم‌ها اکسیژن را سریع‌تر از بدن آقایان به مصرف می‌رساند. همین امر دلیل اساسی برتری خانم‌ها در ورزش‌های هوازی است. به عبارت دیگر خانم‌ها در مقایسه با آقایان از تناسب اندام بهتری برخوردارند.

با این‌که جامعه از لحاظ سیاسی-اجتماعی در حوزه برابری جنسیتی روز به روز بیشتر پیش‌روی می‌کند، با این‌حال در برخی موارد تفاوت‌های فیزیکی بین دو جنس یک مسئله بسیار مهم است. تمارین ورزشی یکی از این بخش‌ها است.


مقاله مرتبط: علت تفاوت‌های جسمی میان زن و مرد چیست؟


اما یک تحقیق جدید باور قدیمی برتری مردان بر زنان در حیطه ورزش را به چالش می‌کشد. در حقیقت این تحقیق جدید با در نظرگرفتن واکنش‌های زنان به تمارین هوازی، دقیقاً عکس این موضوع را اثبات کرده‌ است.

تحقیق جدید تفاوت واکنش‌های بدنی دو جنس را  نسبت به ورزش‌های هوازی با تمرکز بر روی این که جنسیت، چگونه توانایی فرد در مصرف اکسیژن وارد شده به بدن در حین ورزش را تحت تاثیر قرار می‌دهد مورد بررسی قرار می‌دهد.

توماس بلترام از دانشگاه واترلو کانادا پیش‌برنده این تحقیق بوده و نتایج تحقیق در ژورنال Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism به چاپ رسیده‌ است.

عملکرد خانم‌ها سی درصد بهتر از آقایان

طبق بیانات دکتر بلترام و همکاران وی تحقیقات گذشته حاکی از قدرت اکسیژن گیری بیشتر مردان نسبت به زنان، کودکان و افراد سالخورده است.

تیم بلترام و همکارانش برای آزمودن این فرضیه آزمایشی را برنامه‌ریزی کردند. آن‌ها در این آزمایش ۱۸ شرکت‌کننده جوان نیاز داشتند؛ ۹ مرد و ۹ زن. همه شرکت‌کنندگان بسیار فعال، هم‌سن، هم‌وزن بودند و هم‌چنین دوره‌های ورزشی هوازی یکسانی گذرانده بودند.

از شرکت‌کنندگان خواسته شد که در تست تردمیل سرعتی و همچنین سه تست تردمیل اما با سرعت معمولی شرکت نمایند.

تناسب اندام

براساس تحقیق صورت‎گرفته، پویایی جذب ریوی و محیطی اکسیژن در خانم‌ها به میزان قابل‌توجهی بیشتر از آقایان است. به عبارت تخصصی‌تر، اکسیژن واردشده به بدن خانم‌ها، ۳۰ درصد سریع‌تر از آقایان در کل بدن به چرخش در می‌آید.


مقاله مرتبط: آیا ورزش زیاد برای قلب مردان ضرر دارد؟


به بیان دیگر، خانم‌ها به صورت طبیعی می‌توانند ورزشکارتر باشند. پس فرضیه مطرح‌شدۀ قبلی رد شد!

نتایج ممکن است تمرین‌های ورزشی موجود را عوض کنند

پرفسور ریچارد هانسون می‌گوید:

ما دریافتیم که ماهیچه‌های زنان اکسیژن موجود در خون را می‌توانند سریع‌تر جذب کنند که به طور واضح نشان‌دهنده برتری سیستم هوازی خانم‌ها می‌باشد.

میزان اکسیژن جذب شده معیاری برای سنجش میزان مناسب بودن سیستم تنفسی می‌باشد و نشانگر مقدار اکسیژنی است که بدن شخص می‌تواند در یک دقیقه جذب و مصرف کند.

کالج پزشکی ورزشی آمریکا ریتم مصرف اکسیژن اشخاص را معیاری برای نشان دادن حداکثر توانایی فرد در انجام کارها و ورزش‌های هوازی شدید می‌داند و معتقد است که این فاکتور به میزان زیادی با عملکرد جسمانی و سلامتی در ارتباط است.

بنابراین ریتم بالاتر مصرف اکسیژن به معنای خستگی عضلانی کمتر و عملکرد ورزشی بهتر در خانم‌ها است. همچنین این امر موجب انعطاف پذیری بیشتر بدن خانم‌ها شده و مصرف اکسیژن بیشتر موجب احساس دردهای فیزیکی کمتری می‌شود.

بلترام می‌گوید:

نتایج به دست آمده مغایر با باور رایج برتری طبیعی بدن مردان در ورزش است. با این که ما از دلیل جذب سریع‌تر اکسیژن در خانم‌ها اطلاعات دقیقی نداریم، اما این تحقیق تمام باورهای مرسوم در این مورد را زیر سوال می‌برد … و می‌تواند دیدگاه ما نسبت به ارزیابی‌های رایج و تمارین ورزشی موجود را تغییر کند.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید