انتشار این مقاله


چرا هرچه بزرگ‌تر می‌شویم زمان سریع‌تر می‌گذرد؟

قطار را نگه دارید من می‌خواهم پیاده شوم!

اگر از یک فرد بزرگسال بخواهید واضح‌ترین خاطره‌اش را به یاد بیاورد به‌ احتمال بسیار زیادی این خاطره از خاطرات ۱۵ تا ۳۰ سالگی خواهد بود.
طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۴ انجام شده است، این زمان دوره‌ای است که ۶ اتفاق از اتفاقات مهم زندگی شخص رخ می‌دهد: شروع مدرسه، رفتن به دانشگاه، اولین شغل، عاشق شدن، ازدواج کردن و بچه‎دار شدن.

روانشناسان‌ این‌ پدیده را «تکانه خاطره» می‌نامند، این اصطلاح توضیح می‌دهد که چرا به یاد آوردن خاطرات سنین کوچک‌تر آسان‌تر‌ از خاطرات پس از ۳۰ سالگی است. Claudia Hammond در کتاب خود Time Warped، می‌نویسد:
“نکته کلیدی در تکانه خاطره تازگی آن است. دلیل اینکه دوران جوانی را به خوبی به یاد می‌آوریم این است که این دوره، دوره‌ی اولین‌هاست، اولین رابطه، اولین شغل، اولین سفر بدون پدر و مادر، اولین تجربه زندگی دور از خانه، اولین زمانی که انتخاب ما برای چگونگی گذراندن وقتمان حیاتی است.”

این سری اتفاقات تازه درک ما را از زمان بسط می‌دهد. طبق گفته‌ی Chip و Dan Heath، نویسندگان کتاب «The Power of Moments: Why Certain Experiences Have Extraordinary Impact️»، هنگامی که تازگی اتفاق از بین می‌رود به نظر می‌رسد که زندگی سریع گذشته است. اما همانطور که نویسندگان اشاره می‌کنند، ممکن است احساس ناراحتی از تمام شدن خاطرات خوب نیز در احساس گذر سریع زمان موثر باشد.


مقاله‌ی مرتبط: در جست‌وجوی شادی: زندگی در زمان حال


طبق گفته نویسندگان کتاب، ساختن یک تکانه خاطره جدید بسیار ساده است، می‌توانید طلاق بگیرید، از شغلتان استعفا دهید، به خارج از شهر مهاجرت کرده و چوپان شوید! بدین ترتیب خاطرات جدیدی را خواهید ساخت؛ اما نباید خاطرات به یاد ماندنی را جایگزین خرد کرد!
به عبارت دیگر باید زندگی بزرگسالی خود را با تجربیات جدید همراه کنید اما زیاده‌روی نکنید. تنوع مزه‌ی زندگی است اما هیچکس فلفل یا ادویه‌جات را به عنوان غذای اصلی نمی‌خورد!


مقاله‌ی مرتبط: زمان؛ محدودیت یا موهبت؟


مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید