انتشار این مقاله


اگر افسرده یا عصبی هستید از مصرف این مواد غذایی پرهیز کنید

اگر با افسردگی و استرس دست‌وپنجه نرم می‌کنید باید از مصرف بعضی موادغذایی دوری کنید. در مقاله زیر به بررسی اصلی‌ترین مواد غذایی استرس زا می‌پردازیم.

اگر با افسردگی و استرس دست‌وپنجه نرم می‌کنید باید از مصرف بعضی موادغذایی دوری کنید. در مقاله‌‌ی زیر به بررسی اصلی‌ترین مواد غذایی استرس‌زا می‌پردازیم.

۱. آبمیوه

درمان افسردگیفیبر موجود در میوه‌ها سبب پرانرژی‌تر شدن شما شده و پروسه دریافت انرژی توسط خون را آهسته و  پیوسته می‌نماید. بدون وجود این فیبر -که آبمیوه ‌ها فاقد فیبر هستند- شما فقط یک آب شیرین حاوی مواد مغذی و طعم‌دهنده مصرف می‌نمایید که به سرعت شما را پر انرژی می‌کند و به همان سرعت نیز انرژیتان را پایین می‌برد. در اثر این عمل شما گرسنه و عصبی می‌شوید. این امر موجب شدیدتر شدن افسردگی و ایجاد استرس خواهد شد. در وعده‌های غذایی خود از میوه استفاده کنید و در صورت تشنه بودن آب بنوشید.

۲. نوشابه‌های گازدار

سودااین نوشیدنی تمام قندی که در آبمیوه‌ها وجود دارد را داشته و برخلاف آبمیوه‌ها حتی مواد مغذی نیز به همراه ندارد. نوشیدنی‌های شیرین مانند لیموناد و سودا ارتباط مستقیمی با افسردگی دارند. اما اگر به طور شدیدی میل به یک نوشیدنی گازدار داشته باشید می‌توانید از آب‌گازدار به همراه چندقطره آب‌میوه استفاده کنید. این ترکیب یک ترکیب گازدار و بدون مواد مضر برای شما است.

۳. نوشابه‌های رژیمی

عدم وجود شکر = عدم وجود مشکل؟ خیر! با مصرف این نوشابه‌ها ممکن است خطر افت ناگهانی قند رفع شود اما مسئله اصلی این است که نوشابه‌های رژیمی به خودی خود موجب افسردگی می‌شوند. در حقیقت نوشابه‌های رژیمی بدتر از نوشابه‌های معمولی سبب افسردگی می‌شوند. مقدار زیاد کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها می‌تواند استرس‌زا نیز باشد.

۴. نان تست

نان تستنان تست؟! در صورتی‌که از آرد سفید تهیه شده باشد بله. آرد سفید موجود در این دسته نان‌ها به سرعت به قندخون تبدیل می‌شود که موجب افت ناگهانی انرژی شده که برای افسردگی و استرس مضر است. شما می‌توانید از نان تست استفاده کنید اما فقط در صورتی‌که نان تست ‌های سبوس دار مصرف نمایید.


مقاله مرتبط: نان کامل تنها ممکن است برای عده‌ای بهتر از نان سفید باشد


۵. سس‌های سبک

شاید شما در مورد عدم مصرف سس‌‌ها و ماریناد‌های شیرین که عموماً شربت ذرت نامیده می‌شود اطلاع داشته باشید. اما سس‌های سبک یا بدون شکر چطور؟ بیش‌تر این سس‌ها از آسپارتام که یک شیرین‌کننده مصنوعی است و ارتباط بسیار نزدیکی با افسردگی و استرس دارد تهیه می‌شوند. حین تهیه این سس‌ها به مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها دقت کنید و یا خودتان در خانه تهیه کنید.

۶.سس کچاپ

آیا این سس  بیش‌تر از گوجه فرنگی درست شده است؟ بله اما حاوی مقدار فراوانی شکر است. هر قاشق سوپخوری از کچاپ حاوی ۴ گرم شکر است. و کچاپ‌های رژیمی یا بدون شکر نیز ممکن است حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی باشند که ارتباط مستقیمی با افسردگی دارد. از سالساهای گوچه فرنگی خانگی استفاده کنید. برای تنوع می‌توانید اندکی فلفل قرمز نیز اضافه کنید.

۷. قهوه

قهوهاگر شما به قهوه عادت ندارید کافئین موجود در آن می‌تواند شما را عصبی و متلاطم کند. هم‌چنین موجب ایجاد اختلال در خوابتان نیز می‌شود. قطع ناگهانی قهوه نیز موجب بروز مشکل می‌شود پس اگر می‌بینید که نوشیدن قهوه موجب بروز مشکلات برای شما می‌شود پس به آرامی آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید. اما اگر نوشیدن آن موجب بروز مشکل خاصی برایتان نمی‌شود پس می‌توانید به نوشیدن آن ادامه دهید.

۸. نوشیدنی‌های انرژی زا

نوشابه انرژی زااین نوشیدنی‌ها سبب بروز آریتمی‌های قلبی، هیجان، استرس و مشکلات خواب می‌گردد. دلیل این اتفاق به خاطر این است که مقدار دقیق کافئین پنهان شده در موادی مانند گوارانا مشخص نیست. این محصولات معمولاً مقدار زیادی قند و شیرین‌کننده نیز با خود دارند. در صورت تشنگی آب بنوشید. کمی شکر؟ تکه‌ای میوه مناسب‌تر است.


مقاله مرتبط: نوشیدنی‌های انرژی‌زا؟ هرگز!


۹. مشروبات الکلی

حتی مقدار کمی الکل می‌تواند موجب به هم زدن چرخه خواب شما شود. خواب ناکافی سبب بروز استرس و افسردگی می‌شود. خواب زیاد هم موجب ایجاد مشکلات حادتر می‌شود. بیش از یک لیوان در روز برای خانم‌ها و دو لیوان در روز برای آقایان سبب بروز مشکلات فراوانی می‌شود.

۱۰. خامه کیک

خامه کیکاین ماده حاوی شکر است؟ بله ولی این کل ماجرا نیست. این ماده دارای ۲ گرم چربی ترانس می‌باشد. این چربی‌ها با افسردگی در ارتباط هستند. روغن‌ها ترانس موجود در این مواد که بعضی مواقع با نام‌های “روغن‌های نیمه جامد هیدروژنی” شناخته می‌شوند در غذاهای سرخ‌شده، پیتزا، کیک و شیرینی و بیسکوئیت‌ها نیز وجود دارد. در صورت استفاده از روغن حداقل از روغن‌های مفیدتری مانند روغن های گرفته شده از ماهی، زیتون، آجیل و آووگادرو استفاده کنید. این روغن‌ها موجب بهبود حال عمومی شما نیز می‌شوند.

۱۱. سس سویا

سس سویااین مورد فقط برای افرادی که به گلوتن آلرژی دارند مضر است. علاوه برنان، رشته‌ها و شیرینی‌جات در مواد فرآوری شده مانند سس سویا نیز گلوتن وجود دارد. در صورتی‌ که به گلوتن حساسیت دارید این ماده می‌تواند سبب بروز استرس و افسردگی در شما بشود. برچسب مواد غذایی مصرفی خود را چک کرده و از این ماده دوری کنید.

۱۲. غذاهای فرآوری شده

غذا های فراوری شدهدر صورتی‌ که به مقدار زیاد از گوشت‌های فرآوری شده، آب‌نبات، شیرینی‌جات و لبنیات پرچرب استفاده می‌کنید در معرض افسردگی و استرس هستید. رژیم‌غذایی شامل غلات، میوه‌ها سبزی‌ها و ماهی به بهبود حالتان کمک می‌کند.

۱۳. دونات

دوناتمقدار کمی دونات می‌تواند مفید باشد. اما همه ما می‌دانیم که دونات‌ها تمام موادی که می‌توانند مضر باشند را مانند چربی، آرد سفید و مقدار بسیار زیادی شکر دارا می‌باشند. اما اگر دوست داشته باشید می‌توانید به صورت تنوعی و نه به طور دائم از آن‌ها استفاده کنید.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید