انتشار این مقاله


محققان رابطه‌ی بین عملکرد سیستم ایمنی و درد استئوآرتریت را کشف کردند

سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در میزان درد و پیشرفت استئوآرتریت (OA) ایفا می‌کند.

محققان دانشگاه مک مستر متوجه شدند که سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در میزان درد و پیشرفت بیماری که بیماران مبتلا به استئوآرتریت (OA) تجربه می کنند، ایفا می‌کند. این اکتشاف می‌تواند منجر به استراتژی‌های جدیدی برای بهبود مدیریت درد مفصلی و عملکرد ایمنی در افراد مسن مبتلا به آرتریت شود.


مقاله مرتبط: آیا دردهای مفصلی و عضلانی در سرما بدتر می‌شوند؟


این مطالعه که در ژورنال  Osteoarthritis and Cartilage منتشر شد، بیان می‌کند که مونوسیت‌ها، گلبول‌های سفید خون مورد نیاز برای تنظیم پاسخ‌های ایمنی، در زنان مبتلا به استئوآرتریت بیشتر فعال بوده و التهاب آن‌ها را افزایش می‌دهند و همچنین افزایش التهاب و شاخص توده بدنی نیز در ارتباط با این افزایش فعالیت هستند.

در مقایسه با گروه کنترل، این ترکیب طوفان کامل ایجاد کرد! – یکی از آن‌ها موجب افزایش درد و پیشرفت استئوآرتریت زانو شده بود. این مطالعه شامل ۲۲ زن مبتلا به استئوآرتریت و ۲۲ زن سالم بدون بیماری می‌شود.
داون بودیس، استاد آسیب شناسی و پزشکی مولكولی در مك‌مستر و عضو مؤسسه تحقیق درباره‌ی پیری مك مستر، گفت:

این اولین مطالعه‌ای است که به منظور آگاهی ما و برای مشخص كردن تغییرات در مونوسیت‌های در حال انتقال در افراد مبتلا به استئوآرتریت نسبت به زنان سالم، انجام شده است. ما می‌دانیم که تغییرات مونوسیت‌ها در ایجاد شرایط التهابی مزمن کمک می‌کند. اگر بتوانیم این مونوسیت‌ها را در این بیماری هدف قرار دهیم، می‌توانیم مانع پیشرفت بیماری یا کاهش خطر سایر بیماری‌های التهابی مزمن شویم.

التهاب مزمن و استئوآرتریت با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت و افسردگی در میان بزرگسالان مبتلا  مرتبط است. در حالی که علت این بیماری هنوز ناشناخته است، عوامل متعددی به خطر، پیشرفت و شدت آن کمک می‌کنند.

مونیکا مولی، استاد دانشکده علوم زیستی دانشگاه واترلو که در این تحقیق شرکت داشت و همزمان استادیار دانشکده علوم توانبخشی مک‌مستر نیز هست، می‌گوید: “ما معتقدیم این یافته ها در تحقیقات مربوط به زانو و استئوآرتریت کاملاً جدید هستند. و این مورد پایه‌ و اساسی برای همکاری مداوم به منظور کشف این پدیده در یک نمونه بزرگ‌تر خواهد بود.


مقاله مرتبط: مشاغل خاص مرتبط با افزايش خطر آرتريت روماتوئيد (ورم مفصلى روماتيسم)


محققان قصد دارند این دانش را بپذیرند و آن را برای درک بهتر تاثیر ورزش بر روی سلامت افراد مسن مبتلا به استئوآرتریت اعمال کنند. انجمن آرتریت کانادا گزارش داده که استراتژی‌های موثر برای کنترل درد استئوآرتریت، بخصوص در محل کار، باعث صرفه‌جویی ۴۸۸ میلیارد دلاری در ۲۵ سال آینده خواهد شد.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید