انتشار این مقاله


خطر مرگ با اوردوز مصرف مواد افیونی

مطالعه گسترده‌ای درباره مرگهای ناشی از مواد افیونی افراد در معرض خطر بیشتر را مشخص می‌کند

مطالعه‌ای که بر روی بیش از ۱۳هزار مورد مرگ با overdose مواد افیونی انجام شده، نشان می‌دهد بیش از شصت درصد افرادی که به این دلیل فوت می‌کنند، درد مزمن داشته و بسیاری نیز از یک اختلال روانی رنج می‌بردند. این مطالعه که به رهبری محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا (CUMC) انجام شد، اولین مطالعه‌ای است که درصد افراد با درد مزمن را در میان افراد فوت شده بدلیل overdose مواد افیونی مشخص می‌سازد.

یافته‌های این پژوهش در نشریه آنلاین American Journal of Psychiatry منتشر شد.

مطابق اطلاعات مرکز کنترل بیماری‌ آمریکا، تعداد افراد فوت شده با مواد افیونی نزدیک به چهار برابر شده‌است- از ۸۴۰۸ مورد در سال ۱۹۹۹ به ۳۳۰۹۱ مورد در سال ۲۰۱۵.

محققان در برنامه the Medicaid تشخیص‌های بالینی و نسخه‌های دارویی تجویزشده برای بیش از ۱۳۰۰۰ فرد فوت شده با overdose مواد افیونی را مورد بررسی قرار دادند. در طی سال آخر زندگی، بیش از نصف این افراد دارای درد مزمن بودند. بسیاری از آنها نیز دچار افسردگی و اضطراب بودند. دکتر مارک الفسون، استاد روانپزشکی CUMC و رهبر این طرح تحقیقاتی گفت: “شیوع درد مزمن درمان‌شده و اختلالات روانی در میان این افراد، اهمیت درمان استفاده از مواد را در کلینیکهایی که به درمان بیماران با درد مزمن و مشکلات روانی می‌پردازند، برجسته می‌سازد. این چنین استراتژی ممکن است مداخله زودهنگام بالینی را در بیمارانی که درمعرض overdose کشنده مواد افیونی قرار دارند، افزایش دهد.

بر اساس تشخیص، نزدیک به یک سوم افراد فوت شده سابقه مصرف یک دارو در سالهای پیش از مرگ داشته‌اند. با این حال کمتر از یک بیستم آنها، داروهای افیونی را در ماه آخر مصرف می‌کردند. دکتر الفسون همچنین اذعان داشت: “چون تشخیص بالینی لزوم انجام درمان را مشخص می‌سازد، این الگوی درمان باعث می‌شود ترک مصرف مواد با درمان، پیش از overdose کشنده رخ دهد. ارتقای نگهداری درمان با مدیریت احتمال یا مداخلات کارآمد رفتاری دیگر ممکن است در کاهش ریسک overdose کشنده در این بیماران یاری رسان باشد.”

در سال پیش از مرگ، بیش از نیمی از این افراد، نسخه‌هایی با مواد افیونی یا بنزودیازپینها دریافت کردند. بسیاری نیز نسخه‌های مشتمل بر هر دو نوع دریافت کردند. دکتر الفسون ادامه داد: “این ترکیب دارو، اثر شناخته‌شده‌ای در افزایش خطر سرکوب تنفسی دارد؛ این مواد باعث تنفسهای کوتاه و سطحی می‌شوند که دلیل اصلی مرگ در بسیاری از overdoseهای مواد افیونی می‌باشد.” و همچنین او افزود که این داده‌های این مطالعه بین سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۰۷ جمع‌آوری شده‌است. “درسالهای پس از جمع‌آوری داده‌ها، میزان مرگهای ناشی از بنزودیازپینها و اپیوئیدها در آمریکا افزایش یافته‌است.”

نویسندگان با اصرار از ارائه‌دهنده‌ها درخواست کردند تا مدت زمان تجویز و دوز آن را در افرادی که استراتژی‌های جایگزین ناکافی قلمداد می‌شوند، به کمترین حد ممکن کاهش دهند.


مقاله مرتبط: ترک اعتیاد، مشکل اما شدنی!


 

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید