انتشار این مقاله


علائمی از آرتریت روماتوئید که نباید نادیده گرفت!

نشانه‌های غیرمعمول آرتریت روماتوئید که در قسمت‌هایی از بدن به جز مفاصل ظاهر می‌شوند می‌توانند از عوارض جانبی داروها باشند.

اگر مبتلا به آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم مفصلی باشید قطعا دردها و ورم‌های مفاصل‌تان را به طور کامل حس می‌کنید. اما به علائم غیرمعمول‌ای که ممکن است در قسمت‌های دیگر بدن‌تان ایجاد شود، بی‌توجه هستید. این نشانه‌ها می‌توانند از عوارض جانبی داروهایتان باشند. به نشانه‌هایی که در ادامه آورده شده است، توجه کنید و در صورت مشاهده‌ی آن‌ها به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

۱. تب

برخی از دارو‌های روماتیسم مفصلی بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر می‌گذارند و ممکن است بدن قادر به مبارزه با بیماری‌ها نباشد. به همین دلیل باید مراقب تب باشید! طبق نظر کاترین مک لین، متخصص روماتولوژی در بیمارستان جراحی ویژه، تب می‌تواند نشانگر بیماری فعال و یا عفونت باشد. اگر از داروهایی که باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شوند استفاده کنید، عفونت‌ها می‌توانند به سرعت وخیم‌تر شوند.

۲.مشکلات تنفسی

اگر مبتلا به روماتیسم مفصلی هستید در معرض خطر بیشتری برای آسیب بافتی ریوی قرار دارید. پس اگر دچار سرفه‌های شدید و تنگی نفس حین فعالیت‌های طبیعی شدید، بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.

۳.درد معده یا مشکلات گوارشی

آرتریت روماتوئید احتمال زخم، خونریزی معده و شرایطی مانند کولیت و دیورتیکولیت را افزایش می‌دهد. این شرایط ممکن است به علت التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید و یا عوارض جانبی داروها مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا کورتیکواستروئیدها باشد.

همچنین احتمال دارد که یبوست یا اسهال داشته باشید. این حالت می‌تواند نشانه‌ای هشدار دهنده از به هم خوردن تعادل تعداد باکتری‌های خوب و بد در روده شما باشد.


مقاله مرتبط: درمان آرتریت روماتوئید با نوعی هیدروژل جدید


۴. بی‌حسی

روماتیسم

فشار مفاصل متورم شده به اعصاب اطراف می‌تواند باعث ایجاد احساس سوزن سوزن شدن در قسمت‌های مختلف بدن شما شود. همچنین ممکن است لکه‌های رایجی در آرنج، مچ پا و مچ دست پدیدار شود.

التهاب رگ‌های خونی(واسکولیت)می‌تواند همراه با آرتریت روماتوئید باشد و همچنین باعث بی‌حسی شود.

۵.مشکلات چشم

التهابی که به همراه بیماری است می‌تواند به قسمت‌های مختلف چشم از جمله صلبیه و قرنیه آسیب برساند. درد چشم یا قرمزی چشمی که در حال بدتر شدن است باید بلافاصله مورد ارزیابی قرار گیرد. با توجه به تغييرات بینایی که در طول چند روز يا چند هفته اتفاق مي افتد با پزشک خود صحبت کنيد.

 ۶. استخوان‌های شکسته 

برخی از دارو‌های آرتریت روماتوئید باعث کاهش بافت استخوانی می‌شوند که درنتیجه شکستگی استخوان‌ها را در پی دارد.  اگر ورزش و فعالیت بدنی را کاهش دهید ممکن است استخوان‌هایتان ضعیف‌تر نیز شوند.

۷.خشکی چشم‌ها و دهان

در برخی از مبتلایان به آرتریت روماتوئید ممکن است سندرم شوگرن مشاهده شود که یکی دیگر از شرایط التهابی است. در این حالت جویدن و بلعیدن مشکل می‌شود و فرد احساس می‌کند درون چشم‌ش شن وجود دارد. زنان همچنین می‌توانند خشکی و درد واژن در طول رابطه جنسی داشته باشند.

برای سندرم شوگرن درمانی وجود ندارد ولی تغییراتی در داروها و شیوه زندگی ممکن است به شما در درمان علائم کمک کند.


مقاله مرتبط: درمان جدید برای خشکی چشم


۸. تغییر در خلق و خوی

گاهی به همراه آرتریت روماتوئید افسردگی یا اضطراب مشاهده می‌شود. طبق مطالعه CDC، این وضعیت در حدود یک سوم افراد مبتلا به آرتریت اتفاق می‌افتد. اگر تغییراتی در خلق و خوی‌تان مشاهده کردید با پزشک خود صحبت کنید.

۹. کاهش قدرت شنوایی

برخی مطالعات نشان می‌دهد که آرتریت روماتوئید یا داروهای مورد استفاده برای درمان آن ممکن است باعث مشکلات شنوایی شود. اگر خود و یا خانواده‌تان متوجه تغییرات شنوایی‌تان شدید، با پزشک درمیان بگذارید.

۱۰. درد قفسه‌سینه 

 مطالعه سال ۲۰۱۵ جفری اسپارک، روماتولوژیست بیمارستان بریگهام و بیمارستان زنان، نشان می‌دهد افرادی که مبتلا به آرتریت روماتوئید هستند بیشتر از سایرین بر اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند.

 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید