انتشار این مقاله


تمرین هوازی می‌تواند به بهبود سلامت بافت چربی کمک کند

ورزش منظمی که ما در حال حاضر انجام می‌دهیم ممکن است محیط سالم‌تری را برای ذخیره چربی فراهم کند.

شاید برای‌تان غافلگیرکننده باشد اما چربی ذاتاً چیز بدی نیست. مسئله این نیست که شما چقدر دوست دارید لاغر باشید. واقعیت این است که داشتن مقداری چربی برای ذخیره انرژی ضروری است. بدن ما همیشه در حال تقلا کردن برای ذخیره کالری اضافه است.

معمولا زمانی که افراد بیش از حد چربی دارند (به خصوص چربی احشایی که پیرامون اعضا و سایر بافت‌ها تجمع پیدا می‌کند) این مسئله می‌تواند باعث بروز مقاومت به انسولین شود؛ که به دنبال آن خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی-عروقی افزایش پیدا می‌کند. اما بنا به دلایلی بعضی از افرادی که اضافه وزن دارند به انسولین مقاوم نیستند. محققان می‌خواهند بدانند چرا؟


مقاله مرتبط: HIIT به کاهش مقاومت در برابر انسولین کمک می‌کند


براساس مطالعه کوچکی که اخیرا انجام شده است، محققان دریافته‌اند تقریبا یک سوم افراد چاق به انسولین مقاومت ندارند زیرا این دسته از افراد، چربی را آرام‌تر سوزانده، بهتر ذخیره می‌کنند و مارکرهای التهابی کمتری دارند. گرچه محققان مطمئن نیستند که دلیل آن چه می‌تواند باشد، ولی در هر صورت؛ این مسئله باعث می‌شود چنین افرادی به شکلی متفاوت در مورد چربی فکر کنند.

نویسنده اول مقاله، Jeffrey Horowitz، استاد علوم حرکتی دانشگاه میشیگان، توضیح می‌دهد:

به نظر غیرمعمول می‌آید، اما ما می‌توانیم به درک بهتری از این قضیه برسیم که چربی چگونه به طور موثرتری ذخیره می‌شود و چرا بعضی از افراد در این مورد بهتر از سایرین هستند. ممکن است بتوانیم روش‌های درمان و پیشگیری مناسبی طراحی کنیم که بعضی از مشکلات متابولیکی مربوط به چاقی را بهبود ببخشد.

محققین دانشگاه میشیگان برای مطالعه دوم‌شان از دو گروه از افراد چاق (یک گروه به طور منظم فعالیت می‌کردند و گروه دیگر بی تحرک بودند) خواستند که در یک جلسه تمرینیِ هوازی شرکت کنند و سپس نمونه‌های چربی را از شرکت‌کنندگان جمع‌آوری کردند.

ورزش کردن باعث شده بود چربی هر دو گروه حالت سالم‌تری را همراه با رشد بیشتر عروق خونی نشان بدهد که خود نشان‌دهنده جریان موثر خون و مواد غذایی در این بافت است. کسانی که اغلب اوقات ورزش می‌کردند نیز بیشتر از گروه دیگر عروق خونی در بافت چربی خود نشان دادند.

هاروویتز افزود:

ما بر این باوریم که انجام ورزش به شکل منطم ممکن است محیط سالم‌تری برای ذخیره چربی در زمان‌هایی که غذای زیادی خورده‌ایم و می‌خواهیم وزن اضافه کنیم به وجود بیاورد. زمانی که افراد مقدار مشابهی چربی دریافت می‌کنند، کسانی که بدن‌شان با بافت چربی‌شان مطابقت دارد و می‌توانند به صورت سالم‌تری چربی‌های اضافی را ذخیره کنند احتمالا از مقاومت انسولینی و بیماری‌های مربوط به اضافه وزن در امان هستند.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید