انتشار این مقاله


ممکن است تغذیه در درمان روان‌پریشی اولیه نقش کلیدی داشته باشد

این مطالعه نشان می‌دهد کمبود های تغذیه‌ای می‌تواند نقشی در ایجاد اختلالات روانی داشته باشد.

مطالعه‌ای جدید در استرالیا نشان می‌دهد که روان‌پریشی (Psychosis) در مراحل اولیه با کمبودهای تغذیه‌ای در ارتباط می‌باشد و به این ترتیب به طور بالقوه راه‌های جدیدی برای بهبود سلامت افراد مبتلا در سراسر جهان پیشنهاد می‌دهد.

در مطالعه‌ای بین‌المللی که توسط NICM Health Research Institute در دانشگاه سیدنی غربی به انجام رسیده برای اولین بار به بررسی کمبودهای تغذیه‌ای در بیمارانی که تحت درمان اختلالات روان‌پریشی قرار گرفته بودند، پرداخت و شواهدی را به دست آورد.

اعتقاد بر این است که تشخیص و درمان زودهنگام احتلالات روان‌پریشی مانند اسکیزوفرنی برای به حداکثر رساندن تاثیر درمان ضروری است.

در سراسر جهان، اسکیزوفرنی ۱۲ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و افراد مبتلا به آن ۱۰ الی ۱۵ سال زودتر از جمعیت عمومی می‌میرند.


 مقاله مرتبط: مطالعه روی دوقلوها تقریباً ۸۰ درصد اسکیزوفرنی را به وراثت مرتبط کرده است


مطالعات قبل ارتباطی قوی میان اسکیزوفرنی در دراز‌مدت و کمبود های تغذیه‌ای مختلف همچون ویتامین B ،C ،D و E نشان داده است. هرچند تا کنون هیچ‌کس محدوده‌ی کامل کمبودهای تغذیه‌ای که ممکن است در مرحله اول روان‌پریشی مطرح باشند را مورد بررسی قرار نداده است.

محققان ۲۸ مطالعه را ارزیابی کردند که به بررسی سطح خونی شش ویتامین و ۱۰ ماده ی معدنی در ۲۶۱۲ فرد پرداخته بود.

همه شرکت‌کنندگان مورد ارزیابی قرار گرفتند، چه کسانی که که به تازگی در آن‌ها اختلال روانی (مثل اسکیزوفرنی) تشخیص داده شده بود، چه افرادی که قبلا تحت درمان بیماری روانی قرار گرفته بودند و چه کسانی که در مراحل اولیه درمانشان بودند.

این مطالعه که در مجله‌ی Schizophrenia Bulletin منتشر شده است، نشان داد که مراحل ابتدایی روان‌پریشی با کمبودهای شدید در سطح خونی مواد مغذی ضروری و به خصوص سطح پایین ویتامین B9 (فولات) و ویتامین D در ارتباط است.

علاوه بر آن، کمبودهای غذایی با بدتر شدن وضعیت روانی افراد جوانی که در مراحل اولیه روان‌پریشی قرار دارند، مرتبط می‌باشد.

با این که با توجه به این بررسی، ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر اهمیت زیادی ندارند، محققان می‌گویند بر اساس معدودی از مطالعات که این مواد را مورد بررسی قرار داده‌اند، نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت و مطالعات بیشتری برای تعیین میزان اهمیت ‌آن مورد نیاز است.

با این که کمبود مواد غذایی تنها یکی از فاکتورهای متعدد است، اهمیت زیادی دارد که بدانیم، همان‌طور که در جوانان مبتلا به اختلال روانی مشاهده شده است، کمبود های غذایی می‌تواند موجب ضعف سلامت بدنی و روانی شود.

مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D و فولات، که قبلا در اسکیزوفرنی درازمدت مشاهده شده بود، از اغاز بیماری در بیمار دیده می‌شود و موجب ایجاد علائم وخیم‌تر در جوانان مبتلا به اختلال روانی می‌گردد.


مقاله مرتبط: ماریجوانا و ارتباط آن با روان‌پریشی


از آن‌جایی که این مواد برای سلامت روان و بدن حیاتی هستند، این یافته‌ها بر اهمیت تامین رژیم غذایی سالم برای جوانان مبتلا به روان‌پریشی تاکید می‌کند. و به طور بالقوه می‌تواند نشان‌دهنده‌ی آن باشد که اضافه کردن مکمل های غذایی خاص به روند درمانی استاندارد می‌تواند بهبودی را بهتر کند. (البته این نظریه باید مورد ازمایش قرار بگیرد) پروفسور جرمی سریس می‌گوید:

با این که نتایج بررسی‌های ما نشان داد که کمبودهای غذایی در میان افراد مبتلا به روان‌پریشی در مراحل اولیه بوم‌گیر (Endemic) است، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا متوجه شویم آیا کمبود غذایی در واقع فرآورده‌ی فرعی بیماری (اثری حاصل از داروهای روانپزشکی) است یا مقصر فاکتورهای سبک زندگی فرد است.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید