انتشار این مقاله


چرا کودکان سرطان می‌گیرند؟

بیایید با خبرهای خوب شروع کنیم. سرطان دوران کودکی نادر است و میزان موفقیت در بهبودی بالاست.بنا بر اعلام American Cancer Society سرطان‌های دوران کودکی کمتر از یک درصد سرطان‌های تشخیص داده شده در هر سال را تشکیل می‌دهند. به لطف پیشرفت‌های پزشکی در دهه‌های اخیر، بیش از ۸۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در حال […]

بیایید با خبرهای خوب شروع کنیم. سرطان دوران کودکی نادر است و میزان موفقیت در بهبودی بالاست.بنا بر اعلام American Cancer Society سرطان‌های دوران کودکی کمتر از یک درصد سرطان‌های تشخیص داده شده در هر سال را تشکیل می‌دهند. به لطف پیشرفت‌های پزشکی در دهه‌های اخیر، بیش از ۸۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در حال حاضر ۵ سال یا بیشتر زنده می‌مانند – افزایشی قابل توجه از اواسط دهه‌ی ۱۹۷۰، زمانی که میزان بقای ۵ ساله حدود ۵۸ درصد بود.

اما میزان سرطان در کودکان کمی افزایش یافته است. در ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ سرطان در ۱۰,۳۸۰ کودک زیر ۱۵ سال تشخیص داده شد. هنوز ناشناخته‌های زیادی درباره‌ی علل ابتلای کودکان به سرطان وجود دارد.

دکتر Kara Kelly رئیس صندوق انکولوژی اطفال در Roswell Park می‌گوید:

ما واقعا پاسخ خاصی برای این که چرا کودکان سرطان می‌گیرند یا چگونه می‌توان از بسیاری از سرطان‌های کودکان پیشگیری کرد نداریم.

انواع سرطان‌هایی که بیشتر در کودکان اتفاق می‌افتد، با مواردی که در بزرگسالان دیده می‌شود متفاوت است. به علاوه، عوامل خطر عمده‌ای که موجب ایجاد سرطان در بزرگسالان می‌شوند – از جمله سیگار کشیدن، عوامل محیطی و چاقی – در مورد کودکان وجود ندارد.


بیشتر بخوانید:


سرطان

دکتر Kelly بخشی از تیم متخصصان Roswell Park است که شغل خود را به مراقبت از کودکان اختصاص می‌دهند. او می‌گوید:

علایم سرطان در کودکان می‌تواند بسیار شبیه علایم سایر بیماری‌هایی باشد که دوران کودکی اتفاق می‌افتد. والدین باید مراقب نشانه‌های غیر معمول یا مداوم که با درمان و گذشت زمان از بین نمی‌روند باشند.

اگر فرزند شما دارای ورم یا توده‌های غیر معمول، درد پشت یا سردردهایی که از بین نمی‌روند، استفراغ بدون دلیل، تب، کاهش وزن، خستگی، کبودی، جوش‌های پوستی و یا تغییر تعادل، بینایی یا حرکت است و چندین بار به پزشک مراجعه کرده‌اید؛ شاید وقت آن باشد که با پزشک خود درباره‌ی مراجعه به یک متخصص برای تحقیق بیشتر مشورت کنید.

سرطان

رایج‌ترین سرطان‌های کودکان

Leukemia (سرطان مغز استخوان و خون): Leukemia حدود ۳۰ درصد از تمام سرطان‌های کودکان را تشکیل می‌دهد که اکثر آنها مبتلا به لوسمی لنفوبلاستی حاد (ALL) و بعضی مبتلا به لوسمی میلوئید حاد (AML) هستند. علایم ممکن است شامل درد استخوان و مفصل، خستگی، ضعف، رنگ‌ پریدگی، خونریزی یا کبودی، تب، کاهش وزن و سایر علایم باشد.

تومورهای مغزی و سیستم عصبی مرکزی: این سرطان‌ها دومین سرطان‌های پرشیوع در کودکان هستند که شامل حدود ۲۶ درصد سرطان‌های دوران کودکی می‌شوند.

Neuroblastoma: حدود ۶ درصد از سرطان‌های دوران کودکی را تشکیل می‌دهد و معمولا در نوزادان و کودکان خردسال ایجاد می‌شود. در ابتدا در سلول‌های عصبی رویان یا جنین در حال رشد یافت می‌شود. تومور wilms (توموری که بر کلیه‌ها تاثیر می‌گذارد) اغلب در کودکان ۳-۴ ساله یافت می‌شود.

لنفومای هاجکین و غیرهاجکین: معمولا در گره‌های لنفاوی ظاهر می‌شود و می‌تواند روی مغز استخوان و سایر اعضای بدن نیز تأثیر بگذارد. علایم شامل کاهش وزن، تب، عرق، خستگی و تورم غدد لنفاوی زیر پوست در گردن، زیر بغل یا کشاله‌ی ران می‌باشد.

Rabdomyosarcoma: این نوع سرطان رایج‌ترین نوع سارکوما در بافت نرم کودکان است و حدود ۳ درصد از سرطان‌های دوران کودکی را تشکیل می‌دهد. این نوع سرطان می‌تواند در هر ناحیه‌ای از بدن، از جمله سر و گردن، کشاله‌ی ران، شکم، لگن یا در دست یا پا شروع شود.

Retinoblastoma (سرطان چشم): حدود ۲ درصد از سرطان‌های دوران کودکی را تشکیل می‌دهد. معمولا در کودکان بالای ۲ سال رخ می‌دهد و به ندرت در کودکان بالای ۶ سال دیده می‌شود. Retinoblastoma اغلب هنگامی تشخیص داده می‌شود که والدین یا پزشک متوجه می‌شوند چشم کودک، به ویژه در عکس‌هایی که از فلش استفاده می‌شود، غیرعادی به نظر می‌رسد.

سرطان استخوان: سرطان‌هایی که در استخوان‌ها شروع می‌شوند اغلب در کودکان بزرگ‌تر و نوجوانان رخ می‌دهند، اما می‌توانند در سنین کمتر نیز رشد کنند و حدود ۳ درصد از سرطان‌های دوران کودکی را تشکیل می‌دهند.

سرطان

پیش‌بینی سرطان کودکان

دکتر Kelly می‌گوید:

اگرچه میزان بقا بهبود یافته است، اما ما شاهد افزایش تدریجی سرطان در کودکان هستیم. ممکن است یک دلیل این باشد که ما سرطان را به ویژه در کودکانی که شرایط ارثی خاصی دارند زودتر تشخیص می‌دهیم. برای نمونه سندرم داون، که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان خون را افزایش دهد. کودکانی که تجربه‌ی پیوند عضو یا شیمی درمانی داشته اند نیز ممکن است در خطر باشند. و چون ما با حساسیت بیشتری مراقب سلامتی آن‌ها هستیم احتمال تشخیص سرطان در سنین پایین‌تر بیشتر است.

تشخیص زودهنگام همراه با کاهش سمیت درمان برای به حداقل رساندن عوارض جانبی، به کودکان سرطانی کمک می‌کند نتایج درمانی بهتری تجربه کنند و شانس زنده ماندن آن‌ها را افزایش می‌دهد.

تیم‌های درمان در Roswell Park شامل روان‌شناسان، کارکنان اجتماعی و گروه‌های یکپارچه‌ی کارورزی پزشکی برای آموزش مداوم و حمایت از بیماران، خانواده‌ها و سایر پرستاران هستند.

Roswell Park خدمات زیر را نیز ارائه می‌دهد:

  • مترجم، برای خانواده‌هایی که انگلیسی صحبت نمی‌کنند.
  • مشاوره‌ی غذایی
  • سگ‌های درمانی، برای کمک به بهبود روحیه و رفاه بیشتر
  • برنامه‌ی آموزشی مدرسه برای بازگشت راحت‌تر بیماران کم سن به مدرسه

دکتر Kelly می‌گوید:

پیگیری وضعیت در طول عمر برای کودکان مبتلا به سرطان حیاتی است. ما اغلب متوجه می‌شویم که بعد از مدتی، بیماران برای بازبینی‌های منظم مراجعه نمی‌کنند. این کار به دوره‌ی ماه عسل تشبیه می‌شود. هنگامی که کودکان احساس بهبودی می‌کنند، متوجه نمی‌شوند که چقدر ضروری است که آزمایش‌های سالانه با متخصصان سرطان را ادامه دهند. ما پیشنهاد می‌کنیم افرادی که در کودکی سرطان داشته اند آزمایشات سالانه در طول عمر را ادامه دهند تا مطمئن شویم نشانه یا علایم بازگشت یا عوارض وجود ندارد یا تشخیص اشتباه رخ نداده است.

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید