انتشار این مقاله


نوشیدن روزانه یک فنجان چای داغ خطر ابتلا به آب سیاه را کاهش می‌دهد

در بیماری آب سیاه فشار مایع داخل چشم سبب آسیب‌رسانی به عصب چشم می‌شود.

نوشیدن حداقل یک فنجان چای داغ در روز به طور چشمگیری خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی مانند گلوکوما (آب سیاه) را کاهش می‌دهد؛ یافته‌ای که به صورت آنلاین British Journal of Ophthalmology منتشر شده است.

در ادامه تحقیق بیان شده است که نوشیدن قهوه بدون کافئین یا کافئین‌دار، چای بدون کافئین، چای سرد یا نوشیدنی‌هایی بدون الکل هیچ تاثیری بر کاهش احتمال آب‌سیاه ندارد.

در بیماری آب‌سیاه فشار مایع داخل چشم سبب آسیب‌رسانی به عصب چشم می‌شود. آب‌سیاه یکی از دلایل اصلی کوری در دنیا است و حدود ۵۷/۵ میلیون نفر مبتلا به این بیماری هستند که تخمین زده ‌می‌شود تا سال ۲۰۲۰ به ۶۵/۵ میلیون نفر برسد.


مقالۀ مرتبط: آب‌سیاه


در تحقیقات قبلی در مورد این‌ که کافئین فشار چشم داخلی را تغییر می‌دهد صحبت شده بود اما هیچ یک از این مطالعات در مورد تاثیر نوشیدنی‌های کافئین‌دار یا بدون کافئین بر احتمال بیماری آب سیاه سخنی به میان نیاورده بود.

محققان به بررسی داده‌های جمع‌آوری شده از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ در نظرسنجی ارزیابی تغذیه و سلامت ملی (NHANES) در آمریکا پرداختند. این داده‌ها به طور سالانه از ۱۰ هزار نفر که شامل مصاحبه شفاهی، آزمایش‌های فیزیکی، نمونه‌های خون می شود جمع آوری شده و به این سازمان تحویل داده می‌شود.

در سال یاد شده، این داده‌ها شامل تست آب سیاه نیز بود. از بین ۱۶۷۸ شرکت‌کننده که تست کامل چشم انجام داده بودند حدود ۸۴ نفر (۵درصد) شرایط آب سیاه را دارا بودند.

از هر یک از این افراد سوالاتی در مورد مقدار و دفعات مصرف نوشیدنی‌های بدون کافئین مانند یخ‌چای و نوشابه‌های بدون الکل در طول آن دوازده ماه سوال‌هایی پرسیده شد.

در مقایسه با افرادی‌ که روزانه چای داغ نمی‌نوشیدند، افرادی که روزانه چای داغ می‌نوشیدند با احتمال کمتری به آب سیاه مبتلا شده بودند.

با کنار گذاشتن سایر عوامل موثر بر ابتلا به آب سیاه مانند دیابت و سیگار کشیدن، افرادی که روزانه یک فنجان چای داغ می‌نوشیدند به میزان ۷۴ درصد کمتر به آب سیاه مبتلا شده بودند.

اما چنین ارتباطی در نوشیدن قهوه – چه کافئین دار و چه بدون کافئین – چای سرد یا سایر نوشابه‌های بدون الکل دیده نشد.

نتایج فوق بر اساس مشاهدات صورت گرفته بود و هیچ دلیل محکمی در مورد دلایل و علل این اتفاق وجود ندارد. تعداد افراد مبتلا به آب سیاه نیز جمعیت کوچکی بود. هم‌چنین اطلاعات در مورد زمان شروع آب سیاه در این افراد نیز نامشخص بود.

در تحقیق انجام شده در مورد سایز فنجان چایی، نوع چای نوشیده شده، مدت‌زمان دم کردن چای که می‌توانند جزو عوامل موثر باشند، هیچ سوالی پرسیده نشده بود.

چای حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد ضدالتهاب و مواد آرام‌کننده اعصاب می‌باشد که با کاهش خطر ابتلا به موارد جدی مانند سرطان، مشکلات قلبی و دیابت در ارتباط است.

پژوهشگران طی تحقیقات قبلی دریافته بودند که اکسیداسیون و عصبی شدن در پیشرفت آب سیاه موثر است. آن‌ها اضافه کردند که باید تحقیقات بیشتری در آینده صورت بگیرد تا در این باره اطمینان حاصل شود.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید