انتشار این مقاله


سرطان سینه؛ تغییرات ژنی ناشی از آن، عمر زنان جوان را کوتاه‌تر می‌کند!

دو پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی (SNP) در ژن ADAMTSL1، با خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط‌اند.

عمر زنان زیر ۴۰ سالی که مبتلا به سرطان پستانند، در مقایسه با زنان مسن‌تری که به همین بیماری مبتلا هستند، به نسبت کمتر است. اما چرا؟ مطالعه‌ای جدید، دلیل ژنتیکی این امر را شناسایی کرده است.

محققان دانشگاه Southampton در بریتانیا، دریافتند زنان ۱۵-۳۹ ساله‌ی مبتلا به سرطان سینه، دارای تغییرات ژنتیکی خاصی بودند که با افزایش در روند بیماری ارتباط داشت.

ناظر پژوهش، دکتر William Tapper از دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه Southampton و تیمش اظهار می‌دارند که نتایج آن‌ها نه تنها می‌تواند نشان ‌دهد که چرا زنان جوانِ مبتلا به سرطان پستان، طول عمر کمتری دارند بلکه می‌تواند اهداف درمانی جدیدی را در این مورد ارائه دهد.

پس از سرطان پوست، سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در بین زنان ایالات متحده می‌باشد که از میان هر ۸ زن، یک زن در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارد. سرطان پستان در زنان بالای ۴۰ سال نیز شایع می‌باشد. زنان زیر ۴۰ سال، تنها ۴ درصد از مبتلایان به این بیماری را در ایالات متحده تشکیل می‌دهند اما با اینکه زنان جوانتری در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند، ولی به هنگام تشخیص بیماری، میزان بقای نسبی‌شان کم می‌شود.

اغلب اوقات وقتی بیماری زنان جوان تشخیص داده می‌شود که بیماری حالت تهاجمی پیدا کرده است! این امر می‌تواند شانس بقای عمر را در آن‌ها کاهش دهد. با این حال، مطالعه‌ی جدید دکتر Tapper و همکارانش، نشان می‌دهد که برخی از تغییرات ژنی نیز ممکن است در این رویداد نقش داشته باشند.


مقاله‎ی مرتبط: ٥ علامت هشدار دهنده ى سرطان پستان


تغییرات موجود در ژن ADAMTSL1

محققان با توجه به یافته‌های خود با انجام یک متاآنالیز از چهار گروه، از مجموع ۶ هزار و ۴۲ زن که به سرطان سینه مبتلا بودند، به نتایج زیر رسیدند:

از بین این زنان، ۲ هزار و ۳۱۵ نفر بین ۱۵ تا ۳۹ سال سن داشتند. این تیم تحقیقاتی در مرحله‌ی تشخیص سرطان سینه، شانس بقای کلی زنان و همچنین ژن آن‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

در میان زنان جوانتری که مبتلا به سرطان پستان بودند، مشخص شد که دو پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی (SNP) در ژن ADAMTSL1 با خطر بیشتری از پیشرفت بیماری همراه بودند. SNPs تغییراتی در توالی DNA می‌باشد که می‌تواند بر عملکرد ژن تاثیر بگذارد و نقش اساسی در پیشرفت بیماری داشته باشد.

محققان می‌گویند که این یافته‌ها نشان می‌دهد، مکانیزم‌های منحصر به فرد بیماری ممکن است طول عمر زنان جوان‌تر را تحت تاثیر قرار دهد و ذهن همگان را در مورد اینکه چرا سرطان پستان در زنان جوان‌تر، عوارض وخیم‌تری دارد به خود مشغول سازد. علاوه بر این، دکتر Tapper و تیمش اشاره می‌کنند که این نتایج ممکن است راه‌های جدیدی به تشخیص و درمان این بیماری در زنانِ جوان مبتلا به سرطان سینه بگشاید.

دکتر William Tapper اظهار کرد:

این یافته‌ها، درک ما را از ژن‌ها و روش‌هایی که در پیش آگهی سرطان سینه دخالت دارند افزایش می‌دهد. همچنین به ایجاد اهداف جدیدی در توسعه‌ی درمان‌های جدید منجر می‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: تشخیص ریسک سرطان سینه قبل از وقوع


او در ادامه افزود:

در مدت زمان اندکی، این فاکتور ژنتیکی می‌تواند در بهبود روش‌های تشخیص مورد استفاده قرار گیرد و در دراز مدت، زمانی که درک درستی از مکانیسم مبنی بر ارتباط آن با نتیجه‌ی درمان تحقیقاتی صورت گرفت، می‌تواند در موثرترین درمان‌های سرطان پستان نیز بکار گرفته شود.

محققان اخیرا یافته‌های خود را در ژورنال Nature Communications ‌گزارش دادند.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید