انتشار این مقاله


مصرف نیکوتین در نوجوانی می‌تواند منجر به مصرف زیاد الکل شود

محققان درباره تاثیر مصرف نیکوتین بر مصرف زیاد الکل به مطالب جدیدی دست یافته‌اند.

محققان درباره تاثیر مصرف نیکوتین بر مصرف زیاد الکل به مطالب جدیدی دست یافته‌اند. با ما همراه باشید.

محققان مدت‌هاست که به رابطه بین مصرف الکل و نیکوتین پی برده‌اند. اما مکانیسم این ارتباط – این که چقدر طول می‌کشد و عامل ایجادکننده آن چیست – هنوز ناشناخته مانده‌ است.

به تازگی تحقیقی در دانشگاه تل‌آویو نشان داده است که مصرف نیکوتین در نوجوانی میتواند مصرف زیاد الکل در بزرگسالی را پیش‌بینی کند. این نتایج نشان می‌دهد که سابقه مصرف تنباکو در نوجوانی عکس‌العمل مغز نسبت به الکل را حتی پس از مدت طولانی ترک دخانیات تغییر می‌دهد. همچنین این تحقیقات نشان می‌دهد سابقه مصرف نیکوتین می‌تواند منجر به تمایل شدید به مصرف الکل در زندگی شود.

این تحقیق توسط Dr. Segev Barak و تیم تحقیقاتی‌اش در TAU’s School of Psychological Sciences and Sagol School of Neuroscience انجام شد و در ژورنال Scientific Reports منتشر شده است.

قبلا تصور می‌شد مصرف نیکوتین به تنهایی در دوران نوجوانی می‌تواند باعث مصرف دیگر مواد مخدر مانند هروئین، کوکائین و الکل شود.

دکتر Break افزود:

مطالعات ما نشان می‌دهد خاطرات مصرف نیکوتین دلیل این امر است، نه خود نیکوتین.

محققان دریافتند خاطرات مصرف سیگار باعث تغییرات بلند مدت در مغز حتی بعد از قطع مصرف نیکوتین می‌شود. برای مدتی قرار گرفتن در محیطی که در آن نیکوتین وجود دارد باعث کاهش شدید بیان فاکتور رشد GDNF در مرکز لذت مغز می‌شود.

دکتر Barak بیان کرد:

ما قبلا نشان داده بودیم که GDNF به عنوان تنظیم‌کننده مصرف الکل در مغز عمل می‌کند.

وی همچنین افزود:

ما عقیده داریم افت مقدار GDNF به دنبال بازیابی خاطرات مصرف نیکوتین باعث از دست رفتن کنترل و در نتیجه افزایش مصرف الکل می‌شود.

محققان از موش‌های آزمایشگاهی برای مطالعۀ ارتباط بین مصرف الکل و نیکوتین استفاده کردند. آن‌ها برای مطالعه اثر مصرف الکل از یک دستگاه Alcohol Dispenser که با یک اهرم عمل می‌کرد استفاده کردند. موش‌ها با فشردن اهرم دستگاه می‌توانستند هر مقدار که می‌خواهند الکل مصرف کنند.

گروه ۱ در نوجوانی در اتاق B نیکوتین دریافت می‌کردند و سپس در بزرگسالی در اتاق A الکل می‌نوشیدند – به بیان دیگر مصرف الکل و نیکوتین در دو محیط گوناگون صورت گرفت.

گروه ۲ در نوجوانی در اتاق A نیکوتین دریافت کرد و سپس در بزرگسالی به منظور یادآوری خاطرات مصرف نیکوتین در همان اتاق الکل می‌نوشید (در محیط نیکوتین‌دار)

Yossi Sadot-Sogrin، از نویسندگان مقاله بیان کرد:

موش ها مشتاقانه الکل می‌نوشیدند. در جلسات یک ساعته روزانه، بیشتر آن‌ها معادل یک یا دو لیوان شراب می‌نوشیدند.

اما وقتی دستگاه را در همان اتاقی که موش ها در نوجوانی نیکوتین دریافت کرده بودند گذاشتند میزان مصرف الکل به شدت بالا رفت.

Koral Goltseker، از محققین حاضر در این مطالعه می‌گوید:

در محیط دارای نیکوتین، موش‌ها حدود ۴ لیوان شراب و حتی بیشتر نوشیدند.

این تیم تحقیقاتی درباره تغییرات خاصی که خاطرات نیکوتین به وجود می آورند تحقیق میکنند.

Dr. Barak خاطرنشان کرد:

اگر ما بتوانیم از این تغییرات مغز جلوگیری کنیم می‌توانیم به پیشگیری از افزایش مصرف الکل امیدوار باشیم. این تحقیقات موارد زیادی درباره عملکردهای مغزی‌ای که به اعتیاد به الکل ختم می‌شود به ما می‌آموزد.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید