انتشار این مقاله


بازگشت عجیب بیماری‌ای که زمانی مرگبار بود؛ مخملک

بیماری مخلملک دوباره در انگستان و مناطق دیگر دنیا در حال افزایش است و پزشکان در حال تلاشند تا به علت آن پی ببرند.

بعد از دهه‌ها کاهش، بیماری مخلملک دوباره در انگستان و مناطق دیگر دنیا در حال افزایش است و پزشکان در حال تلاشند تا به علت آن پی ببرند.

این بیماری اولین بار در سال ۲۰۱۴ دیده شد و سپس افزایش پیوسته‌ای داشته و در سال ۲۰۱۶ بیشتر از ۱۹,۰۰۰ مورد حاصل از ۶۲۰ شیوع ناگهانی که بیشتر در مدارس و مهدکودک ها رخ داده بود، گزارش شد. این شرایط نشان دهنده‌ی یک افزایش ۷ برابری از سال ۲۰۱۱ می‌باشد.

مخملک یک عفونت باکتریایی است که عامل آن گروه A استرپتوکوکوس است. علائم این بیماری شامل گلودرد، سردرد، تب، تورم گره‌های لنفی، “زبان توت فرنگی” و بثورات (راش) است.

زبان توت فرنگی
زبان توت فرنگی

با توجه به این علائم این بیماری چندان خطرناک بنظر نمی‌رسد اما در واقع عامل ۳۶,۰۰۰ مرگ ثبت شده در دهه‌ی اول قرن بیستم میلادی در انگلستان و ولز مربوط به این بیماری است و از دلایل مهم مرگ و میر کودکان محسوب می‌شد.


مقاله مرتبط: مخملک


هیچ واکسنی برای مخملک وجود ندارد. پس از ابتلا به راحتی با گروهی از انتی بیوتیک ها قابل درمان است که همین موضوع باعث شد تا در نهایت بعد از سال ۱۹۴۵ به طور نسبی در کشورهای توسعه یافته کاهش بیماری دیده شود.

واضحترین دلیل برای بازگشت یک عفونت باکتریایی می‌تواند سویه‌ی جدید آن بیماری باشد که بسیار راحت‌تر پخش می‌شود و احتمالا مقاوم به آنتی بیوتیک است اما ‎‌آزمایش ژنتیک مولکولی این مورد را رد کرده است. به جای آن، ازمایش ها سویه‌هایی از باکتری ها را نشان داد که از قبل وجود داشته‌اند و موجب شد محققان همچنان به دنبال دلیل احتمالی این بیماری باشند.

در حالی که آمارهای سال ۲۰۱۶ نشان داد که به ازای هر ۱۰۰,۰۰۰ نفر ۳۳.۲ مورد بیماری گزارش شده و از بین ۴۰ مورد بیماری ۱ مورد در بیمارستان بستری شده است (هر چند که نزدیک نصف آن‌ها همان روز مرخص شده‌اند).

به طور کلی، ۱۹,۲۰۶ مورد گزارش شد که بیشترین میزان از سال ۱۹۴۵ به بعد بوده است و یک افزایش حیرت‌انگیز بعد از سال ۲۰۱۳ بود که در آن سال تنها ۴,۶۴۳ مورد گزارش شده بود.

پزشکان در حالی که به دنبال راه‌حل هستند، از مردم می‌خواهند تا نسبت به علائم بیماری هشیار باشند.


مقاله مرتبط: مشکلات پوستی شایع در دوران کودکی

ترسا لامانی، اپیدمیولوژیست از سازمان بهداشت عمومی انگلستان (Public Health England) می‌گوید:

با اینکه مقادیر اخیر، در هیچ محلی، نزدیک به مقادیر دیده شد در سالهای اولیه قرن بیستم نمی‌باشد، با این‌حال بزرگی شیوع اخیر بیماری از همه‌ی موارد مستند بیشتر می‌باشد.

گزارشات سال ۲۰۱۷، تاکنون نشان‌دهنده‌ی یک افزایش پیوسته در تعداد می‌باشد، با این‌حال ما شرایط را به دقت تحت نظر می‌گیریم.

راهنمای مدیریت بروز ناگهانی بیماری در مدارس و مهدکودک ها به روز رسانی شده است و تحقیقات برای بررسی بیشتر بازگشت بیماری ادامه دارد.

ما پدر و مادرها را تشویق می‌کنیم تا از علائم مخملک اگاهی داشته باشند و در صورتی که فکر می‌کنند فرزندشان ممکن است مبتلا شده باشد، به پزشک خود مراجعه نمایند.

بروز اخیر و ناگهانی بیماری در چین، ویتنام، کره‌ی شمالی و هنگ‌کنگ نیز رخ داده است ولی آزمایش‌ها نشان داده که فقط معدودی از عناصر ژنتیکی آن‌ها یکسان هستند. محققان می‌گویند هیچ ارتباط واضحی میان بروز بیماری در آسیا و اروپا دیده نمی‌شود اما این به معنای عدم هیچ گونه ارتباط نیست.

مارک والکر و استفان بروور، میکروبیولوژیست از دانشگاه Queensland، در رابطه با این مقوله می‌گویند:

فرضیه‌هایی که پیشنهاد شده‌اند شامل موارد زیر می‌باشند: احتساب ژن‌های ایجادکننده مخملک در جمعیت پایوژنزهای S (گروهی از باکتری های استرپتوکوکس)، بروز تغییراتی در وضعیت ایمنی جمعیت انسانی، تغییر محیطی، و عاملی بالقوه که تاکنون شناخته نشده و در ایجاد عفونت دخالت داشته و میزبان را مستعد بیماری می‌کند.

مطالعات بیشتر برای درک بهتر علل بروز دوباره‌ی مخملک لازم است. سرایت و همه‌گیری این بیماری در انگلستان و آسیای شمال شرقی باید کاهش داده شود. در نتیجه حداکثر نظارت جهانی بر انتشار مخملک لازم است.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید