انتشار این مقاله


ویروس نیل غربی

علت بسیاری از موارد عفونت نیل غربی، یک ویروس منتقله از پشه می‌باشد.

تعریف

علت بسیاری از موارد عفونت نیل غربی، یک ویروس منتقله از پشه می‌باشد. بیشتر افراد مبتلا به این بیماری، علائم و نشانه‌ها را نشان نخواهند داد یا تنها علائمی جزئی مانند تب یا سردرد خفیف خواهند داشت. با این حال، برخی افراد دچار بیماری مرگباری می‌شوند که نخاع و مغز را دچار التهاب می‌کند.

علائم

بیشتر افرادی که دچار عفونت ویروس نیل غربی می‌شوند، هیچ علائمی ندارند.

علائم و نشانه‌های عفونت خفیف

حدود ۲۰ درصد افراد، دچار عونت خفیفی به نام تب نیل غربی می‌شوند. علائم شایع عبارتنداز:

  • تب
  • سردرد
  • بدن درد
  • استفراغ
  • اسهال
  • خستگی
  • راش پوستی

علائم و نشانه‌های عفونت شدید

در کمتر از یک درصد افراد آلوده، ویروس سبب عفونت شدید عصبی می‌شوند. این عفونت شامل التهاب مغز (انسفالیت) و پرده اطراف مغز و نخاع (مننژیت) می‌باشد.

علائم و نشانه‌های عفونت عصبی عبارت است از:

  • تب بالا
  • سردرد شدید
  • سفتی گردن
  • سرگیجه یا عدم تمرکز
  • کما
  • تشنج
  • لرز و تکان عضلات
  • فلج جزئی یا ضعف عضلانی

علائم تب نیل غربی معمولاً چندین روز به طول می‌انجامد، اما علائم انسفالیت یا مننژیت می‌توانند چندین هفته یا چندین ماه به طول انجامند. برخی اثرات عصبی خاص مانند ضعف عضلانی، می‌توانند دائمی باشند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

علائم خفیف تب نیل غربی معمولاً خود به خود بهبود می‌یابد. اما علائم عفونت شدید نیاز به درمان سریع دارند. عفونت شدید معمولاً مستلزم بستری می‌باشد.

دلایل

به طور معمول، ویروس نیل غربی از طریق پشه‌های آلوده یه انسان‌ها و حیوانات منتقل می‌شوند. آلودگی پشه‌ها از طریق تغذیه از پرندگان آلوده می‌باشد. افراد نمی‌توانند از طریق تماس با افراد دیگر یا حیوانات آلوده شوند.

اغلب عفونت‌های ویروس نیل غربی در آب و هوای گرم، یعنی زمانی که پشه‌ها فعال هستند، رخ می‌دهند. دوره کمون یا نهفتگی بیماری بین ۲ تا ۱۴ روز می‌باشد.

شیوه‌های دیگر انتقال

در برخی موارد نادر، ویروس نیل غربی ممکن است از راه‌های دیگری مانند پیوند عضو و تزریق خون نیز منتقل شود. همچنین گزارشاتی مبنی بر انتقال از مادر به نوزاد هنگام زایمان یا شیردهی نیز وجود دارد.

عوامل خطرزا

حتی اگر فرد آلوده باشد، خطر ابتلا به نوع شدید عفونت نیل غربی، پایین می‌باشد. کمتر از ۱ درصد افراد آلوده به نوع شدید مبتلا می‌گردند. و بیشتر افراد مبتلا به بهبودی کامل می‌رسند. خطر ابتلا به نوع شدید در موارد زیر بیشتر میباشد:

افراد مسن

برخی بیماری های خاص: بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت، فشارخون و بیماری‌های کلیوی و همچنین پیوند عضو، خطر ابتلا را افزایش می‌دهند.

تشخیص

علاوه بر معاینه، پزشک برای اطمینان از وجود بیماری ویروس نیل غربی یا بیماری مرتبط با آن مانند مننژیت یا انسفالیت، یکی از روش‌های زیر را انجام خواهد داد:

تست‌های آزمایشگاهی: اگر فرد آلوده باشد، آزمایش خون مقادیر افزایش یافته‌ای از آنتی‌بادی علیه ویروس نیل غربی را نشان خواهد داد.

نمونه برداری از مایع مغزی نخاعی: بررسی مایع مغزی نخاعی اطراف مغز و نخاع رایج‌ترین شیوه تشخیص مننژیت می‌باشد. در این روش یک سوزن را مابین مهره پایینی نخاع وارد می‌کرده و نمونه‌ای از مایع داخل آن را برای بررسی آزمایشگاهی، خارج می‌کنند. در صورت کثرت گلبول‌های سفید در مایع مغزی نخاعی، فرد آلوده می‌باشد.

آزمایشات مربوط به مغز: در برخی موارد، نوار مغز برای بررسی فعالیت مغز و MRI برای کمک به تشخیص عفونت مغزی، انجام می‌گیرند.

درمان

اغلب افراد بدون نیاز به درمان بهبود می‌یابند. بیشتر موارد شدید نیاز به بستری در بیمارستان همراه با سرم درمانی و داروهای ضد درد دارند.

در موارد خفیف، داروهای مسکن می‌توانند به کاهش سر درد و درد عضلانی کمک کنند. هنگام دادن آسپرین به کودکان و نوجوانان، باید احتیاط کرد. کودکان و نوجوانانی که در حال بهبودی از آبله مرغان و علائم آنفولانزا مانند هستند، هرگز نباید آسپرین مصرف کنند. این منع به دلیل ارتباط آسپرین با بیماری مرگباری به نام سندرم ری می‌باشد.

درمان با اینترفرون

دانشمندان در حال کار بر روی درمان با اینترفرون – نوعی درمان با سلو‌ل‌های ایمنی – می‌باشند. این روش درمان انسفالیت ناشی از ویروس نیل غربی را تسهیل خواهد نمود. برخی پژو‌هش‌ها حاکی از آن می‌باشند که افرادی که اینترفرون دریافت می‌کنند، بهتر از افرادی که آن را دریافت نمی‌کنند، بهبود می‌یابند. اما پژوهش‌های بیشتری باید انجام گیرند.

سینا پاکی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید