انتشار این مقاله


۱۴ راه عملی برای ترک دائمی سیگار

شما به سرعت می‌توانید از لذت‌های آنی ترک سیگار بهره‌مند شوید.

خوردن غذا با نی

ترک دائمی سیگارنوشیدن آب سرد با نی می‌تواند جایگزین عمل مکش در حین استعمال سیگار شود. این عمل هم‌چنین موجب آزاد شدن دوپامین می‌شود که انتقال‌دهنده عصبی مسئول ایجاد سرخوشی در بدن است.

خوردن وعده‌های غذایی کوچک و پی‌در‌پی سبب فراموش کردن نیاز به کشیدن سیگار می‌شود. وعده‌های کوچک و سالم انتخاب کنید تا دچار اضافه وزن نشوید.

پاداش‌های آنی را دریابید

شما به سرعت می‌توانید از لذت‌های آنی ترک سیگار بهره‌مند شوید. لیستی از رخداد‌های خوب را یادداشت کنید. که می‌تواند شامل: ذخیره کردن پول، بوی بهتر دهان، درک بهتر طعم غذا و سرحال بودن؛ بشود. زمانی که احساس نیاز به سیگار شدیداً فشار آورد نگاهی به لیست خود بیندازید و ببینید که ترک سیگار تا کنون چه فوایدی برایتان رقم زده است.


مقاله مرتبط: وقتی برای ترک کردن هزینه می‌شود، افراد بیشتری از سیگار کشیدن دست می‌کشند


دندان‌هایتان را مرتباً مسواک بزنید

یکی ازفواید آنی ترک سیگار بوی خوش دهان و از بین رفتن مزۀ تلخی در لثه‌ها است. مرتب مسواک بزنید. در این صورت به سختی تمایل به روشن کردن سیگار و آلوده کردن دوباره دهان تمیز و خوش‌بویتان پیدا می‌کنید.

از الکل دوری کنید

ترک سیگارنوشیدن مشروبات الکلی یکی از اصلی‌ترین دلایل بازگشت به سمت سیگار است. الکل موجب کاهش اختیار و آگاهی شده و در نتیجه می‌تواند سبب فراموشی قضیه ترک در شما بشود. بیشتر افراد بعد از نوشیدن و احساس مستی تمایل به کشیدن دوباره سیگار پیدا می‌کنند بنابراین نوشیدن الکل می‌تواند شما را به روشن کردن دوباره یک نخ سیگار متمایل کند.


مقاله مرتبط: مصرف نیکوتین در نوجوانی می‌تواند منجر به مصرف زیاد الکل شود


مکان‌هایی که در آن‌ها نمی‌توان سیگار کشید را پیدا کنید

زمانی‌ که میل به کشیدن سیگار در شما افزایش می‌یابد به مکان‌هایی بروید که تحت هیچ عنوان نمی‌توانید در آن‌جا سیگار بکشید. سینما، کتابخانه یا فروشگاه جزو این مکان‌ها هستند. قوانین مکانی که به آن‌جا وارد شده‌اید هر چقدر سخت‌گیرانه‌تر باشد تمایل‌تان به کشیدن سیگار نیز به همان اندازه کمتر خواهد بود.

دلایل ترک کردن‌تان را دائماً به خود متذکر شوید

لیستی از دلایل ترک‌تان تهیه کنید و در همه قسمت‌هایی که بخشی از روز خود را در آن‌جا می‌گذرانید بچسبانید؛مانند آشپزخانه، محل کار، آینه سرویس بهداشتی. برخی از سیگاری‌های سابق می‌گویند قراردادن عکس اعضای خانواده یا کسانی که دوست‌شان داریم در کنار این لیست کمک زیادی به ترک ‌می‌کند.

هر روز فعال‌تر از دیروز باشید

ورزش کردنورزش‌کردن سبب ایجاد یک فاصله عمیق در میل به سیگار کشیدن می‌شود. زمانی‌که در حال فعالیت هستید بدن شما ترکیبات شیمیایی آزاد کرده که سبب از بین رفتن دلهره و اضطراب ناشی از ترک می‌شود. پیاده روی یکی از ساده‌ترین راه‌های ممکن است. مخصوصاً در اولین ماه‌های ترک زمان مشخصی در روز برای فعالیت‌های فیزیکی در نظر بگیرید.

تقویم‌تان را پر کنید

در نخستین هفته‌های ترک برنامه‌های متعددی برای خودتان تنظیم کنید. برنامه‌هایی مانند خوردن غذا با اعضای خانواده یا دوستان گزینه‌های پیشنهادی مناسبی هستند. هر چقدر مشغول‌تر باشید به همان میزان تمایل به سیگارکشیدن در شما کم‌تر می‌شود.

ماده دیگری را برای گذاشتن در دهان انتخاب کنید

یکی از دلایل سیگار کشیدن احساس به بودن چیزی در دهان است. به جای سیگار، آدامس‌های بدون قند، آب‌نبات‌های‌چوبی یا یک میان‌وعده سالم را امتحان کنید. اگر در مورد اضافه وزن نگران هستید انتخاب‌هایی با کالری کم مانند میوه و سبزی داشته باشید.

یک حامی انتخاب کنید

زمانی‌که نیاز به کمک داشتید از یک شخص نزدیک درخواست کمک کنید. بهترین انتخاب یک دوست صمیمی است که خود قبلاً سیگاری بوده است. اما هر شخص نزدیک دیگر که همیشه نیز در دسترس باشد می‌تواند حامی‌تان باشد.

مصرف کافئین را به حداقل برسانید

ترک قهوه

کافئین سبب افزایش هوشیاری در حین خستگی و آسان‌تر بیدار شدن به هنگام صبح می‌شود. اما بعضی افراد را عصبی، ناآرام و جری می‌کند. از طرفی کنار گذاشتن نیکوتین سبب شدت یافتن تاثیرات منفی کافئین می‌شود. اگر کافئین سبب دلهره و استرس‌تان می‌شود با ترک نیکوتین آن را نیز کنار بگذارید.

مراقب حالات روحی بد باشید

افسردگیاحساسات منفی مانند عصبانیت، استرس و ترس در روزهای اول ترک یکی دیگر از دلایل برگشتن دوباره به سیگار کشیدن است. راه‌کارهایی برای پرت‌کردن حواس خود در این مواقع پبدا کنید. با دوستان خود به تفریح بروید یا کارهای دیگری که از آن لذت می‌برید انجام دهید.

از افراد مشکل‌ساز دوری کنید

علی‌رغم این که گفته می‌شود دوستان و خانواده باید حامی فرد باشند اما همیشه این‌گونه نیست. بعضی افراد ترک کردن شما را تهدیدی برای خود می‌بینند. حتی شاید با کارهای خود تمام تلاش‌های شما را زیر سوال ببرند. اگر احساس می‌کنید چنین افرادی در زندگی‌تان وجود دارد از آن‌ها دوری کنید. اگر دوری از این افراد برای‌تان ممکن نیست کاملاً صمیمانه و منطقی دلایل ترک خود را برایشان بازگو کنید.

ثابت قدم باشید

با گذشت حدود دو هفته شما وارد مسیر خالی از نیکوتین می‌شوید. اما برای لغزش‌های اتفاقی نیز خود را آماده کنید. یک لغزش به معنای شکست نیست. از اشتباه خود درس بگیرید و سعی کنید که دیگر آن را تکرار نکنید.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید