انتشار این مقاله


آزمایش دیگری که به پزشکان کمک می‌کند با دقت بیشتری آسم را تشخیص دهند

هیچ تست واحدی وجود ندارد که بتواند این بیماری را تشخیص دهد.

اگر چه حدود ۲۴ میلیون آمریکایی سالانه مبتلا به آسم تشخیص داده می‌شوند، با این حال هیچ تست واحدی وجود ندارد که بتواند این بیماری را تشخیص دهد. علائم عادی مانند تنگی نفس، خس خس سینه، و سرفه نسبتا غیر اختصاصی هستند و پزشکان ممکن است از تست‌های متعدد و مشاهدات برای رسیدن به تشخیص دقیق استفاده کنند. به منظور ارزیابی دقت و قابلیت اطمینان یکی از این تست‌ها که می‌تواند به جعبه ابزار پزشكی برای تشخیص آسم اضافه شود – غلظت کسری اكسید نیتریک خارج شده (FeNO) -، محققان داده‌های حاصل از مطالعات قبلي بررسی شده توسط پژوهشگران را جمع آوری و تجزیه و تحلیل كردند. آن‌ها دریافتند که آزمون FeNO دارای دقت متوسط برای بیماران ۵ ساله و بالاتر است. نتایج آن‌ها در پرونده‌های کلینیک Mayo گزارش شده است.


مقاله مرتبط: چاقی، بیماری کودکان مبتلا به آسم را تشدید می‌کند!


محققان مرکز عملیات مبتنی بر شواهد تامین شده توسط AHRQ در کلینیک Mayo، حدود ۴۳ مطالعه را شناسایی کردند که شامل تقریبا ۱۴۰۰۰ بیمار بزرگسال و کودکان مبتلا به آسم بود که آزمایش FeNO را دریافت کرده‌اند. این بررسی توسط AHRQ و موسسه ملی بهداشت، موسسه ملی قلب، ریه و خون، بخشی از وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده انجام شده است.
محقق رهبر تحقیقات، حسن مراد از کلینیک Mayo، توضیح داد:

تشخیص آسم می‌تواند گاهی اوقات دشوار باشد، و FeNO می‌تواند راهکار مفیدی باشد تا تصمیمات درمانی بر اساس شواهد بیشتری ارائه شود. علاوه بر سابقه‌ی پزشکی بیمار، آزمایش اولیه معمولا اسپیرومتری با ارزیابی پاسخ برونکودیلاتور است. حتی اگر این آزمایش تشخیص آسم را تایید نکند، اما index of suspicion در مورد آسم هنوز بالا است، اندازه گیری FeNO ممکن است در کنترل بیماری مفید باشد؛ اگرچه برخی از بیماران مبتلا به آسم را از دست خواهیم داد.


مقاله مرتبط: چرا زنان بیشتر از مردان به آسم مبتلا می‌شوند؟


محققان داده‎های FeNO را از مطالعات انتخاب شده ارزیابی و نتایج را به چهاردسته مقادیر مشخص دسته بندی کردند: کمتر از ۲۰، ۲۰-۲۹، ۳۰-۳۹، ۴۰ و بیشتر ( ppb). بیماران نیز به دو گروه سنی، افراد بالای ۱۸ سال و بین ۵ تا ۱۸ سالگی تقسیم شدند.
برای بیماران بالای ۱۸ سال، حساسیت از ۰.۸۰ در گروه اول به ۰.۶۹ در گروه دوم، ۰.۵۳ در گروه سوم به ۰.۴۱ در گروه آخر کاهش یافت. مقادیر مشخص به ترتیب ۰.۶۴، ۰.۷۸، ۰.۸۵ و ۰.۹۳ بودند. محدوده مقادیر مشخص شده حساسیت و خاصیت آزمون FeNO را تغییر می‌دهد. دسته پایین‌تر بیماران بیشتری را شامل می‌شود، اما نتایج مثبت کاذب نیز بیشتر می‌شود.
با توجه به گفته‌ی دکتر مراد:

هیچ تست واحدی وجود ندارد که بتواند آسم را تشخیص دهد. FeNO ممکن است یک ابزار مفید باشد که در تشخیص کمک کند. با این حال، سابقه‌ی پزشکی بیمار، معاینه فیزیکی، پاسخ به درمان و سایر تست‌های عملکرد ریه همچنان مورد برای تکمیل پازل و تشخیص بیماری مورد نیاز هستند. تحقیق دیگری نیاز است تا نحوه استفاده از FeNO با سایر نشانگرهای زیستی با دقت بهترتعیین شود ، که بتواند یک تشخیص قطعی را فراهم کند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید