انتشار این مقاله


با نوزادی به نام Emma که ۲۴ سال جنین منجمد بوده، آشنا شوید!

در نوامبر سال ۲۰۱۷، یک نوزاد به طور موفقیت آمیزی از جنینی که به مدت ۲۴ سال یخ زده‌بود، متولد شد.

در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷، یک نوزاد به طور موفقیت آمیزی از رویانی که به مدت ۲۴ سال یخ زده‌ بود، متولد شد. این طولانی‌ترین دوره برای رویان زنده‌ای است که تا به حال نگهداری شده‌ است. Emma فقط یک نمونه از راه‌حل‌های شگفت‌انگیز باروری است که علم تنها در چند سال اخير توسعه داده‌ است.

رویان‌های منجمد

Snowbaby یا نوزاد برفی، اصطلاحی است برای توصیف رویانی که به صورت منجمد ذخیره و برای تولد بالقوه در آینده نگهداری می‌شود. در ماه نوامبر ۲۰۱۷، رویان منجمدی که برای طولانی‌ترین مدت ذخیره شده بود، با موفقیت در Tennessee متولد شد. این جنین که از اهداکنندگان ناشناس ساخته شده‌ بود، در ۱۴ اکتبر ۱۹۹۲، تنها یک سال پس از تولد مادرش Tina Gibson، منجمد شده‌ بود. جنین منجمد ۲۴ ساله در ابتدا کمی شگفت انگیز بود، حتی برای پدر و مادرش، تینا و بنجامین گیبسون.

تینا اولین بار اظهار کرد:

آیا قابل درک است که من تنها ۲۵ ساله هستم؟ این رویان و من می‌توانستیم بهترین دوستان باشیم.

او به CNN گفت:

من فقط یک کودک می‌خواستم. مهم نیست که این یک رکورد جهانی است یا نه.

 او به آرزویش رسید: Emma Wren Gibson در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۷ متولد شد.


مقاله مرتبط: 

علم يا اخلاق؟ دست و پنجه نرم كردن با جنين قبل از اينكه خيلی دير شود!

روش IVF؛ چهار مرحله برای باردار شدن


قبل از تولد اما، بزرگترین موفقیت شناخته شده، تولد نوزاد از رویان منجمد ۲۰ ساله بود. در حالی که خانواده گیبسون به خاطر دستیابی به حس والدینی، بیش از همه هیجان زده هستند؛ از دیدگاه پزشکی و علمی، این یک موفقیتی چشم‌گیر است. این مسئله نشان می‌دهد که این جنین‌ها، مانند همانی که به اما تبدیل شد، می‌توانند اهدا شوند و به صورت منجمد در محفظه برای والدین بالقوه‌ای که برای باروری تلاش می‌کنند، بمانند؛ همانند بنجامین گیبسون که سیستیک فیبروزیس دارد. همچنین می‌تواند به این معنی باشد که افراد مبتلا به سرطان که پیش‌بینی می‌شود پس از شیمی درمانی باروری خود را از دست بدهند، می‌توانند جنین سالم را ذخیره کنند تا زمانی که آمادگی به عنوان والدین را بدست آورند.

باروری Emma جنین منجمد یخ زده

آینده‌ی باروری

همانطور که در مورد گیبسون‌ها نشان داده شده‌ است، در حال حاضر باروری و تولد بسیار متفاوت با چند سال پیش به نظر می‌رسد. جنینی که ۲۴ سال قبل از تولد نوزاد ایجاد می‌شود، تنها بخش کوچکی از پیشرفت رو به آینده‌ی باروری است.

در سال گذشته، بره‌های زودرس درون رحم مصنوعی ایجاد شدند. تنها ۱۰۵ روز قبل از ایجاد، بره‌ها داخل شبه رحم، که از مایعی به منظور ادامه رشد پر شده بود، قرار داده شدند. در حالی که در آن مرحله از رشد، معادل ۲۲ هفته در انسان، هیچ انسان و بره‌ای قادر به حیات تنها در خارج از رحم نیست اما پس از چهار هفته در کیسه‌های زیستی، ریه‌ها و مو‌ها ایجاد شدند و مهم‌تر از همه، این بره‌ها قادر به حیات تنها در جهان خارج بودند. این تکنیک روزی می‌تواند جان کودکانی که با زودرسی خطرناکی متولد می‌شوند، نجات دهد و از مشکلات پزشکی طولانی مدت که به خاطر تولد زودرس ممکن است ایجاد شود جلوگیری می‌کند.


مقالات مرتبط: 

موفقیت رحِم مصنوعی در پرورش جنین گوسفند؛ قدم بعدی می‌تواند انسان باشد

تخمدان مصنوعی آزمایشگاهی؛ جایگزینی کارآمدتر برای داروهای هورمونی


همچنین در سال جاری یک زن در ایالات متحده پس از پیوند رحم، به طور موفقیت‌آمیزی وضع حمل کرد. این تحول امیدوار‌‎کننده نشان می‌دهد که زنان با عوارض شدید پزشکی که بدون رحم متولد می‌شوند و یا افرادی که میل به تغییر جنسیت دارند، هنوز می‌توانند به طور بالقوه وضع حمل کنند.

در یکی دیگر از شگفتی‌های باروری، یک زن به لطف یک تخمدان که قبل از بلوغ برداشته شده بود، به طور موفقیت امیزی وضع حمل کرد. حتی وعده تخمدان‌های چاپ شده به صورت سه بعدی به طور موفقیت‌آمیزی اجازه‌ی زایمان به موش‌های نابارور را می‌دهد. به نظر می‌رسد این توسعه‌ها تنها مانند پیشرفت‌های پزشکی مربوط به آینده است، در حالی که فرصت‌های غیرقابل جایگزینی برای بسیاری است که رویای شروع خانواده را دارند. همه‌ی زنان با رحم متولد نمی‌شوند و درصد قابل توجه زیادی از مردم گاهی اوقات سال‌های زیادی است که برای باروری تلاش می‌کنند. این پیشرفت‌ها از لقاح تا تولد، پایه‌های آینده‌ای را ایجاد می‌کند که در آن شروع یک خانواده امری است که همه می‌توانند آن را برگزینند و حق انتخاب جدیدی برای افرادی که هرگز پیش از این، این تجربه را نداشته‌اند، ارائه دهد.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید