انتشار این مقاله


کمک‌های اولیه ۲۹: یخ‌زدگی

یخ‌زدگی چه تفاوتی با سرمازدگی دارد و در مقابله با آن، انجام چه اقداماتی ضروری است؟

به گزارش گاردین، سالانه صدوپنجاه‌هزار نفر در نتیجۀ عدم دریافت کمک‌های اولیۀ مناسب جان خود را از دست می‌دهند. از طرفی، با استناد به داده‌های جمعیت هلال احمر ایران، شاخص آمادگی در برابر حوادث (HDPI) خانواده‌های ایرانی چیزی در حدود ۹.۳ از ۱۰۰نمرۀ کامل است؛ یعنی کمتر از ده درصد، و بی‌شک در این میان، مهم‌ترین نقش را عدم آگاهی کامل نسبت به کمک‌های اولیه ایفا می‌کند.

در این راستا و به‌منظور ارتقای سطح دانش عمومی، تیم دکتر مجازی تصمیم به ارائه‌ی اطلاعاتی کاربردی در زمینۀ کمک‌های اولیه و در جهت سهولت مواجهه با شرایط اورژانسی دارد. ویژه‌نامۀ کمک‌های اولیه را در دکتر مجازی دنبال کنید.


یخ‌زدگی به حالتی اطلاق می‌شود که پوست و بافت‌های زیرین پس از قرارگیری در معرض دمای بسیار پائین، یخ می‌زنند.

مناطقی که معمولاً تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند، انگشتان دست و پا، گوش‌ها، گونه‌ها و چانه هستند.

علائم اولیۀ یخ‌زدگی خفیف، ظهور قسمت بی‌حس و رنگ‌پریده در پوست، قسمتی با حالت سخت یا ظاهر مومی است. با کمک‌های اولیه می‌توان به مقابله با یخ‌زدگی خفیف پرداخت، اما سایر انواع یخ‌زدگی‌ها نیازمند توجه پزشکی هستند.

کمک‌های اوليه در رمان یخ‌زدگی شامل موارد زیر هستند:

  • بررسی هیپوترمی. هیپوترمی، نیازمند کمک پزشکی اورژانسی است. از علائم هیپوترمی می‌توان به لرزشدید، خواب‌آلودگی و ضعف عضلانی، سرگیجه و تهوع اشاره‌کرد.

مقالۀ مرتبط: کمک‌های اولیه ۱۶: هیپوترمی


  • حفظ پوست از آسیب بیشتر. اگر احتمال یخ‌زدگی مجدد وجود دارد، مناطق یخ‌زده را گرم نکنید؛ چراکه مجدداً یخ خواهندزد. اگر اقدام به گرم کردن کرده‌اید، مناطق موردنظر را پوشانده و با این کار از یخ‌زدگی مجدد پیشگیری کنید.
    اگر خارج از خانه هستید، دست‌های یخ‌زده را زیر بغل خود قرار دهید. چهره، بینی یا گوش خود را با دست‌های دستکش‌دار و خشک بپوشانید. منطقه آسیب‌دیده را نمالید و در صورت امکان روی پا یخ‌زده راه نروید.
  • دوری از سرما. در محیط سربسته، لباس‌های مرطوب را عوض‌کرده و پتوی گرمی را دور خود بپیچید. مراقب باشید آسیبی به تاول‌ها واردنشود.
  • گرم کردن قسمت‌های یخ‌زذه. مناطق یخ‌زده را در آب گرم (۳۷ تا ۴۰ درجۀ سانتی‌گراد) قرار دهید. اگر دماسنج دردسترس نیست، آب را با قرار دادن بدون مشکل دست یا آرنج در آن آزمایش کنید؛ به این شکل که باید گرم باشد، اما احساس داغی نکنید. گرم کردن حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و با طبیعی شدن رنگ پوست یا رفع بی‌حسی، می‌توان این پروسه را به پایان رساند.
    • هرگز پوست یخ‌زده را با حرارت مستقیم، مثل گرمای اجاق، لامپ یا شومینه گرم‌نکنید، چراکه می‌تواند منجر به سوختگی شود.
  • نوشیدن مایعات گرم. چای، قهوه یا سوپ می‌توانند فرد را از داخل گرم کنند. پرهیز از مصرف الکل ضروری است.
  • مصرف داروهای ضددرد و مسکن. مصرف مسکن می‌تواند گزینۀ مناسبی برای کاهش درد باشد.

چشم‌انداز گرم شدن پوست

قرمز شدن پوست و احساس سوزش نشانۀ بازگشت جریان طبیعی خون است. باقی ماندن بی‌حسی یا درد در زمان گرم شدن یا ظهور تاول نشانۀ نیاز به کمک اورژانسی هستند.


از کمک‌های اولیه بیشتر بخوانید!

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید