انتشار این مقاله


ابزار اپتوژنتیک جدید برای کنترل پیام رسانی عصبی توسط نور آبی

دانشمندان بکمک اپتوژنتیک قادر به کنترل پیام رسانی در سلولهای عصبی هستند.

انستیتو علوم پایه (IBS) اعلام کرد گروهی از محققان به رهبری پروفسور وون دو هو به تکنولوژی جدیدی در زمینه اپتوژنتیک دست یافته‌اند که قادر به کنترل گیرنده‌های خاصی توسط نور از فاصله‌ی دور است. آنها این تکنولوژی را “OptoTrk” نام گذاری کردند؛ و این تکنولوژی در القای تمایز نورونی موفق ظاهر شد.

قابل توجه‌ترین ویژگی OptoTrk  این است که تنها به نور برای فعال ساختن عملکردهای نورونی نیاز دارد. گیرنده‌ها زمانیکه در معرض نور آبی قرار می‌گیرند، فعال می‌شوند؛ و رشد و تمایز نورونی را با تنظیم افزایشی پیام رسانی سلولی پایین دست القا می‌کنند.

قبل از ایجاد این روش جدید، لیگاندهای طبیعی یا آگونیستها بطور وسیعی بعنوان ابزارهایی برای کنترل خاص فعالیت گیرنده‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند. با این حال، آنها اجازه‌ی کنترل فضایی- زمانی را نمی‌دادند، و بازه‌ی زمانی مشخصی برای اتصال به گیرنده نیاز داشتند. بهمین خاطر محدودیتهایی در فهم طبیعت دینامیک شبکه‌های پیام رسانی داخل سلولی وجود داشت. برای بررسی این محدودیتها محققان تکنولوژی جدیدی با استفاده از اپتوژنتیک ایجاد کردند. اخیرا اپتوژنتیک توجه بسیاری را در زمنیه‌ها‌ی مختلف علوم زیستی به خود جلب کرده است. این مطالعه، پروتئینهای حساس به نور (که در میکروارگانیسمها و گیاهان یافت می‌شوند) را به سلولهای انسان (یا حیوان) وارد کرده و می‌تواند فعالیتهای سلولی بسیاری را دست کاری کند.

پروفسور وون دو هو اذعان دارد:

” ما اکنون مطالعات علوم عصبی را با استفاده از تکنولوژی OptoTrk بر روی تعداد زیادی مدل موش هدایت می‌کنیم. این تکنولوژی جدید نقشی پیشرو در بررسی عملکردهای نورونهای مغز ایفا می‌کند؛ بخصوص عملکردهایی که در شبکه‌های عصبی بسیار پیچیده رخ می‌دهد، که تکنولوژی حاضر محدودیتهایی در بررسی این عملکردها دارد.”

همچنین پروفسور وون دو هو افزود قصد دارد مقاله دیگری را در رابطه با تکنولوژی منبع تا پایان ژوئن منتشر سازد.


مقاله مرتبط: ابزار اپتوژنتیکی که فعالیت عصبی را مهار می‌کند!

مفاله مرتبط: مطالعه جدید حافظه از طریق اپتوژنتیک


رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید