انتشار این مقاله


ستاره‌شناسان کهکشان خوشه‌ای با جرم دو کوادریلیون خورشید یافتند

ستاره شناسان ناسا و ESO، به منظور مشاهده‌ی یکی از مهم‌ترین خوشه‌های کهکشانی در دوردست‌ها، تلاش بسیاری می‌کنند.

 ستاره‌شناسان ناسا و ESO، به منظور مشاهده‌ی RCS2 J2327-0204، یکی از مهم‌ترین خوشه‌های عظیم کهکشانی در دوردست‌ها، تلاش بسیاری می‌کنند.


مقاله مرتبط: پلی‌لیست عجیب و خوفناک ناسا را از دست ندهید!


RCS2 J2327-0204، خوشه‌ی بسیار عظیمی از کهکشان‌هایی است که حدود ۶ میلیارد سال نوری فاصله دارند. اشیاء عظیم مانند RCS2 J2327-0204، تاثیر بسیار مهمی در محیط اطراف خود دارند که به وضوح فضای اطراف آن‌ها را پنهان می‌کند. این اثر به عنوان لنزهای گرانشی شناخته می‌شود. به این ترتیب، آن‌ها باعث می‌شوند تا نور از اشیاء دورتر خم شده، منحرف شود و بزرگ شود و این به ما اجازه می‌دهد که کهکشان‌هایی را ببینیم که برای تشخیص بسیار دور هستند. لنزهای گرانشی یکی از پیش بینی‌های تئوری نسبیت عام آلبرت انیشتین است.


مقاله مرتبط: نیمی از کهکشان راه‌شیری از دیگر کهکشان‌ها آمده است!


لنزهای قوی، تصاویر خیره‌کننده از کهکشان‌های منحرف‌شده و قوس‌های فراگیر فراهم می‌سازد که هر دو در این تصویر قابل مشاهده است. لنز گرانشی ضعیف، از سوی دیگر، ظریف‌تر است و مستقیما به سختی در یک تصویر دیده می‌شود و بیشتر از لحاظ آماری بررسی می‌شود، اما روشی برای اندازه‌گیری توده‌های اشیاء کیهانی می‌باشد؛ همان‌طور که در مورد این خوشه است. این تصویر از RCS2 J2327-0204 ترکیبی از مشاهدات ابزار HAWK-I در تلسکوپ بسیار بزرگ ESO و دوربین پیشرفته برای ابزار بررسی (ACS) در تلسکوپ فضایی هابل ناسا و ESA است. این نشانگر روش مشارکت موثر و دقیق برای مطالعه لنزهای ضعیف در کیهان می‌باشد. ستاره شناسان RCS2 J2327-0204 را یافتند که حاوی جرم دو کادریلیونی خورشید بود. عکس پراکنده‌ی آبی و سفید که تصویر را پوشش می‌دهد، نقشه‌ی توده‌ای را نشان می‌دهد. این به میزان توده در هر منطقه بستگی دارد.


مقاله مرتبط: برای دیدن بزرگ‌ترین تصویری که تا کنون از جهان گرفته شده است، آماده‌ باشید!


پی‌نوشت:

کوآدریلیون می‌تواند به عددی در یکی از مقیاس‌های دوگانه اشاره داشته باشد.

  • ۱٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ (یک هزار میلیون میلیون یا ده به نمای پانزده) برای همه‌ی کشورهای مقیاس کوچک. در زبان انگلیسی و در کشورهای مقیاس بزرگ این عدد با عنوان «بیلیارد» کاربرد دارد.
  • ۱٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ (یک میلیون میلیون میلیون میلیون یا ده به نمای بیست و چهار) برای همهٔ کشورهای مقیاس بزرگ.
نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید