انتشار این مقاله


روان‌کاوی رویاها، از دیدگاه فروید

بر اساس دیدگاه فروید، در اعماق آن‌چه در خواب می‌بینیم، چه نهفته است؟

همه در ارتباط با دیدن رویا یا خواب دیدن کنجکاو هستند؛ اما آیا واقعا رویاها معنای خاصی دارند؟

روان‌شناسان در ارتباط با عملکرد و معانی رویاها، به چند دسته تقسیم می‌شوند. برخی معتقدند، رویاها در نتیجه‌ی فعالیت معمول مغز در طول خواب به وجود می‌آیند و برخی دیگر موافق نظریه‌ی زیگموند فروید و کارل یونگ در این ارتباط هستند. آن‌ها بیان می‌کنند که خواب‌ها، عمیق‌ترین آرزوها و تمایلات ناخودآگاه فرد هستند.

به طور کلی، روان‌کاوانی هم‌چون فروید و یونگ معتقدند که ما محرک‌های مغزی حامل اطلاعات مربوط به رویاها را با نمادهای شیئی معمول قابل باور جایگزین کرده و آن‌ها را به نوعی تغییر شکل می‌دهیم.

فروید در مقالات و منابع گوناگونی در ارتباط با رویاها نظریه‌پردازی کرده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کتاب “تعبیر خواب” اشاره کرد. بر اساس گفته‌های فروید، تعداد اجسامی که به عنوان نماد در خواب مطرح می‌شوند، زیاد نیست. مانند: بدن انسان، والدین، بچه‌ها، خواهر و برادر، تولد، مرگ، عریانی و تعدادی دیگر.
یک انسان یا شخص به طور کلی به صورت خانه نماد میابد. خانه‌های با دیوار صاف نماد مرد و خانه‌های دارای بیرون زدگی و بالکن که می‌توان آن را در بر گرفت، نماد زن هستند. والدین مانند پادشاهان و ملکه ظاهر می‌شوند و بچه‌ها و خواهر و برادر به صورت حیوانات و حشرات موذی دیده میشوند.
تولد همیشه به صورت آب ظاهر می‌شود: چه فردی در داخل آب شیرجه بزند یا از آن خارج شود، کسی را از داخل آب نجات بدهد یا نجات داده شود (نشان‌گر رابطه‌ی مادر-فرزندی با آن شخص) همه نمایانگر تولد هستند.
مرگ در رویا با رفتن به سفر، بارز شده و عریانی با لباس پوشیدن، به خصوص یونیفرم، ظاهر می‌شود.
بر اساس بیانات فروید، اغلب نمادها در رویاها، نمادهای جنسی هستند. شماره‌ی سه نماد کل آلت تناسلی مرد است. در حالی که پنیس به تنهایی به شکل اجسام بلند و مستقیم مانند؛ تکه چوب، چتر، ستون، درخت و یادبود واشنگتن ظاهر می‌شود. هم‌چنین می‌تواند به صورت اجسامی باشد که به بدن نفوذ کرده و جراحت ایجاد کند هم‌چون؛ چاقو، خنجر، نیزه، شمشیر و سلاح گرم ( علی‌الخصوص هفت‌تیر). نعوظ به وسیله‌ی بالن، هواپیما، موشک و راکت نشان داده می‌شود. در برخی موارد در صورتی که فرد خود را در حال پرواز ببیند، کل شخص نشان‌گر آلت تناسلی خواهد بود. دیگر موارد غیر واضح برای این مورد خزندگان، به خصوص مارها و ماهی، کلاه و کت هستند. آلت تناسلی زنانه به صورت هر جسم بسته‌ای است که بتواند با چیز پر شود؛ هم‌چون: گودال، غار، بطری، جعبه، تانکر، شیشه، چمدان، پاکت، کشتی، دهان، کلیسا و کفش. اجسام کاغذی و چوبی نماد زن هستند. سینه‌ها به صورت سیب، گلابی و به طور کلی میوه بارز خواهند شد.
جواهرت و گنجینه‌ها نشان‌گر فرد مورد علاقه‌ی انسان است در حالی که شیرینی‌جات نماد لذت جنسی خواهند بود.
استمناء به صورت سر خوردن، لغزیدن یا هرس کردن شاخه‌ی درختان، نشان داده می‌شود. خواب دیدن این‌که دندان شخصی بیافتد یا کشیده شود، نماد ترس از اخته شدن برای تنبیه استمناء است.
روابط جنسی، به صورت مجموعه‌ای از صحنه‌ها و روابط میان نمادهای زن و مرد ظاهر می‌شود.

به یاد داشته باشید روان‌کاوی رویاها از دیدگاه فروید، بحثی بسیار پیچیده است و نیاز به مهارت و آموزش بسیار دارد تا بتوان تفسیری درست از رویاها ارائه داد.

و در آخر همانطور که خود فروید می‌گوید:

گاهی سیگار، فقط یک سیگار است.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (1)
  1. فروید شاگردی بسیار مشهور دارد که خود در روانشناسی صاحب مکتب است به نام کارل یونگ، احتمالا منظورتان از جانگ همین یونگ باشد.
    نکات مهم را مختصر و مفید ارائه کرده اید.متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید