انتشار این مقاله


تائورین می‌تواند به ترمیم سلول‌های تخریب شده در بیماری MS کمک کند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد تائورین میتواند به درمان بیماری MS کمک کند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد تائورین میتواند به درمان بیماری MS کمک کند. تائورین مولکولی است که به طور طبیعی توسط سلول های بدن ساخته می‌شود. محققان در The Scripps Research Institute) TSRI) دریافتند که تائورین باعث شروع میلین سازی در نورون ها می‌شود. میلین سازی برای مرمت سلول های عصبی ای که در مالتیپل اسکلروزیس (MS) آسیب دیده اند امری بسیار مهم است.

Luke Lairson, PhD گفت :”درمان علائم MS به فرایند میلین سازی بستگی دارد. استفاده از تائورین در ترکیب با داروی MS و با روشی که منجر به شروع ساخت میلین شود می‌توند به بهبودی کلی بیمار منجر شود.”

وی افزود :” باید چنین ماده ای به دارو های MS اضافه شود.”

این یافته ها پتانسیل روش “metabolomic profiling” را نیز نشان داد. در این روش ما میتوانیم متابولیت های اندوژن مانند تائورین که بدن به مقدار کم میسازد، را اندازه بگیریم. در حال حاضر این روش در دارو درمانی کاربرد دارد.

Gary Siuzdak, PhD ، پروفسور شیمی و مدیر ارشد مجموعه گفت: “تعیین پروفایل متابولیک میتواند درباره‌ی بسیاری از بیماری‌ها دید منحصر به فردی چه از نظر ساختاری و چه از نظر درمانی به ما بدهد”.

تائورین به بالغ شدن سلول های کمک می‌کند

مالتیپل اسکلروزیس یک بیماری خودایمنی است. MS وقتی به وجود می آید که بدن به لایه حفاظتی میلین روی سلول های عصبی حمله میکند. بدون میلین سالم، سلول های عصبی نمیتوانند به درستی پیام را منتقل کنند و بیمار علائمی مانند بی‌حسی، دشواری در راه رفتن، مبهم حرف زدن و کاهش دید را نشان می‌دهد.

با اینکه در حال حاضر درمانی برای MS وجود ندارد. بعضی درمان های دارویی باعث کاهش عوارض با تحریک میلین سازی میشوند. در تحقیقی در سال ۲۰۱۳ ، Lairson و همکارانش نشان دادند که داروی benztropine، که برای پارکینسون تجویز میشود، ممکن است به بیماران MS نیز کمک کند. بدین گونه که باعث میشود سلول های پیش ساز الیگودندروسیت به سلول های میلین ساز الیگودندروسیت تبدیل شود و نورون های آسیب دیده را درمان کند.

قدم بعدی Lairson در این تحقیقات پیداکردن مولکولی بود که بتواند داروهای تحریک کننده شروع میلین سازی را کارامدتر کند. او با همکاری Siuzdak به آزمایش پتانسیل مولکول های اندوژن در تاثیر گذاری بر پیش ساز های الیگودندروسیت ها پرداخت.

متابولیت های اندوژن (اندوژن به معنی نشأت گرفته از درون) مولکول هایی هستند که به طور طبیعی توسط سلول های بدن ساخته می‌شوند مانند : قندها، اسید های چرب و آمینواسید ها.

آنالیز های جدید و پیگیری آزمایش ها در سلول های نشان داد که متابولیت اندوژن تائورین نمیتواند به تنهایی باعث بالغ شدن سلول های پیش ساز الیگودندروسیت شود اما هنگامی که با benztropine یا miconazole همراه باشد میتواند کمک کننده باشد.

محققان تائورین را “ماده خام (Feedstock)” نامیدند.

Lairson گفت :”ترکیب تائورین با داروها فرایند میلین سازی را به طور قابل ملاحظه ای بهبود می‌بخشد و میلین بیشتری ساخته می‌شود.”

Lairson افزود : این کشف هیجان‌انگیزی است زیرا قبلا نشان داده شده است که دوز مشخصی از تائورین به آسانی توسط مغز استفاده میشود و خطری ندارد. ما هنوز باید آن را روی حیوانات آزمایش کنیم اما برای شروع نکته مثبتی است.

پیشرفت روش TSRI تاثیر شگرفی بر پزشکی دارد

باتوجه به یافته های این تحقیقات که بر اساس آن یک متابولیت اندوژن خاص میتواند بر کارکرد و سرنوشت یک سلول اثر بگذارد. درین صورت محققان روش جدیدی برای درمان بسیاری از بیماری ها خواهند داشت.

پیشرفت Metabolomic profiling وابسته به پیشرفت تکنولوژی است که توسط Siuzdak در TSRI انجام شده است. که محققان میتوانند از آن برای تشخیص اختلال متابولیت ها در بیماری ها استفاده کنند و با به کار گیری اطلاعات آن مکانیسم آن را کشف کنند.

درنهایت، محققان امیدوارند اندوژن های فعال با قابلیت برعکس کردن فتوتیپ ها را شناسایی کنند

Siuzdak مورد تشویق حدود ۲۱ هزار نفر از محققانی که در حال حاضر از آزمایشگاه مجازی او در فضای ابری (cloud-based XCMS/METLIN metabolomic profiling platform) برای این مطالعات استفاده میکنند قرار گرفت. و نقش های جذاب متابولیت های فعال در حال ارائه است.

Siuzdak: برخلاف بقیه تکنولوژی های omic زیبایی متابولومیک ها و آزمایش ها به این است که متابولیت ها از نظر تجاری سهوالوصول و عموما گران اند و میتوانند مستقیما فنوتیپ را تحت تاثیر قرار دهد

وی همچنین افزود: زین پس ما تحقیقات را فقط روی داوطلبان ادامه می‌دهیم.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید