انتشار این مقاله


بیفیدوباکتریوم یا محافظت فیبری در برابر زوال لایه مخاطی داخل کولون

آخرین تحقیقات آکادمی Sahlgrenska نشان می‌دهد که سلامت کولون نیز تحت تاثیر فیبر غذا قرار گرفته است.

اگر شما برای سلامتی خود نگران هستید، باید درباره آنچه که باکتری‌های روده شما مصرف می‌کنند بیاندیشید. فیبر غذا یک منبع اصلی برای تغذیه آن‌ها ست. بنابراین تاثیر گذاری مقدار فیبر در رژیم غذایی بر وزن شما، سطح قند خون و حساسیت به انسولین به خوبی شناخته شده است. آخرین تحقیقات آکادمی Sahlgrenska نشان می‌دهد که سلامت کولون نیز تحت تاثیر فیبر غذا قرار گرفته است.

مجله Cell Host & Microbe اخیرا مقاله‌ای از دانشمندان آکادمی Sahlgranska منتشر کرده است. این مقاله مکانیسمی را بیان می‌کند که چگونه فیبر به سلامت کولون کمک می‌کند. در عین حال، به نظر می‌رسد بسیاری از مردم در جهان امروزی، در جهت دیگری قرار دارند.

Fredrik Bäckhed، پروفسور پزشکی مولکولی، می‌گوید:

مصرف متوسط ​​فیبر در چند دهه گذشته در کشورهای پیشرفته به طور چشمگیری کاهش یافته است.

وی نقش باکتری روده را در اختلالات متابولیکی مطالعه می‌کند.

انواع مختلف فیبر در میوه، حبوبات، سبزیجات و غلات یافت می‌شود. مصرف ناکافی فیبر همراه با رژیم غذایی با چربی و کربوهیدرات بالا با افزایش خطر ابتلا به بیماری التهابی روده، افزایش وزن و دیابت همراه است.


مقاله مرتبط: ۱۰ غذای پر فیبر برای حل مشکلات روده ی شما!


موش ها درمطالعه فعلی بر روی رژیم کم فیبر مورد آزمایش قرار گرفتند. در آن‌ها بعد از سه روز، نقص در لایه مخاطی داخل کولون تشخیص داده شد که با افزایش قابلیت نفوذ باکتری ها به وجود آمده بود. این نقص یک خطر بالقوه برای بیماری التهابی روده و سایر اختلالات است.

Gunnar C. Hansson، پروفسور فیزیولوژی و مدیر این مطالعه می‌گوید:

لایه موکوسی داخلی باکتری‌های روده را از سلول های بدن جدا می‌کند. ما به وضوح سرعت فرایندی را که لایه مخاط نسبت به تغییرات رژیم غذایی و به دنبال آن تغییرات باکتری‌ها صورت می‌گیرد نشان دادیم.

در آزمایش دوم، موش‌هایی که رژیم غذایی خالی از فیبر داشتند، پیوندی از باکتری‌های روده از حیوانی که تغذیه نرمال داشت دریافت کردند و برخی از اثرات حفاظتی که از دست داده بودند را دوباره به دست آوردند.

مکمل رژیم غذایی بیفیدوباکتریوم دوستانه باعث تحریک رشد لایه مخاطی می‌شود ولی باعث پیشگیری باکتری ها در میکروبیوتاسیون روده از نزدیک شدن به سلول های بدن نمی‌شود. مکمل انولین، نوعی فیبر غذایی، مشکل دوم را حل کرده اما اولی را نه.

پروفسور Hansson می‌گوید:

رژیم غذایی با فیبر کم ترکیب باکتری ها را تغییر می‌دهد و محصولاتشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نتایج می‌توانند درک بزرگی از اثرات ایجاد شده بر سلول‌های بدن باشند.

محققان معتقدند که مکمل فیبر به عنوان یک روش درمان باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. حقیقتا قبل از اینکه بیشتر درباره ی پیچیدگی ارتباط فیبر با غذا، باکتری و سلول های بدن یافت شود؛ غنی کردن مواد غذایی با فیبر تصفیه شده توصیه نمی‌شد.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید