انتشار این مقاله


استفاده از MRI به منظور علت‌یابی زایمان زودرس در برخی زنان

چرا برخی از زنان باردار از سقط شدن جنین یا زایمان زودرس رنج می‌برند؟

دانشمندان از آخرین تکنیک‌های تصویربرداری که معمولا برای نقشه‌برداری از مغز به کار می‌رود، استفاده می‌کنند تا بدانند چرا برخی از زنان باردار از سقط شدن جنین یا زایمان زودرس رنج می‌برند.

آن‌ها تصاویر سه بعدی از گردن رحم تهیه کردند؛ اندامی که این سنگینی را تحمل می‌کند و در پایه‌ی رحم قرار دارد و از پایین آمدن قبل از موعد جنین در حال رشد به کانال زایمانی جلوگیری می‌کند. تقریبا یک چهارم از سقط جنین‌ها به علت ضعف در گردن رحم در طول ماه چهارم تا ششم بارداری (سه ماهه‌ی وسط) رخ می‌دهد.


مقاله مرتبط: تقرییا نيمی از سقط جنين‌ها به صورت غیر‌ایمن صورت می‌گیرد 


محققان دانشگاه Leeds امیدوارند با ایجاد یک تصویر دقیق از ساختار آن، بتوانند راهکار‌های نظارت بر زنان را برای نشانه‌های مشکلات بالقوه قبل از بارداری ارتقا دهند.

Nigel Simpson، استادیار زنان و زایمان، می‌گوید:

نظارت بر سونوگرافی برای شناسایی زنان در معرض خطر به کار می‌رود (شرایطی که گردن رحم آن‌ها قادر به حمایت از بارداری نیست) اما در مورد این‌که چرا این مشکل ایجاد می‌شود، اطلاعات اندکی در دسترس است. این تحقیق در تلاش است به این سوال پاسخ دهد.

تکنیک‌های MRI برای ایجاد تصاویر سه‌بعدی از گردن رحم استفاده می‌شود. این برای اولین بار است که تصویربرداری با وضوح بسیار بالا برای درک جزئیات ساختار‌های کوچک این ارگان مورد استفاده قرار گرفته‌ است. این تحقیق در مجله بین‌المللی زنان و زایمان BJOG منتشر شده‌است.


مقاله مرتبط: خطر زایمان زودرس با باکتری‌های واژن و دهانه رحم در ارتباط است


James Nott، از دانشکده پزشکی و سلامت و نویسنده‌ی ارشد، گفت:

بسیاری از اطلاعات ما از زیست شناسی گردن رحم، ریشه در تحقیقات انجام شده در ۵۰ سال پیش دارد. ما می‌توانیم با استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری که در مغز مورد استفاده قرار می‌گیرند، درک بسیار واضح‌تری از ساختار بافت که به گردن رحم ویژگی‌های بیومکانیکی منحصر بفردی می‌دهد، داشته‌ باشیم.

MRI گردن رحم الیاف
این تصویر مقطع عرضی کانال گردن رحم را نشان می‌دهد. در این مرحله، گردن رحم باید از رحم و جنین در حال رشد حمایت کند. این تصویر، الیاف احاطه‌کننده، قوی و حمایتگر بسیاری را نشان می‌دهد.

ما می‌توانیم با استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری که در مغز مورد استفاده قرار می‌گیرند، درک بسیار واضح‌تری از ساختار بافت که به دهانه‌ی رحم ویژگی‌های بیومکانیکی منحصر به‌فردی می‌دهد، داشته‌ باشیم. تصاویر، ساختار فیبروزی که قسمت فوقانی گردن رحم را ترک می‎کند، نشان می‌دهد. الیاف، بسیار نزدیک به جایی است که به رحم می‌پیوندد. فیبرها از کلاژن و عضلات صاف ساخته شده و حلقه‌ای را در اطراف قسمت فوقانی کانال گردن رحم ایجاد می‌کنند.


مقاله مرتبط: اولین دستگاه MRI برای نوزادان بخش مراقبت‌های ویژه تأیید شد


این الیاف در طول بارداری یک سد حمایتی قوی را فراهم می‌کنند؛ نگه‌داری جنین و کیسه‌ی آمنیوتیک در محل و جلوگیری از ورود میکرو‌ارگانیسم‌ها به رحم. تصاویر نشان می‌دهد که این از بافت‌هایی که حساسیت کمتری دارند و دورتر از محل اتصال گردن رحم به کانال تولد قرار دارند، حمایت می‌کند. در طول زایمان بدن مواد شیمیایی را آزاد می‌کند که باعث باز شدن گردن رحم می‌شود و اجازه می‌دهد تا نوزاد وارد کانال زایمانی شود.

ولی بیماری‌هایی در اوایل بارداری وجود دارند که گردن رحم نمی‌تواند از کودک حمایت کند و منجر به سقط جنین یا تولد زودرس شود.

سیمپسون گفت:

یافته‌های این مطالعه ما را تشویق کرده‌است تا روش‌های تصویربرداری جدیدی را برای بررسی یکپارچگی این الیاف قبل یا در دوران بارداری به منظور شناسایی مادران در معرض خطر، مداخله زودتر و جلوگیری از بارداری دیرهنگام و زایمان زودرس، کشف کنیم.

این مطالعه توسط Cerebra، موسسه خیریه برای کودکان مبتلا به بیماری‌های مغزی تأمین مالی شد. دانشمندان از Diffusion Tensor MRI که نوعی تکنولوژی است که می‌تواند از راه دور انواع مختلف بافت را با توجه به محتوای آب آن‌ها حس کند، استفاده کردند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید