انتشار این مقاله


محققان ویروس ابولا را مهار می‌کنند

فقط یک آنزیم؛ تنها چیزی که محققان نیاز دارند تا با دستکاری آن از پخش ویروس ابولای ترسناک جلوگیری کنند.

فقط یک آنزیم. تنها چیزی که محققان در یک مطالعه‌ی جدید نیاز دارند تا با دستکاری در آن از پخش ویروس ترسناک ابولا جلوگیری کنند. زیرا با این آنزیم آن‌ها می‌توانند توانایی این ویروس را در کپی کردن خودش و درنتیجه تولید قطعه‌های ویروسی و عفونت بیشتر، از بین ببرند.

این مطالعه در مجله‌ی علمی Molecular Cell منتشر شده و توسط محققان دانشگاه های کپنهاگ و Philips Universitat Marburg در آلمان به انجام رسیده است.

پروفسور جیکوب نیلسون، از مرکز تحقیقات Novo Nordisk، می‌گوید:

وقتی که ویروس ابولا وارد سلول انسانی می‌شود، تنها هدف آن این است که به سرعت خود را کپی کند. در ابتدا این ویروس باید همه پروتئین‌های خود را کپی کند، سپس ماده‌ی ژنتیکی اش را، اما با مهار یک آنزیم مخصوص ما توانایی این ویروس در کپی کردن خود را از آن گرفتیم. و این موضوع می‌تواند به طور بالقوه از پخش عفونت ابولا پیشگیری کند.


مقاله مرتبط: هیچ راه آسانی برای بازماندگان ابولا وجود ندارد


چند سال قبل ویروس ابولا آفریقای غربی را مورد حمله قرار داد، و هزاران نفر از ابتلا به ابولای شدیداً عفونی جان باختند. وقتی شما مبتلا می‌شوید، تنها کاری که می‌توانید انجام بدهید این است که امیدوار باشید سیستم ایمنی خودتان بتواند عفونت را از بین ببرد. زیرا فعلا هیج درمانی در دسترس نیست.

هرچند، محققان این مطالعه، به چیزی تحت عنوان فاکتور جدید میزبان ویروس ابولا دست یافته‌اند. این فاکتور می‌تواند به عنوان قسمت کوچکی از سلول های خود میزبان – برای مثال بدن انسان – مورد استفاده ی ویروس ابولا برای کپی سازی از خودش و ایجاد عفونت بیشتر قرار داده شود.

ویروس ابولا از آنزیم فاکتور میزبان PP2A-B56 برای آغاز ساخت پروتئین‌ها استفاده می‌کند. پس اگر محققان این آنزیم را خاموش کنند، توانایی ویروس در کپی کردن خود و تولید عفونت بیشتر هرگز بازنمی‌گردد.


مقاله مرتبط: ویروس ابولا چگونه از سیستم ایمنی انسان برای ایجاد عفونت استفاده می‌کند؟


جیکوب نیلسون می‌گوید:

وقتی ما این آنزیم را مهار می‌کنیم، اولین مرحله پروسه‌ای را که در نهایت باعث پخش ابولا می‌شود، از بین می‌بریم. و می‌توان گفت که این روش موثر است. عفونت ابولا در کلنی‌های سلولی‌ای که آنزیم PP2A-B56 را در آن مهار کرده‌ایم پس از ۲۴ ساعت نسبت به عفونت‌هایی که این آنزیم مهار نشده، ۱۰ برابر کوچک‌تر است.

اما از آن‌جایی که محققان تاکنون بر روی کلنی های سلولی تمرکز کرده بودند، قبل از استفاده‌ی این نتایج در درمان افراد مبتلا به ابولا کارهایی باید انجام شود. در ابتدا محققان امیدوارند بتوانند بر روی حیوانات آزمایش انجام دهند سپس، در طولانی مدت، دارویی بسازند که آنزیم مربوطه را مهار کند.

به طور بالقوه ممکن است مشخص شود که این کشف بر روی ویروس های دیگر نیز موثر است، زیرا ساختار ویروس ابولا بسیار شبیه ویروس های دیگری است که به نام های filoviruses ،Lloviu virus  و Marburg virus مشهورند. اما هنوز مشخص نیست که لازم است از همان مکانیسم استفاده شود یا نه.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید