انتشار این مقاله


پیش‌نمایش ۲۰۱۸: بازگشت به ماه

امسال هیچ کس در ماه تنها نیست. راستش را بخواهید، ترافیک روی این قمر کمی سنگین خواهد شد!

هر کسی به ماه خواهد رفت؛ این چیزی است که آن‌ها می‌گویند. بین برنامه‌های فضایی ملی آمریکا و شرکت‌ها خصوصی، ۲۰۱۸ سالی است که حداقل باید منتظر هشت عملیات مختلف روی ماه باشیم. این اهداف، ماه را به محبوب‌ترین مقصد خارج از مدار زمین تبدیل می‌کند.

سال گذشته، ایلان ماسک گفت که SpaceX برنامه دارد تا در سال ۲۰۱۸ دو توریست را با استفاده از راکت‌های سنگین فالکون و کپسول دراگون برای یک سفر کوتاه به دور ماه بفرستد. هیچ کدام از این‌ها تاکنون به پرتاب نشده‌اند؛ بنابراین تا پرتاب نهایی باید تست‌هایی جدی را پشت سر بگذارند و حتی مشکلی کوچک در هر کدام از آن‌ها، سفر را به تأخیر خواهد انداخت. ماسک اطلاعاتی از هویت آن دو توریست-فضانورد افشا نکرده است ولی قطعاً باید پولی نجومی به آن‌ها بدهد. رئیس‌جمهور ترامپ هم در ماه پایانی ۲۰۱۷ اعلام کرد که آمریکا قصد دارد فضانوردانی را دوباره به ماه اعزام کند ولی این بار، آمریکا تنها بازیگر میدان نیست.


پیش‌نمایش ۲۰۱۸: هزاران شکل جدید از حیات اسرارآمیز کشف خواهد شد


Google Lunar X Prize، جایزه‌ای است که غول تکنولوژی برای پنج گروه خصوصی که سعی دارند در ماه فرود بیایند، اختصاص داده است. اولین گروهی که بتواند روی سطح ماه فرود آمده و یک ویدئو به زمین ارسال کند، ۳۰ میلیون دلار دریافت خواهد کرد.

گذشته از ملحقات (از زمان اعلام این چالش در سال۲۰۰۷)، این رقابت در ۳۱ مارس به پایان خواهد رسید. همه‌ی متقاضیان از نظر پرتاب راکت با مشکل مواجه اند ولی رووِرها در حال ساخته شدن هستند و تضمینی هم وجود ندارد تا زمان مقرر آماده شوند.

شیفتگان ماه، فقط در آمریکا حضور ندارند! هند قصد دارد اولین کاوشگر خود را به همراه تجهیزات دیگر در مارس به ماه ارسال کند. عملیات Chang’e 4 چین برای دسامبر ۲۰۱۸ طراحی شده و قرار است دومین لند رووِر چین در ماه باشد. این عملیات‌ها برای جایگزینی تجهیزات قدیمی‌تر در بخش‌های دورتر ماه پیش‌بینی شده‌اند. Chang’e 3 قبل از توقفش در ۲۰۱۵، توانست یک سال و نیم روی ماه مستقر شود.

امسال هیچ کس در ماه تنها نیست. راستش را بخواهید، ترافیک روی این قمر کمی سنگین خواهد شد!

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید