انتشار این مقاله


تست بزاق؛ راهکاری جدید برای تشخیص HPV در سرطان‌های گلو

تست تشخیصی بزاقی می‌تواند سرطان گلو را در اولین مراحل خود تشخیص دهد.

محققی از مرکز QUT (دانشگاه صنعتی Queensland)، مؤفق به ابداع تستی جهت شناسایی ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در سرطان‌های گلو شده است. به گفته‌ی پروفسور Chamindie Punyadeera از مؤسسه‌ی سلامت و نوآوری‌های بیومدیکال QUT، با توسعه‌ یافتن واکسن‌های جدید، شناسایی گروه‌های  پرخطر جامعه جهت دریافت واکسن از اهمیت بالایی برخوردار است.

شناسایی افراد در معرض خطر در مراحل اولیه‌ی سرطان گلوی ناشی از این ویروس، می‌تواند به ممانعت از پیشرفت سرطان کمک کند. شناسایی HPV با روشی حساس و مبتنی بر بزاق انسان، امکان شناسایی عفونت مربوطه را به روشی غیرتهاجمی و کم‌هزینه فراهم می‌کند. واکسن‌های درمانی جدید نویدبخش اثرگذاری فوری بر شیوع بدخیمی‌های مرتبط با HPV هستند.


مقاله‌ی مرتبط: کشف داروی جدید برای بهبود درمان سرطان سر و گردن


پروفسور Punyadeera اذعان داشت شناسایی سرطان‌های گلوی مرتبط با HPV نسبت به موارد ناشی از کشیدن سیگار، به مراتب دشوارتر است. به گفته‌ی او تکنولوژی جدید می‌تواند به شناسایی افراد در معرض خطر کمک کرده و قبل از بروز علائمی هم‌چون گلودرد، دشواری در بلع یا وجود توده در گردن یا گلو، از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

به این ترتیب، می‌توان تشخیص و درمان‌های اولیه را قبل از این که نیاز به درمان تهاجمی وجود داشته باشد، شروع کرد.

تست تشخیصی بزاقی مذکور می‌تواند سرطان گلو را در اولین مراحل خود تشخیص دهد. تنها یک نمونه‌ی بزاقی ساده و غیرتهاجمی به آزمایشگاه فرستاده شده یا در همان محل آزمایش می‌‌شود تا لزوم یا عدم لزوم بررسی‌‌های بیش‌تر تعیین گردد. در نهایت امید است بتوان تستی خانگی با قابلیت اجرا توسط خود بیمار ابداع کرد.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید