انتشار این مقاله


شکست زودهنگام اسپیس اکس: ماهواره جاسوسی زوما نتوانست به مدار زمین برسد

زوما عملاً به یک شکست تبدیل شده است.

ماهواره جاسوسی آمریکایی با اسم رمز “زوما” که روز گذشته توسط راکت فالکن ۹ شرکت اسپیس اکس از کیپ کارناوال (Cape Carnaval) فلوریدا به آسمان پرتاب شده بود، نتوانست به مقصد خود برسد. بر اساس اظهارات دو تن از مقامات ایالات متحده، زوما عملاً به یک شکست تبدیل شده است.


مقالۀ مرتبط: زوما: محموله‌ای سری که توسط اسپیس اکس به مدار نزدیک زمین پرتاب شد


ماهوارۀ اطلاعاتی ساخت نورثروپ گرومن (Northrop Grumman)، شرکت هوافضا و صنایع دفاعی آمریکایی، نتوانست از دومین استیج فالکن ۹ جدا شود. بر اساس اظهارات دو تن از مقامات – که نخواستند هویت‌شان افشا شود – زوما یا هم‌اکنون از کار افتاده و یا این که در دریا سقوط کرده است. وضعیت زوما از سوی ایشان “خسارت کلی” (write-off) اعلام شده است. (خسارت کلی به معنی از بین رفتن دارایی است. در مورد زوما یعنی خرابی به قدری است که عملاً غیرقابل تعمیر شده است)

روزنامۀ وال استریت پیش از سایر مطبوعات این خبر را گزارش کرده بود.

ساخت این ماهوارۀ چند میلیارد دلاری، با اسم رمز زوما، توسط نورثروپ گرومن انجام شده بود. این شرکت پس از ساخت ماهواره، مسئولیت پرتاب زوما را به موشک فالکن ۹ اسپیس اکس محول کرده بود.

جیمز گلیسن (James Gleeson)، سخنگوی اسپیس اکس، در این باره چنین اظهار داشت:

ما معمولاً بازخوردی نسبت به مأموریت‌های این چنینی ارائه نمی‌کنیم، ولی بررسی اطلاعات جمع‌آوری شده حاکی از این است که فالکن ۹ عملکردی کم‌تر از حد انتظار داشته است.

شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی (Space Exploration Technologies Corporation) به مدیریت ایلان ماسک، اولین ماهوارۀ خود را ماه می سال گذشته به آسمان پرتاب کرده بود. عملیات پرتاب این ماهواره نیز که به ارتش ایالات متحده تعلق داشت، توسط فالکن ۹ صورت گرفته بود.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید