انتشار این مقاله


جراحی میگرن موجب بهبود چشمگیری در عملکرد می‌شود

جراحی میگرن علاوه بر کاهش فرکانس و شدت سر درد، منجر به بهبود قابل توجه در عملکرد روزمره و توانایی مقابله می‌شود.

طبق مقاله‌ای در شماره‌ی ژانویه جراحی پلاستیک ویژه‌ی مجله‌ی پزشکی (American Society of Plastic Surgeons, ASPS)، جراحی میگرن علاوه بر کاهش فرکانس و شدت سر درد، منجر به بهبود قابل توجه در عملکرد روزمره و توانایی مقابله می‌شود.

جراح William Gerald Austen، عضو ASPS از بیمارستان عمومی Massachusetts، در نظرات خود می‌گوید: مطالعات ما مقایسه‌ی اختلالات عملکردی تجربه شده توسط بیماران میگرنی با کسانی دارای دیگر شرایط از درد، را نشان می‌دهد. نتایج همچنین نشان می‌دهد که جراحی میگرن می‌تواند منجر به بهبود چشمگیری در عملکرد و توانایی مقابله حتی در بیمارانی که قبل از عمل دچار اختلال بالایی بودند، شود.
ارزیابی‌های درد استاندارد، بهبود عملکرد پس از جراحی میگرن را نشان می‌دهد.

جراحی به عنوان یک گزینه‌ی مؤثر درمان برای بیمارانِ انتخاب شده با سر درد مزمن و شدید میگرن، شناخته شده است که به درمان‌های استاندارد پاسخ نمی‌دهند. این درمان توسط جراحان پلاستیک طراحی شده است که متوجه شدند برخی از بیماران مبتلا به میگرن سر درد کمتری پس از جراحی زیبایی پیشانی داشتند. روش‌های جراحی میگرن به سایت‌های ماجرایی مربوط به الگوهای خاص سر درد مربوط می‌شود.
با این حال، بیشتر مطالعات انجام شده در زمینه‌ی جراحی میگرن به پرسش‌نامه‌های اختصاصی میگرن بستگی دارد. دکتر Austen و سایر نویسندگان مقاله می‌نویسند:

پرسش‌نامه‌های درد که در ارزیابی سندرم‌های درک بهتر و رایج‌تر درد استفاده می‌شوند، در مورد جراحی میگرن اعمال نشده‌اند.


مقالۀ مرتبط: میگرن


در این مقاله عملکرد یکی از پرسش‌نامه‌ها — پرسش‌نامه‌ی خودکار آمدی درد (Pain Self Efficacy Questionnaire, PSEQ) — در بیماران جراحی میگرنی ارزیابی شد. PSEQ برای بررسی نتایج درمان در بیماران با طیف وسیعی از شرایط درد مورد استفاده قرار گرفته است که نه تنها اطلاعاتی در مورد نمرات درد بلکه در مورد اختلالات عملکردی و توانایی مقابله با درد در انجام فعالیت‌های طبیعی روزانه فراهم می‌کند.

مقاله شامل ۹۰ بیمار بود که تحت عمل جراحی میگرن که توسط دکتر Austen در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ انجام گرفت، قرار گرفتند. قبل و بعد از عمل جراحی، بیماران با یک پرسش‌نامه استاندارد میگرن (پرسش‌نامه‌ی سر درد میگرنی یا MHI) و با PSEQ، ارزیابی شدند. آنالیز نهایی شامل ۷۴ بیمار بود که هر دو پرسش‌نامه را در پیگیری یک ساله پس از عمل جراحی میگرن تکمیل کردند.

قبل از جراحی میگرن بیماران امتیازات به شدت پایینی در PSEQ کسب کردند که نشان دهنده‌ی سطح بالای ناتوانی بود. امتیازات مقابله با درد قبل از عمل در بیماران مبتلا به میگرن به طور قابل توجهی کمتر از بیماران دارای انواع دیگر دردهای مزمن مثل درد نوروپاتی (مربوط به آسیب عصب)، آرتریت و کمردرد، گزارش شد.
یک سال پس از جراحی میگرن، بیماران بهبود زیادی در میانگین امتیاز PSEQ داشتند که به طور متوسط ۱۲۰٪ بالاتر از حد اولیه
بود که این امتیاز بسیار بیشتر از مطالعات بیماران با سایر درد‌های مزمن بود. برای مثال در کمر درد پس از درمان غیرجراحی بهبود به اندازه‌ی ۱۹٪ بود.

جراحی میگرن عملکرد و توانایی مقابله را حتی در بیمارانی با امتیازات اولیه‌ی خیلی پایین، بهبود بخشید. این نتیجه در مقایسه با بیماران مبتلا به مشکلات اسکلتی عضلانی مثل کمر درد بود که در آن ها امتیازات پایین PSEQ نتایج ضعیف درمان را پیش بینی می‌کرد.


مقالۀ مرتبط: داروی درمان قطعی میگرن رونمایی شد!


دکتر Austen و همکارانش می‌نویسند:

به نظر می‌رسد که بیماران جراحی میگرن می‌توانند عملکرد و توانایی برای مقابله با درد را به خوبی پس از جراحی در مقایسه با سایر شرایط درد، بهبود بخشند.

آن‌ها اشاره کردند که عمل جراحی با توجه به نتایج اندازه گیری فرکانس، مدت زمان و شدت سر درد منجر به حدود ۷۶٪ بهبود در امتیاز پرسش‌نامه‌ی اختصاصی میگرن می‌شود.
مقاله‌ی جدید نتایج مثبت پیوسته را پس از عمل جراحی میگرن در بیمارانی که به طور مناسب انتخاب شده‌اند، از جمله پیشرفت‌های بزرگ در زمینه ناتوانی مربوط به میگرن، نشان می‌دهد.

دکتر Austen و همکارانش اینگونه نتیجه گیری می‌کنند:

پرسش‌نامه‌های درد مزمن مانند PSEQ به درک ما از نتایج عملکردی پس از جراحی کمک می‌کند و درد را در بیماران جراحی میگرن قرار می‌دهد تا شرایط بهتر شناخته و درک شود.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید