انتشار این مقاله


باکتری‌های لاکتیک اسید می‌توانند از ویروس آنفولانزای A جلوگیری کنند

باکتری لاکتیک اسید قبلا به عنوان پروبیوتیک برای بهبود سلامتی دستگاه گوارش استفاده می‌شد.

باکتری لاکتیک اسید می‌تواند از ویروس آنفولانزا A جلوگیری کند

باکتری لاکتیک اسید قبلا به عنوان پروبیوتیک برای بهبود سلامتی دستگاه گوارش استفاده می‌شد. طبق مطالعات انجام شده در Georgia State University این باکتری می‌تواند در برابر انواع مختلف آنفولانزای A پیشگیری کند و مانع کاهش وزن بعد از ابتلا به ویروس شود و کاهش تکثیر ویروس در ریه را سبب شود.

آنفولانزا می‌تواند باعث بیماری‌های تنفسی در انسان شود. گرچه واکسن‌های فصلی آنفولانزا به راحتی در دسترس است، اما ابتلا به ویروس آنفولانزا سالانه زندگی ۳ تا ۵ میلیون نفر را تهدید می‌کند و سالانه ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به آن می‌میرند. شیوع همگانی و انتقال آن از طریق هوا می‌تواند سریعاً باعث ایجاد بیماری و آلوده شدن بسیاری در سرتاسر جهان شود. دلیل این امر این است که واکسیناسیون تنها زمانی موثر است که واکسن و ویروس شایع به خوبی با هم مطابقت داشته باشند.

ویروس آنفولانزای A که انسان‌ها، پرندگان و خوک‌ها را آلوده می‌کند بر اساس پروتئین‌های (hemagglutinin (HA و (neuraminidase (NA روی غشا،گونه های زیادی دارد. تاکنون ۱۸ نوع HA و ۱۱ نوع NA شناسایی شده است. پس اینکه صرف نظر از نژاد ویروس شیوه محافظت وسیعی در مقابل ویروس آنفولانزا داشته باشیم بسیار مهم است.

ترشیجات (Fermented vegetable) و مواد لبنی حاوی انواع مختلفی از باکتری‌های لاکتیک اسید هستند. باکتری‌های لاکتیک اسید علاوه بر استفاده به عنوان پروبیوتیک، حاوی فواید دیگری برای سلامتی نیز هستند. تحقیقات نشان داده است بعضی نژادهای باکتری‌های لاکتیک اسید می‌توانند محافظتی نسبی در مقابل بیماری‌های عفونی باکتریایی مانند استرپتوکوکوس نومونیا (Streptococcus pneumoniae) یا سرما خوردگی یا ویروس آنفولانزا به وجود آورند.

این مطالعه اثر محافظتی ضد ویروسی یک نژاد از باکتری لاکتیک اسید به نام (Lactobacillus casei DK128 (DK128 که با گرما کشته شده بودند را روی آنفولانزا بررسی می‌کند. یک پروبیوتیک که از ترشیجات جمع آوری شده است.

موش ها قبلا DK128 استنشاقی دریافت کرده بودند و به ویروس آنفولانزایA آلوده شدند. موش‌ها پاسخ‌های ایمنی مختلفی نشان دادند که با محافظت در مقابل ویروس آنفولانزا همراه بود. این واکنش‌ها شامل: افزایش ماکروفاژهای آلوئولار در ریه و مجاری هوایی، ساخت سریع آنتی‌بادی ویروس و کاهش سطح سیتوکینین pro-inflammatory و سلول‌های ایمنی بود. موش‌ها در مقابل ابتلای دوباره به ویروس آنفولانزایی که از نژاد دیگری بود نیز ایمن شدند. این یافته‌ها در ژورنال Scientific Reports  منتشر شده است.

Dr. Sang-Moo Kang ، نویسنده این مطالعات و پروفسور در Institute for Biomedical Sciences at Georgia State بیان کرد :” نتایج تحقیقات ما مهم و قابل توجه است زیر موش هایی که با DK128 درمان شده بودند صددرصد زنده ماندند و از کاهش وزن در امان بودند. این نژاد از باکتری لاکتیک اسید موش ها را در مقابل ویروس آنفولانزای مهلک بعد نیز مصون کرد؛ یعنی مصونیت در برابر ویروس آنفولانزا منحصر به نوع خاصی از ویروس آنفولانزا نبود.”

محققان موش‌ها را تحت درمان استنشاقی باکتری کشته شده DK128 قرار دادند و سپس آنها را با دوز کشنده‌ای از ویروس آنفولانزایA، نوع H3N2 و H1N1 آلوده کردند. موش‌هایی که دوز کمی از DK128 دریافت کرده بودند ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش وزن نشان دادند اما در مقابل مقدار کشنده H2N3 و H1N1 زنده ماندند. اما موش‌هایی که دوز بالایی از DK128 دریافت کرده بودند کاهش وزنی نشان ندادند. گروه کنترل، گروهی که DK128 دریافت نکردند کاهش وزن نشان داده و در مدت ۸ الی ۹ روز به علت آلوده شدن به ویروس مردند.

موش‌هایی که باکتری کشته شده لاکتیک اسید را دریافت کرده بودند ۱۸ برابر ویروس آنفولانزای کمتری در ریه داشتند.

محققان اثر محافظتی باکتری لاکتیک اسید در مقابل آنفولانزای دوم را در موش‌هایی که توسط گونه دیگری از ویروس آنفولانزایA آلوده شده بودند را بررسی کردند. در این آزمایش موش‌ها در معرض H1N1 یا rgH5N1 قرار گرفتند.

نتایج این آزمایشات نشان داد که درمان با باکتری لاکتیک اسید، مخصوصا DK128 موش‌ها را در برابر ابتلا به انواع مختلفی از آنفولانزایA ایمن میکند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید