انتشار این مقاله


اثرات مکمل جدید درمان با استروژن در MS

این مطالعه اساس سلولی چگونگی محافظت هورمون استروژن در برابر آسیب به دستگاه عصبی مرکزی در افراد مبتلا به MS را آشکار کرد.

مطالعه ای جدید توسط محققان UCLA اساس سلولی چگونگی محافظت هورمون استروژن در برابر آسیب به دستگاه عصبی مرکزی در افراد مبتلا به (MS (Multiple Sclerosis را آشکار کرد. محققان دریافتند درمان با استروژن در جریان بیماری بر روی دو نوع سلول اثرات مثبت اعمال می‌کند: سلول های ایمنی در مغز و نیز سلول هایی تحت عنوان الیگودندروسیت ها (Oligodendrocytes). اثرات مکمل بر این دو نوع سلول در مقابل بیماری از بدن محافظت می‌کند.

MS یک بیماری خودایمنی مزمن و نورودژنراتیو است که علائم آن اختلال بینایی، ضعف و از بین رفتن حواس و نیز کاهش شناختی است. این علائم زمانی ظاهر می‌شوند که سلول های ایمنی ملتهب غلاف میلینی اطراف زوائد عصبی به نام آکسون ها را نابود می‌کنند. از بین رفتن این عایق محافظتی ارتباطات الکتریکی میان سلول های عصبی را مختل می‌کند.


مقاله مرتبط: استروژن ممکن است از بیماری‌های چشم جلوگیری کند


پیش از این نشان داده شده است که در سه ماهه‌ی سوم حاملگی میزان تخریب تا حدود ۷۰ درصد در مقایسه با قبل بارداری کاهش میابد، و مطالعات دیگر نشان داده‌اند که حاملگی‌های متعدد در طولانی مدت موثر بوده‌اند. استروژن خاص دوران حاملگی که توسط جفت و جنین ساخته می‌شود توسط دکتر روندا واسکول و همکارانش در نظر گرفته شد تا محافظتی که در دوران حاملگی ایجاد می‌شود، در مدل موشی و نیز در دو کارازمایی بالینی موفق از درمان با استریول در بیماران MS، بررسی شود.

چگونگی رخداد این اتفاق همچنان یک پرسش مهم است. واسکول گزارش کرد مدل های موشی نشان داده‌اند که استروژن با آسیب مغز بوسیله‌ی فعال کردن پروتئینی تحت عنوان رسپتور استروژن بتا (ERb) مقابله می‌کند. مطالعه‌ی جدید او مشخص می‌کند که کدام سلول ها در مغز این اثر حافظتی را ایجاد می‌کنند.

محققان ابتدا به صورت ژنتیکی ERb را در سلول های ایمنی مغز و یا در الیگودندروسیت ها – سلول هایی که غلاف میلینی را می‌سازند – حذف کردند تا به این روش این سلول ها توان پاسخ دهی به استروژن را در طول بیماری مشابه MS در موش ها از دست بدهند. سپس آن ها موش ها را همراه و بدون ERb در این سلول ها درمان کردند تا بینند محافظت در برابر بیماری از دست می‌رود یا نه. از دست رفتن محافظت در جریان درمان به این معنی بود که این درمان بر روی سلولی که رسپتورش را از دست داده بود، موثر بوده است. نتایج نشان داد که درمان مشابه استروژن هم بر سلول های ایمنی مغز و هم بر الیگودندروسیت ها موثر بوده است، و با هم موجب ترمیم میلین و ناتوانی کمتر می‌شوند.


مقاله مرتبط: استفاده طولانی مدت ازاستروژن پس از یائسگی و آسیب‌های آن


سازندگان دارو اغلب داروها را با هدفگیری تنها یک نوع سلول بهبود می‌بخشند. در مقایسه، این مطالعه اثبات می‌کند که این ترکیب استروژن مانند می‌تواند با MS از طریق اثرات مکمل بر روی دو نوع سلول متفاوت مقابله کند. واسکول و محققان دیگر UCLA در حال حاضر در حال ساخت ترکیبات شبه استروژن نسل بعد با اثرات نیرومند بیوشیمیایی بر الیگودندروسیت ها و سلول های ایمنی در مغز، هستند.

 

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید