انتشار این مقاله


مکمل‌های ویتامین D به سلامت شریان‌ها کمک می‌کنند

ویتامین D با افزایش انعطاف پذیری عروق خونی موجب کاهش بیماری‌های قلبی و سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

دوز‌های بالای ویتامین D موجب انعطاف پذیری شریان‌ها شده و بدین طریق از بروز بیماری‌های قلبی، سکته های قلبی و مغزی جلوگیری می‌شود. با توجه به نتایج به دست آمده از یک مطالعه‌ی کوچک کار‌آزمایی بالینی، مصرف مکمل‌های ویتامین D طی مدت چهار ماه باعث کاهش سختی رگ‌ها در ۷۰ مرد سیاه پوست شد.

دکتر Yanbin Dong، استاد دانشکده پزشکی Augusta در گرجستان و محقق اصلی این مطالعه بیان می‌کند:

با افزایش دوز ویتامین D قدرت انعطاف شریان‌های افراد شرکت کننده افزایش یافت.

ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها لازم است. اما دانشمندان عقیده دارند این ویتامین در مسیر‌های دیگر متابولیسمی نیز تاثیر‌گذار است. گیرنده‌ی این ویتامین در همه جای بدن، تقریبا در هر سلولی بیان می‌شود به همین دلیل تصور می‌شود عرضه‌ی این ویتامین بیش‌تر است.

برای بررسی اثر ویتامین D بر سلامت عروق خونی، دکتر Dong و همکارانش بر روی یک گروه از آمریکایی‌های سیاه پوست و مبتلا به چاقی که کمبود ویتامین D داشتند مطالعه کردند. به طور معمول، پوست انسان در مواجهه با نور خورشید ویتامین D می‌سازد. گرچه طبق گفته‌ی محققان، پوست تیره‌تر نور کم‌تری جذب می‌کند و افراد سیاه پوست نسبت به کمبود این ویتامین حساس‌تر هستند. علاوه بر این، بافت چربی ویتامین D را جذب کرده و موجب کمبود این ویتامین می‌شود.


مقالۀ مرتبط: تماشا کنید: بیایید کمی بیشتر با ویتامین D آشنا شویم!


شرکت کنندگان این مطالعه به چهار گروه تقسیم شدند. سه گروه ویتامین D را به صورت خوراکی و روزانه به میزان ۶۰۰،۲۰۰۰‌IU و ۴۰۰۰ دریافت کردند. به گروه چهارم دارو‌نما داده شد.

در حال حاضر آکادمی ملی پزشکی توصیه می‌کند افراد روزانه ۶۰۰‌‌IU ویتامین D مصرف کنند. محققان ۲۰۰۰‌IU را انتخاب کردند زیرا گمان می‌کردند این بهترین دوز است و ۴۰۰۰‌‌IU بالا‌ترین دوز قبل از شروع عوارض سمی است. مطالعات قبلی نشان می‌دهند دریافت روزانه‌ی ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ واحد ویتامین D، مقدار آن را در افراد مبتلا به کمبود ویتامین به حد نرمال می‌رساند.

در افرادی که بیش از ۶ مرتبه ۴۰۰۰‌‌IU دریافت کردند، سختی شریانی ۱۰/۴ درصد کاهش یافت. سختی شریانی در افرادی که ۲۰۰۰‌IU در روز دریافت کردند، ۲ درصد کم شد. هم‌چنین افرادی که روزانه ۶۰۰‌IU ویتامین D دریافت کرده بودند کاهش چندانی در سختی شریانی نشان ندادند، حدود ۰/۱ درصد. سختی شریانی در گروهی که دارو‌نما گرفتند، به میزان ۲/۳ درصد افزایش یافت. هیچ گونه اثر سمی در افرادی که دوز‌های بالایی از ویتامین دریافت کردند، دیده نشد.

ویتامین D


مقالۀ مرتبط: تاثیر ویتامین D برای جلوگیری از اوتیسم در دوران بارداری


ویتامین D با انسداد سیستم هورمونی موجب انقباض رگ‌ها و کاهش التهاب می‌شود.

دکتر Dong بیان می‌کند: ما انتظار داریم مصرف مکمل ویتامین D برای سفید پوستانی که کمبود ویتامین و اضافه وزن دارند مانند سیاه پوستان مفید باشد.

تاثیر مثبت ویتامین D بر سلامت قلب و عروق به این معنی نیست که مصرف زیاد ویتامین D افراد را از داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش معاف می‌کند. ویتامین D جایگزین سبک زندگی سالم نمی‌شود. ورزش کردن و غذای خوب خوردن برای همه اولویت دارد. مصرف ویتامین D در کنار این‌ها مفید است و نباید جایگزین شود.

دکتر Robert Eckel، مدیر کلینیک چربی دانشگاه Colorado می‌گوید:

یافته‌های این پژوهش،فرصتی برای جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی در افراد جوان در معرض خطر (High risk) فراهم می‌کند.

سختی شریانی در افراد مسن برگشت‌نا‌پذیر است، در حال حاضر  پلاک‌های عروقی زیادی در رگ‌های آها وجود دارد. هم‌چنین این افراد از دیابت و کلسترول بالا رنج می‌برند. مطالعه‌ی مذکور عمدتا مربوط به دهه‌ی سوم زندگی افراد بود. توجه زود‌هنگام به مصرف ویتامین D قبل از بروز بیماری‌های قلبی عروقی پیشرفت چشمگیری است.  افراد شرکت‌کننده در این مطالعه بایستی دنبال شوند تا متوجه شویم آیا افزایش انعطاف‌پذیری عروق در این اشخاص منجر به کاهش بروز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی در سال‌های بعد خواهد شد؟ آزمایشات آینده نیز باید اثرات ویتامین D را در سایر نژاد‌ها و گروه‌های قومی بررسی کند. این مطالعه اخیرا در مجله‌ی PLOS One منتشر شده است.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید