انتشار این مقاله


ورزش صورت به زنان ميان‌سال کمک می‌کند جوان‌تر به نظر برسند

افزایش سن موجب آتروفی لایه چربی زیر پوست و شل شدن پوست صورت می‌شود، ورزش با تقویت عضلات تا حد زیادی به بهبود ظاهر افراد کمک می‌کند.

زنان میان‌سال با انجام یک برنامه‌ی ۲۰ هفته‌ای ورزشی شامل ۳۰ دقیقه ورزش عضلات صورت به طور روزانه یا روز در میان، توانستند ظاهر خود را بهبود ببخشند و گونه‌های پر‌تری داشته باشند. این اولین مطالعه‌ی علمی است که تاثیر ورزش صورت بر بهبود ظاهر را مورد بررسی قرار می‌دهد.

دکتر Murad Alam، نویسنده‌ی اول و استاد درماتولوژی دانشکده پزشکی Northwestern بیان می‌کند:

اکنون شواهدی داریم که نشان می‌دهد ورزش صورت موجب بهبود ظاهر و کاهش نشانه‌های پیری در صورت افراد می‌شود. حرکات ورزشی، عضلات صورت را بزرگ و قوی می‌کند بنابر‌این صورت سفت‌تر و کشیده‌تر شده و فرد جوان‌تر به نظر می‌رسد.

دکتر Alam عقیده دارد با تایید این یافته ها در یک بررسی بزرگتر، یک روش ارزان و غیر‌سمی برای جوان‌سازی به مردم عرضه می‌شود. با بالا رفتن سن، قدرت الاستیته‌ی پوست کم شده و لایه‌ی چربی میان پوست و ماهیچه نازک‌تر شد. این لایه‌های چربی مانند قطعات پازل با هم جور شده و شکل صورت را می‌سازد. با آویزان شدن پوست این لایه‌های چربی نازک و آتروفی شده و باعث افتادگی عضلات صورت می‌شود. اما اگر عضله‌ی زیر آن بزرگ‌تر شود، پوست بیش‌تر به عضله چسبیده و صورت را پر‌تر نشان می‌دهد. حجیم شدن عضلات صورت، نازکی لایه ‌ی چربی و شل شدن پوست در اثر افزایش سن را تا حدی خنثی می‌کند.


مقالۀ مرتبط: تمرینات ورزشی می‌توانند منجر به افزایش ابعاد مغز شوند!


مطالعه چگونه انجام شد؟

شرکت‌کنندگان مطالعه زنان میان‌سال ۴۰ تا ۶۵ ساله بودند که دو جلسه‌ی تمرینی به صورت face-to-face با مربی ورزش گذراندند. سپس به مدت ۲۰ هفته آن تمرینات را در خانه ادامه دادند. در هشت هفته‌ی نخست، روزی ۳۰ دقیقه ورزش کردند و از آن پس تا هفته‌ی بیستم روز در میان ۳۰ دقیقه حرکات ورزشی صورت را انجام دادند. این تمرینات ورزشی توسط  Gary Sikorski از مرکز Happy Face Yoga به افراد آموزش داده شد، او یکی از همکاران این مطالعه بود.

این تمرینات باعث جمع شدن گونه‌ها می‌شود، عضلات زیادی وجود دارد که به گونه‌ها اجازه‌ی حرکت می‌دهد. بر اساس این مطالعه با تقویت عضلات صورت می‌توان گونه‌های سفت‌تر و صورت خوش‌فرم‌تری داشت. شرکت‌کنندگان پس از آموزش توانستند ۳۲ حرکت ورزشی را اجرا کنند، هر یک از حرکات حدود ۱ دقیقه زمان نیار داشت.

یک تمرین بلند کردن گونه (cheek lifter): دهان را باز کرده و شکل O بسازید، لب بالایی را روی دندان‌ها گذاشته و لبخند بزنید تا عضلات گونه‌ای به سمت بالا حرکت کنند، انگشت‌تان را به آرامی در بالا‌ترین نقطه‌ی گونه قرار داده، عضلات را رها کنید تا پایین بیفتند و دوباره بالا ببرید. به همین ترتیب پایین و بالا بردن گونه‌ها را تکرار کنید.

تمرین دیگر خلق گونه‌های شاد (Happy Cheeks Sculpting): بدون دیده شدن دندان‌ها لبخند بزنید، لب‌ها را به هم فشار داده و طوری لبحند بزنید که عضلات گونه به بالا کشیده شوند، انگشتان خود را در گوشه‌های دهان گذاشته و آن‌ها را تا بالای گونه‌ها بکشید، ۲۰ ثانیه انگشت خود را نگه دارید.

facial exercises

از بین ۲۷ شرکت‌کننده‌ی این طرح، ۱۶ نفر تمام تمرینات را در کل بازه‌ی زمانی طرح انجام دادند. اندازه‌ی کوچک نمونه و انحصار جنسیت و سن شرکت‌کنندگان به زنان میان‌سال از محدودیت‌های این مطالعه بود. نوبسندگان این مطالعه عقیده دارند نتایج این پژوهش به جمعیت‌های دیگر نیز قابل تعمیم است.


مقالۀ مرتبط: ورزش در دوران كودكى از فراموشى در دوران پيرى محافظت می‌كند


نتایج مطالعه

ارزیابی اولیه‌ی نتیجه، مقایسه‌ی عکس‌های صورت افراد قبل و بعد از تمرینات ورزشی توسط دو متخصص پوست blind بود، آن‌ها عکس‌ها را با مقیاس استاندارد پیری پوست (مقیاس Merz-Carruthers) ارزیابی کردند. متخصصان عکس‌ها را از نظر ۱۹ ویژگی مجزا در سه زمان متفاوت آغاز طرح، هفته‌ی هشتم و هفته‌ی بیستم بررسی کردند. هم‌چنین در تمام این زمان‌ها سن مشخصی به هر یک از افراد شرکت‌کننده اختصاص دادند. در نهایت از شرکت‌کنندگاه سوال کردند آیا نسبت به سن اختصاص یافته احساس خرسندی می‌کنند؟

پزشکان صاحب رای دریافتند نتیجه‌ی مشخص این تمرینات پر‌تر شدن عضلات بالایی و پایینی گونه است. علاوه بر این، میانگین سنی اختصاص یافته به شرکت‌کنندگان در طول مطالعه کاهش یافت. میانگین سنی در ابتدا ۵۰/۸ سال، در هفته‌ی هشتم ۴۹/۶ سال و در پایان طرح ۴۸/۱ سال عنوان شد. می‌توان گفت افراد به ازای یک دوره ۲۰ هفته‌ای ورزش، حدود سه سال کاهش سن داشته‌اند.

این مطالعه در مجله‌ی JAMA Dermatology منتشر شد.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید