انتشار این مقاله


آیا رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند از ضعف جلوگیری کند؟

سالمندانی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای را دنبال می‌کنند، می‌توانند خطر ضعف خود را کاهش دهند.

مطابق مقاله‌ای جدید از دانشگاه لندن، سالمندانی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای را دنبال می‌کنند، می‌توانند خطر ضعف خود را کاهش دهند.

در مقاله‌ای که در ژورنال The American Geriatrics society منتشر شد، محققان توضیح می‌دهند که چگونه آن‌ها بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات مقالات منتشر شده‌ای که سالمندان را زیر نظر داشته و ارتباط رژیم غذایی‌شان را با بروز ضعف مقایسه می‌کردند، به این نتیجه رسیدند.

دکتر Kate Walters، مسئول مشترک مقاله و مدیر مرکز مطالعات پیری و جمعیت دانشگاه لندن، می‌گوید:

ما دریافتیم که شواهد بسیاری با این موضوع که افراد مسنی که رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال می‌کنند، احتمال کمتری در ابتلا به ضعف دارند؛ وجود دارد.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای ابتدا در دهه‌ی ۱۹۶۰ تعریف و شناخته شد، زمانی که محققان در مورد عادت‌های غذایی مردم یونان و جنوب ایتالیا مطالعه می‌کردند و سپس شروع به مقایسه‌ی خطرات قلبی جمعیت مدیترانه با ایالات متحده و شمال اروپا، کرده بودند.

از دهه‌ی ۱۹۶۰، با اینکه محققان از تعاریف مختلف رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده کرده‌اند، اما به طور کلی بر اجزای کلیدی آن تأکید دارند.
این اجزای کلیدی عبارتند از: مصرف زیاد غذاهای گیاهی مثل سبزیجات (شامل سبزیجات برگ‌دار)، میوه‌ها، آجیل، پالس‌ها، غلات کامل و روغن زیتون؛ مصرف منظم ماهی، لبنیات، گوشت، شراب قرمز؛ و مصرف شیرین‌ها و تخم‌مرغ به مقدار کم.

حالت افزایش آسیب‌پذیری

ضعف به عنوان «حالت افزایش آسیب‌پذیری ناشی از پیری» توانایی فرد را برای مقابله با چالش‌های روزمره و شرایط حاد استرس را کاهش می‌دهد.
اگرچه هنوز هیچ استاندارد طلایی برای تعریف وجود ندارد، اما محققان و متخصصان بالینی معتقدند که این وضعیت با عنوان شرایطی است که با سه مورد از پنج مورد زیر همراه است:
• کاهش فعالیت فیزیکی
• ضعف قدرت عضلانی
• انرژی پایین
• کاهش سرعت پیاده‌روی
• کاهش وزن غیرعمدی


مقالۀ مرتبط: مصرف رژیم غذایی مدیترانه‌ای با عملکرد بهتر مغز همراه است


ضعف در بین سالمندان امری رایج می‌باشد و با کیفیت زندگی پایین‌تر همراه است و خطر ابتلا به ناتوانی، زوال عقل، بستری شدن و مرگ زودرس را افزایش می‌دهد.
با توجه به سن جمعیت، می‌توان انتظار داشت که تعداد افرادی که دارای ضعف باشند، افزایش یابد.

تیم برای تجزیه و تحلیل خود، اطلاعاتی از ۴ مقاله را مورد بررسی قرار دادند که پیوند بین رژیم غذایی مدیترانه و بروز ضعف را در ۵,۷۸۹ نفر از چین، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا مقایسه کرده بودند که این افراد به طور میانگین به مدت ۳.۹ سال تحت نظر بودند.

کاهش خطر ضعف با رژیم غذایی مدیترانه‌ای

در هر چهار مقاله، استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای به گونه‌ای مشابه بود: آن‌ها افراد را به ۳ گروه بسته به میزان استفاده‌شان از این رژیم غذایی، تقسیم کردند. نتایج نشان داد که شیوع ضغف در افرادی که بیشترین مصرف از این رژیم را داشتند، پایین‌تر بود.

دکتر Walters توضیح می‌دهد:

افرادی که از رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای به بیشترین مقدار استفاده کردند، که به طور کلی کمتر از نصف افراد بود، تقریباً در مدت ۴ ساله در مقایسه با افرادی که حداقل میزانِ استفاده از این رژیم غذایی را داشتند، کمتر بود.

محققان می‌گویند که یافته‌ها این ایده را مطرح می‌کنند که یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند به طور مثال با افزایش فعالیت، سطح انرژی و قدرت عضلانی به افراد مسن کمک کند تا سالم‌تر باشند.
با این حال، آن‌ها اشاره می‌کنند که مطالعات آن‌ها محدودیت‌هایی نیز مبنی بر روشن بودن این موضوع که آیا عوامل دیگری ممکن است به حفاظت از افراد تحت نظر از ابتلا به ضعف کمک کرده است یا نه، داشت.

دکتر Walters می‌‌گوید:

این عوامل می‌تواند شامل سن، جنسیت، طبقه‌ی اجتماعی، مصرف سیگار، الکل، میزان ورزش و شرایط سلامتی که و بهداشتی که دارند، باشد.

اکنون ما مطالعات بزرگ‌تری را انجام می‌دهیم که به دنبال افزایش رژیم غذایی مدیترانه‌ای شما می‌شود که خطر ابتلا به ضعف را کاهش می‌دهد.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید