انتشار این مقاله


مصرف یک بروکلی با ترکیب نوعی باکتری در روز از بروز سرطان جلوگیری می‌کند

پروبیوتیک‌های مهندسی‌شده می‌توانند سلول‌های سرطانی روده‌بزرگ را در حضور مواد موجود در برخی از سبزیجات هدف قرار دهند و آن‌ها را از بین ببرند.

پروبیوتیک‌های مهندسی‌شده می‌توانند سلول‌های تحت اثر سرطان روده‌بزرگ را در حضور مواد موجود در برخی از سبزیجات هدف قرار دهند و آن‌ها را از بین ببرند.


مقاله مرتبط:نقش پروبیوتیک ها در پیش گیری از سرطان کولون


سرطان روده‌بزرگ یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در جهان به ویژه جهان توسعه‌یافته است. با وجودی‌که روند زنده‌ماندن ۵ ساله برای مراحل اولیه این سرطان تاحدودی خوب است، در مراحل بعد شانس زنده‌ماندن کاهش می‌یابد و خطرعود سرطان به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

برای کمک به حل این مشکل یک تیم از محققان آزمایشگاه پزشکی NUS راهی را برای تبدیل ترکیب باکتری‌ها و سبزیجات به یک سیستم هدفمند پیدا کرده‌اند که سلول‌های سرطانی شده روده‌بزرگ را تحت اثر قرار می‌دهند.

در مرکز این سیستم هدف قراردهنده سرطان یک فرم مهندسی‌شده از باکتری E.coli که نوعی باکتری بی‌ضرر موجود در روده است قرار دارد. تیم‌تحقیقاتی با استفاده از تکنیک‌های ژنتیکی ، باکتری‌ها را به یک پروبیوتیک متصل کرده که به سطح سلول‌های سرطانی چسبیده و آنزیمی را که ماده موجود در دسته چلیپاییان(سبزیجاتی مانند بروکلی) را به یک ضدسرطان قوی تبدیل می‌کند، ترشح می‌کردند.ایده اصلی بدین قرار بود که سلول‌های سرطانی در مجاورت این ماده ضدسرطان قرار گرفته و کشته شوند. سلول‌های سالم نمی‌توانند این تبدیل را انجام دهند و همچنین تحت اثر سم قرار نمی‌گیرند، بنابراین سیستم تنها سلول‌های سرطانی روده‌بزرگ را هدف قرار می‌دهد.

نتایج به دست آمده

ترکیب پروبیوتیک مهندسی‌شده با عصاره بروکلی یا آب حاوی آن ماده در هر بار بیش از ۹۵درصد از سلول‌های سرطانی موجود را از بین می‌برد.علاوه بر این، مخلوط بر روی دیگر سلول‌های سرطانی مانند سرطان سینه و معده اثر نداشت. به طور قابل توجهی، ترکیب پروبیوتیک-سبزیجات در موش‌های مبتلا به سرطان روده‌بزرگ، تعداد تومورها را ۷۵٪ کاهش داد. هم‌چنین تومورهایی که در این موش‌ها دیده شده بودند سه بار کوچکتر از موش‌های کنترلی که با مخلوط تغذیه نمی‌شد بودند.

سرطان روده‌بزرگمجققان بیان کردند که این پروبیوتیک‌ها به دو روش می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند:۱.به عنوان پیشگیری و۲.برای تمیز کردن سلول‌های سرطانی باقی‌مانده پس از جراحی حذف تومورها. ممکن است یک روز، بیماران مبتلا به سرطان روده‌بزرگ بتوانند این پروبیوتیک‌ها را به عنوان یک مکمل غذایی در کنار بروکلی خود برای جلوگیری از عود سرطان روده‌یزرگ -عموماً پس از جراحی- مصرف کنند.


مقاله مرتبط:تاثیر کلم بروکلی در سلامت روده


پرفسورچانگ می‌گوید: “یکی از جنبه های هیجان‌انگیز استراتژی ما این است که سبک درمان به شیوه زندگی ما تاثیر مثبتی می‌گذارد و به طور بالقوه رژیم غذایی معمولی ما را به یک رژیم درمانی،پایدار و ارزان قیمت تبدیل می‌کند. امیدواریم که استراتژی ما بتواند مکمل مفید برای درمان کنونی سرطان باشد. یا به طور ساده‌تر:گویا مادرانمان در مورد مفید بودن سبزیجات حق داشته‌اند!

 

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید