انتشار این مقاله


دانشمندان در حال ردیابی یکی از مرموزترین سیگنال‌های فضایی!

از میزان انرژی این پرتو حیرت‌زده خواهید شد!

دانشمندان فرکانس رادیویی تکرارشونده‌ای را که با زمین سه بیلیون سال نوری فاصله دارد را شناسایی کردند. ردیابی این سیگنال می‌تواند منبعی از دنیای ناشناخته‌ها باشد.

در طی دهه‌ی گذشته، اطلاعات ما در رابطه با انفجارهای رادیویی سریع یا FRBها بسیار افزایش یافته است، اما منبع آن‌ها هم‌چنان ناشناخته است. اکنون ستاره‌شناسان موفق به ردیابی FBR تا کهکشانی کوتوله که سه بیلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، شده‌اند. تیم بین‌المللی در نشست سالانه‌ی انجمن ستاره‌شناسی آمریکا در ژانویه‌ی ۲۰۱۸ نتایج پژوهش‌های خود را آشکار کرده‌ است. بنا بر این نتایج، پرتو رادیویی که توسط میدان مغناطیسیِ درون ابری از گاز یونیزه شده منحرف شده بود، اطلاعات فراوانی از شرایط انفجار خود نمایان می‌سازد. جزئیات پژوهش اخیراً در Nature منتشر شده است.


مقاله‌ی مرتبط: تئوری جدید منشأ سیاهچاله‌ها


بنا بر اظهارات نویسندگان، پیچش امواج رادیویی تحت اثری با نام پیچش فارادی پیشنهاد می‌کند که منشاء این امواج می‌تواند ستاره‌ای نوترونی در نزدیکی یک سیاه‌چاله‌ی عظیم باشد که در حال انتشار به محیط اطراف است؛ و یا ستاره‌ای نوترونی که توسط یک نبولا احاطه شده است.

راز انفجار امواج رادیویی

زمانی که FRBها برای نخستین بار مشاهده شدند دانشمندان نمی‌دانستند که آنان یک پدیده‌ی مستقلند و یا تداخلی ساده هستند که به شکل اشتباه تفسیر شده‌اند. بعدها پژوهش‌ها نشان دادند که پدیده‌ای حقیقی هستند که مشاهده‌ی آنان بسیار دشوار است.
بزرگ‌ترین مشکل این است که این امواج، فلاش‌هایی رادیویی با زمانی در حد میلی‌ثانیه هستند که منشاء و مقصد آنان ناشناخته است.
تصور می‌شود که روزانه در حدود پنج تا ده هزار از این امواج در آسمان به وجود می‌آید که تا امروز تعدادی از آنان تنها ثبت شده است؛ چرا که با توجه به زمان بسیار کوتاهی که به طول می‌انجامند، شناسایی‌ آنان بسیار دشوار است. تلسکوپ‌های رادیویی میدان دید بزرگی ندارند و در صورتی که نتوانید در زمان و مکان مناسب، به دنبال هدف خود باشید، چیزی عایدتان نمی‌شود.
نخستین بار در سال ۲۰۱۶، FBR تکرارشونده گزارش شد که تحت بررسی انجمن ستاره‌شناسی قرار گرفت. از آن زمان FRB تئوری‌های گوناگونی را به خود اختصاص داده است؛ چرا که منبع عظیمی از انرژی را به خود اختصاص داده است. در حدود یک میلی‌ثانیه، یک پرتو میزان انرژی معادل با انرژی آزادشده توسط خورشید در طول روز را تولید می‌کند!
دانشمندان امیدوارند پژوهش‌های بیش‌تر به گسترش دانش فیزیک و استفاده از انرژی حاصل از این پرتوها کمک کند.

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید