انتشار این مقاله


قدیمی‌ترین و اولین شواهد در مورد پروانه‌ها معمای جالبی را مطرح می‌کند

گونه‌ای از پروانه‌ها قبل از گیاهان گل‌دار نیز در زمین حضور داشته‌اند.

حتما تا‌كنون شده پروانه‌ای كه روی گل نشسته و شهد شیرین آن را با خرطوم زبان مانند خود مي‌مكد، نظرشما را جلب كرده باشد. دانشمندان با توجه به قدیمی‌ترین فسیل‌های پروانه که تاکنون کشف شده‌است، احتمال می‌دهند نوعی از اين موجودات با نام proboscis-sporting butterfly قبل از گياهان گل‌دار نيز بوده‌اند.


مقاله مرتبط: چشم پروانه الهام‌بخش تولید صفحه‌نمایش بدون انعکاس


محققان با حفر آثار ظريف اين موجودات از صخره‌های آلمان شمالی، فلس‌هایی که پروانه، بال‌ها، بدن و پاهاي آن‌ها را پوشش دهد، زیر ميكروسكوپ‌هاي قدرتمند مورد آزمایش قرار دادند. بعضي از فلس‌ها محکم بوده و با الگوي جناغی طراحي شدند. این نشان می‌دهد كه دارنده آن‌ها دارای آرواره بود تا غذا را بجود زیرا بیشتر گروه‌های پروانه‌ها با این فلس محکم، دارای فک (آرواره) بودند.

با اين وجود تحقيقات ديگر نيز حاكي از شباهت بسيار زياد در زندگي اين پروانه‌ها به دسته‌ای از حشراتي بود كه از زائده‌اي براي مكيدن در تغذيه استفاده مي‌كردند.


مقاله مرتبط: تکامل گونه‌های جدید با سرعتی حیرت‌انگیز در حال رخ دادن است!


اخيرا محققان Science Advances گزارش دادند كه گیاهان شناور باستانی و دانه‌های گرده در رسوبات قدیمی‌ترین فسیل‌های پروانه نزدیک به ۲۰۰ میلیکن سال قبل لانه کردند. در حالی‌که گیاهان گلدار حدود ۱۴۰ تا ۱۶۰ میلیون سال پیش شروع به رشد کرده‌اند. بنابراين اگر خرطوم‌ها برای مکیدن شهد گل‌ها نبود، پس مزیت آن‌ها چیست؟


مقاله مرتبط: از بین بردن گل‌های درختچه تهاجمی می‌تواند به مبارزه علیه مالاریا کمک کند


محققان اظهار می‌کنند به احتمال زياد اين دستگاه فرعی با تغذیه از منبع دیگر به حشرات بالدار کمک می‌کند تا از دهیدراته شدن (از دست دادن آب) در آب و هوای گرم و خشک زمان خود در امان بمانند.


مقاله مرتبط: دوگانه‌شدن ژن و سیرتکاملی تفاوت‌‌‌های فنوتیپی در جامعه‌ی حشرات


به اين صورت كه ترشحات شيرين به صورت قطرات کوچکی بر روي دانه‌ها ردیف می‌شوند كه بر خلاف رفتار گياهان گل‌دار است.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید