انتشار این مقاله


سلامت زنان مبتلا به دیابت بارداری در آینده بیشتر در معرض خطر می‌باشد

در زنان مبتلا به دیابت بارداری (GDM) خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، پرفشاری خون و بیماری های قلبی ایسکمی در آینده بیشتر از حد معمول است.

بر طبق تحقیقات جدید که توسط دانشگاه بیرمنگام انجام شده است؛ در زنان مبتلا به دیابت بارداری (GDM) خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، پرفشاری خون و بیماری های قلبی ایسکمی در آینده بیشتر از حد معمول است.

این مطلب بازبینی از مقاله کوهرت می‌باشد که طی همکاری میان دانشگاه‌های بیرمنگام، اوکلند و وارویک، و همچنین بیمارستان‌های دانشگاه بیرمنگام صورت گرفته و به تازگی در PLOS Medicine منتشر شده است.

محققین میزان شیوع دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و ایسکیمی قلبی و بیماری عروق مغزی را در یک پایگاه اطلاعات اولیه سلامت در انگلستان مورد بررسی قرار دادند. این مطالعه شامل بیش از ۹۰۰۰ زن با تشخیص ابتلا به GDM در بین سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۱۶ بوده است.

مطالعات نشان می‌دهند که در زنان مبتلا به GDM دیابت نوع۲ بیش از ۲۰ برار بیشتر تشخیص داده می‌شوند. همچنین بیش از دو و نیم برار بیشتر احتمال دارد که به بیماری قلبی ایسکمیک مبتلا شوند و تقریبا دو برابر افزایش احتمال ابتلا به فشار خون بالا دیده می‌شود.


مقاله مرتبط: ارتباط زمان اولین عادت ماهیانه و دیابت بارداری


دکتر Krish Nirantharakumar، از موسسه تحقیقات سلامت کاربردی دانشگاه بیرمنگام، می‌گوید:

«نتایج نشان می‌دهد در افراد تقریبا جوان، بین زنانی که از قبل مبتلا به GDM بودند در مقایسه با زنان بدون سابقه قبلی تشخیص GDM، علاوه بر این که ریسک ابتلا به دیابت افزایش می‌یابد؛ احتمال ابتلا به فشارخون بالا و بیماری قلبی نیز بیشتر می‌شود. خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در سال اول پس از تشخیص GDM بیشتر بوده و در طول دوره پیگیری، همچنان ادامه دارد.»

یافته‌ها باعث ایجاد دیدگاه جدیدی درباره مسیر پیش‌روی دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی در دوره‌های اولیه و بعد از زایمان شده‌اند.

علاوه بر این، این یافته‌ها اولین گزارش بر روی جمعیت بزرگ انگلیس می‌باشد. همچنین گروهی از زنان نسبتا جوان که در معرض خطر هستند، شناسایی می‌شوند. این افراد بسیار ایده‌آل و مناسب برای اهداف مدیریت ریسک فکتورها برای بهبود نتایج برنامه‌های دراز مدت متابولیک و قلبی‌عروقی می‌باشند.

اگر چه دستورالعمل‌های فعلی غربالگری سالانه دیابت در زنان مبتلا به GDM را توصیه می‌کند؛ این مطالعه نشان داد که غربالگری دیابت و عوامل خطر بیماری قلبی عروقی همچنان کم است. به استثنای فشار خون، کمتر از ۶۰درصد زنان در سال اول پس از زایمان مورد غربالگری قرار گرفته‌اند و این مقدار در سال دوم بعد از زایمان به کمتر از ۴۰درصد رسیده است.

Barbara Daly، از دانشکده علوم پزشکی و بهداشت در دانشگاه اوکلند، می‌گوید:

«این تحقیق از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا شیوع GDM در کشورهای پیشرفته به سرعت در حال افزایش است.»

وی افزود:

«دستورالعمل‌های پیشنهادی برای غربالگری و مدیریت فشار خون بالا، لیپیدها و ترک سیگار فاقد اثر اند و باید بازبینی شوند.»

اگر چه دستورالعمل NICE به صورت سالانه برای غربالگری دیابت نوع ۲ در زنان مبتلا به GDM توصیه می‌شود؛ این مطالعه نشان داد غربالگری دیابت نوع ۲ و دیگر ریسک فکتورهای قلبی عروقی مانند فشار خون بالا ضعیف بوده است.

دستورالعمل های بالینی باید شامل غربالگری بعد از زایمان و مدیریت برای همه ریسک فکتور قلبی عروقی در زنان مبتلا به GDM باشند و نباید آن‌ها را فقط به دیابت محدود کنیم.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید