انتشار این مقاله


سلامت دهان ممکن است نقش مهمی در پیشگیری از سرطان داشته باشد

محققان می‌گویند باکتری‌هایی که باعث پریودنتیت (بیماری که بر بافت‌های اطراف دندان تاثیر می‌گذارد) می‌شوند، نقش مهمی نيز در شروع سرطان پانکراس دارد.

محققان دانشگاه هلسینکی و بیمارستان دانشگاه هلسینکی فنلاند و موسسه کارولینسکا سوئد می‌گویند باکتری‌هایی که باعث پریودنتیت (بیماری که بر بافت‌های اطراف دندان تاثیر می‌گذارد) می‌شوند، نقش مهمی نيز در شروع سرطان پانکراس دارد.


مقاله مرتبط: ارتباط باکتری‌های دهان و اختلالات روده!


محققان نقش باکتری‌هایی را که باعث پریودنتیت، التهاب بافت اطراف دندان ها، در ایجاد سرطان های دهانی و برخی دیگر سرطان ها شده اند، و همچنین ارتباط بین پریودنتیت و مرگ و میر ناشی از سرطان در سطح جمعیت بررسی کرده اند.
این مطالعه که در مجله بریتانیایی Cancer منتشر شده، برای اولین بار وجود مکانیسم در سطح مولکولی را اثبات کرده است که از طریق آن باکتری‌های مرتبط با پریودنتیت، Treponema denticola، نیز ممکن است بر روی شروع سرطان تاثیر بگذارد. . محققان دریافتند که عامل ویرولانس اولیه باکتری Td، پروتئیناز Td-CTLP (آنزیم) نیز در تومورهای بدخیم دستگاه گوارش، به عنوان مثال در سرطان پانکراس رخ می دهد.


مقاله مرتبط: معاینه‌ی دهان و دندان؛ راهی برای تشخیص بیماری‌های بدن


بر اساس یافته‌های دیگری، آنزیم CTLP قادر به فعال کردن آنزیم‌هایی است که سلول‌های سرطانی برای حمله به بافت سالم استفاده می‌کنند (pro-MMP-8 و -۹). در عین حال ، CTLP اثربخشی سیستم ایمنی را نیز کاهش می‌دهد، برای مثال، مولکول‌های شناخته شده به عنوان مهار کننده‌های آنزیم را مهار می‌کند.
در مطالعه دیگری که در مجله بین‌المللی Cancer منتشر شده است، ثابت شده است که در سطح جمعیت، پریودنتیت به وضوح با مرگ و میر سرطان مرتبط است. پیوند ویژه‌ای با مرگ و میر ناشی از سرطان پانکراس یافت شد. حدود ۷۰،۰۰۰ فنلاندی در این مطالعه ۱۰ ساله شرکت کردند.
تیموسورسا، استاد دانشگاه هلسینکی می‌گوید:

این مطالعات برای اولین بار نشان داده است که عوامل ویرولانس باکتری‌های بیماری‌زای بیماری زمینه‌ای لثه ، بیشتر به شکل ترکیب با باکتری، می‌توانند از دهان به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد و در مکانیزم‌های مرکزی تخریب بافت مربوط به سرطان شرکت کند.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که یک التهاب سیستمیک پایین با پریودنتیت، گسترش باکتری‌های دهان و عوامل ویروسی آن را به سایر قسمت‌های بدن تسهیل می‌کند. آن‌ها اشاره می‌کنند که پیشگیری و تشخیص زودهنگام پریودنتیت نه تنها برای سلامتی دهان و دندان بیمار، بلکه برای سلامتی کلی آن‌ها نیز مهم است.

سورسا یادآور می‌شود:

در دراز مدت، این برای جامعه بسیار مقرون به صرفه است.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید