انتشار این مقاله


سم مورد استفاده در تیر؛ منشأ قرصی که در آینده ازدیاد نسل را در مردان کنترل می‌کند

این قرص بر اساس سم اوابایین ساخته شده است.

زنان روش‌های خوراکی (دهانی) زیادی برای پیشگیری از بارداری دارند که ایمن، موثر و برگشت پذیر هستند؛ اما علی‌رغم دهه‌ها تحقیق، مردان هیچ روشی ندارند. در حال حاضر، دانشمندان مطالعه‌ای بر موش صحرایی در ACS، مجله شیمی دارویی گزارش کردند که نشان می‌دهد که در نهایت قرصی برای کنترل مردان یافتند. این قرص بر اساس ouabain، عصاره گیاهی که جنگجویان و شکارچیان آفریقایی به طور سنتی به عنوان یک سم متوقف‌کننده قلبی در تیر‌های خود استفاده می‌کردند، می‌باشد.


مقاله مرتبط: پیشگیری از بارداری


دو نوع از گیاهان آفریقایی ouabain تولید می‌کنند. همچنین پستانداران آن را در بدن خود تولید می کنند؛ هرچند در سطوح پایین‌تر ولی گمان می‌رود که برای کنترل فشار خون مفید هستند. پزشکان بعضی اوقات دوزهای کمی از این ترکیب را برای درمان بیماران مبتلا به حمله قلبی تجویز می‌کنند. Ouabain عبور یون‌های سدیم و کلسیم را از طریق پروتئین غشایی، Na,K-ATPases، که در غشاهای سلولی یافت می‌شوند و از زیرواحدهای پروتئینی تشکیل شده‌است، مختل می‌کند. بعضی از زیرواحدها در بافت قلبی یافت می‌شوند، اما یک نوع زیرواحد به نام ?۴ تنها در سلول‌های اسپرم یافت می‌شود. این پروتئین در باروری مهم شناخته شده‌است (حداقل در موش‌های نر). Ouabain به شدت به؟ ۴ متصل می‌شود. همچنین به سایر زیرواحدهای Na,K-ATPase، هر چند کمتر، متصل می‌شود. مطالعات بالینی پیشین نشان داده‌اند که ouabain باروری را در مردان محدود می‌کند. با این حال،ouabain به دلیل خطر آسیب قلبی، خود به تنهایی نمی‌تواند گزینه‌ای برای پیشگیری از بارداری باشد. بنابراینGunda Georg, Gustavo Blanco  و همکاران، طراحی آنالوگ‌های ouabain که به احتمال زیاد به پروتئین ?۴ در اسپرم نسبت به زیرواحدهای موجود در بافت قلبی بیشتر متصل می‌شود، آغاز کردند.


مقاله مرتبط: آیا مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌تواند موجب بروز نقص‌های مادرزادی در نوزادان شود؟


محققان با حذف گروه قند از ouabain و همچنین جایگزین کردن گروه لاکتون با گروه تریازول، مشتقاتی را ایجاد کردند که به ویژه در صفر کردن ?۴ در سلول‌های اسپرم در موش صحرایی مناسب است. دانشمندان بر این باورند که با اتصال، توانایی تحرک سلول‌ها را که برای نقش آن در باروری تخمک ضروری است، مانع می‌شود. این ترکیب در موش هیچ سمیتی ندارد. محققان می‌گویند که اثر ضد بارداری باید برگشت پذیر باشد زیرا ?۴ تنها در سلول‌های اسپرم بالغ یافت می‌شود. این بدان معنی است که سلول‌های اسپرم تولید‌شده پس از متوقف کردن درمان با ماده مشتق‌شده از ouabain نباید تحت تاثیر قرار گیرد.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید