انتشار این مقاله


كمبود بیش از حد ید می‌تواند باروری زنان را به خطر بیندازد

تقریبا نیمی از زنان ایالات متحده حداقل دارای کمبود متوسطی از ید مغذی هستند، و تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این امر می‌تواند باروری آن‌ها را مختل کند.

تقریبا نیمی از زنان ایالات متحده حداقل دارای کمبود متوسطی از ید مغذی هستند، و تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این امر می‌تواند باروری آن‌ها را مختل کند.
ید – ماده‌ای معدنی که به تنظیم متابولیسم کمک می‌کند – در غذاهای دریایی، نمک یددار، محصولات لبنی و برخی از میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود.
اما در مطالعه جدیدی که در ۴۶۷ زن آمریکایی که سعی در باردار شدن داشتند، انجام شده است ، افرادی که دارای کمبود ید کم و شدید بودند، در طول هر دوره قاعدگی ، نسبت به افرادی که سطح ید کافی دارند، ۴۶ درصد احتمال ابتلا به بارداری کمتری داشتند.
به گفته محققان به رهبری دکتر جیمز میلز از موسسه ملی سلامت کودک و توسعه انسانی ایالات متحده، حتی زنان با سطوح کمی از کمبود ید ، زمان بارداری را کمی سخت تر می‌گذرانند.


مقاله مرتبط: سطح فلورايد بالا در دوران حاملگی، شاید منجر به كاهش IQ فرزند شود


میلز، که این مطالعه را همراه با همکارانش در وزارت بهداشت ایالت نیویورک در آلبانی انجام داد، گفت:

زنان که در فکر بارداری هستند ، ممکن است نیاز بیشتری به ید داشته باشند.

یافته‌ها در ۱۱ ژانویه در مجله Human Reproduction منتشر شد. یکی از متخصصان باروری گفت که این مطالعه توجه ویژه ای به تاثیر متقابل تغذیه و بارداری دارد. دکتر تامر سینگر، در بیمارستان لنکس هیل در نیویورک،که بر درمان غدد درون‌ریز تولیدمثل و ناباروری در بیمارستان لنکس هیل در نیویورک، نظارت می‌کند، اشاره کرد:

رژیم غربی در چند دهه گذشته تغییر کرده است و اتخاذ رژیم‌های گیاهی و گیاه‌خواری منجر به کاهش مصرف ید در رژیم غذایی شده است.

با توجه به این که رژیم غذایی منبع اصلی ید برای بیماران ما است – که غذاهای دریایی، نمک، برخی از میوه‌ها و سبزیجات مانند سیب زمینی، قره قاط و توت فرنگی نام تعدادی از آن‌هاست – ما به بیماران خود توصیه می‌کنیم که از ویتامین‌های پیش از قاعدگی، که شامل ید نیز هستند ، حداقل سه ماه قبل از حاملگی، استفاده کنند.


مقاله مرتبط: حتى يك بار مصرف الكل در دوران باردارى به جنين آسيب مى‌رساند


در واقع، تحقیقات جدید نشان داد که کمبود ید در میان زنان ایالات متحده رایج است. در این مطالعه، حدود ۵۶ درصد زنان دارای ید کافی بودند، نزدیک به ۲۲ درصد کمبود کمی داشتند، حدود ۲۱ درصد کمبود متوسطی داشتند، و ۱.۷ درصد کمبود شدیدی داشتند.
میلز گفت:

نیاز به ید در دوران بارداری افزایش می‌یابد، و جنین به این ماده معدنی نیاز دارد تا هورمون تیروئید را تولید کند و به رشد عادی مغز برسد.

این مطالعه برای اثبات این نکته طراحی نشده است که سطوح پایین ید در واقع باعث ناباروری می‌شود. محققان در یک نشریه خبری پیشنهاد دادند که اگر یافته‌های مطالعه تایید شوند، کشورهایی که کمبود ید دارند، می‌توانند اقداماتی را برای افزایش مصرف ید در میان زنان در سن باروری انجام دهند.
سینگر موافقت کرد و برخی راهنمایی‌هایی ارائه داد در مورد اینکه چگونه زنان می‌توانند سطح ید سالم را به دست آورند. ویتامین‌های پیش از قاعدگی باید ۱۵۰ میکروگرم ید را شامل شوند، همانطور که در بیانیه انجمن آمریکایی تیروئید ۲۰۱۵ گفته شده است، و باید قبل و بعد از بارداری و همچنین در طول شیردهی مصرف شوند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید