انتشار این مقاله


شش روش‌ برای مطالعه موثر طبق شواهد علمی

همه افراد به یک شکل درس نمی‌خوانند.

همه افراد به یک شکل درس نمی‌خوانند، برخی افراد همه چیز را در یک دقیقه یاد می‌گیرند، برخی نیز نیاز دارند تا صفحات را های‌لایت کنند تا احساس آمادگی داشته باشند. اما طبق تحقیقات تکنیک‌های آزمایش شده‌ای وجود دارد تا اطلاعات نه تنها تا سر جلسه آزمون بلکه سال‌ها به خاطر سپرده شوند.

اگر قرار باشد کسی نحوه یادگیری موثر مفاهیم سخت را بداند، آن فرد کسی نیست جز فیزیکدان نظری و برنده جایزه نوبل، Richard Feymen.

در بیوگرافی ۱۹۹۳ درباره Feymen نابغه: زندگی و علم Richard Feymen،‌ نویسنده کتاب، James Gleick در رابطه با روش‌های یادگیری سریع که توسط این فیزیکدان در زمان فارغ التحصیلی از دانشگاه Princeton به کار گرفته شده، بحث می‌کند.

(او) یک دفتر جدید را باز کرد. در عنوان صفحه نوشت: دفتر چیزهایی که نمی‌دانم. در مرحله اول از این مراحل، او دانش خود را سازماندهی کرد. وی هفته‌ها برای سوا کردن هر شاخه از فیزیک، روان سازی آن و دوباره سرهم کردنش، وقت صرف کرد و در عین حال به دنبال قسمت‌های کار نشده و یا تناقضات آن بود. نهایتا سعی کرد هسته‌های مرکزی هر مطلب را پیدا کند.

یادگیری یک موضوع دشوار نیاز به یادگیری‌های عمیق برای درک کامل آن دارد. گاهی اوقات حتی تشخیص این که از کجا شروع کنیم هم سخت است، اما سازماندهی افکارتان در یک دفتر باعث‌ می‌شود از دلهره این کار کم شود.
Cal Newport، دانشمند کامپیوتر از دانشگاه Georgtown، در وبلاگ خود نوشته است:

دانش روزافزون خود از یک موضوع سخت را به شکل یک مفهوم درآورید تا احتمال صرف انرژی ذهنی برای حفظ آن بیشتر شود.

اما روش‌های دیگر اثبات شده‌ی علمی برای مطالعه و یادگیری موثر چیست؟ خب، متاسفانه هیچ راه حل جادویی وجود ندارد و یادگیری موثر بیشتر با آمادگی حاصل کردن و کم کردن تفریحات به دست می‌آید.


مقالات مرتبط: فعال‌سازی حافظه دیداری در تکمیل یادگیری

مکانیسم حافظه و یادگیری؛ Long Term Potentiation


فواصل بین یادگیری به جای چپاندن یکجای اطلاعات یکی از بهترین گزینه‌ها است. همچنین شما نیاز به مرور محتواهای قبلی خواهید داشت. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۷ در دانشگاه South Florida و California، به این نتیجه رسیدند که مطالعه یک درس، فردای روز ارائه شده نتیجه بهتری نسبت به روز قبل امتحان دارد.
همچنین مطالعه از یادداشت‌های دست نویس بهتر از وسایل الکترونیکی مثل: eBook و IPad است، چون یادگیری سختتر بوده و کمتر به خاطر سپرده می‌شود.

فاصله دادن بین درس نیز ضروری و موثر است. مغز مانند یک ماهیچه است و میتوان انتظار داشت تا در اثر تنش مداوم، خسته شود. اگر هر ساعت یکبار زنگ تفریح ایجاد کنید، به بهبود اثر تکنیک‌های مطالعاتی و توانایی‌های شناختی کمک می‌کند. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ توسط دانشگاه تورنتو ثابت شد؛ عدم دریافت ساعت استراحت برای ناهار به اندازه کافی نیز می‌تواند باعث‌ کاهش بهره‌وری شود.

درنهایت اینکه، سعی نکنید موارد را بارها پشت سرهم بخوانید، اگرچه این ساده‌ترین شکل مطالعه به نظر می‌رسد، اما قطعا موثرترین آن نیست. مطالعه سال ۲۰۱۰ دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس به بررسی اثربخشی مطالعه تکرار شونده، تست‌های تکرار شونده پرداخت و به این نتیجه رسید، تست کردن خود نتیجه بهتری نسبت به مطالعه چندباره دارد.استفاده از فلش کارت‌ها و یا حتی بستن چشم‌هایتان نیز تاثیر بیشتری نسبت به مطالعه تکرار شونده دارد.
خبر بد اینکه در مطالعه موثر، شما باید تلاش کنید و راه حل آسان دیگری نیست. اما خبر خوب اینجاست؛ تکنیک‌های زیادی برای امتحان کردن وجود دارد، که ممکن است یک دفتر مملو از اطلاعاتی که نمی‌فهمید و یا فلش کارت‌ها و‌ تست‌ها باشد. فقط کافیست راه حل مناسب خودتان را پیدا کنید.با آرزوی موفقیت!

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید