انتشار این مقاله


شیفت شب خطر ابتلا به سرطان را در خانم‌ها بالا می‌برد

شیفت شب از گذشته با ضعف سلامت در ارتباط بوده است و به عنوان یک عامل پرخطر برای سلامتی شناخته شده است اکنون نیز یک تحقیق جدید اثبات کرده‌است که چنین الگوهای کاری خطر ابتلا به سرطان را در خانم‌ها افزایش می‌دهد.

شیفت شب از گذشته با ضعف سلامت در ارتباط بوده است و به عنوان یک عامل پرخطر برای سلامتی شناخته شده است اکنون نیز یک تحقیق جدید اثبات کرده‌است که چنین الگوهای کاری خطر ابتلا به سرطان را در خانم‌ها افزایش می‌دهد.

محققان دریافته‌اند خانم‌هایی که برای بازه زمانی طولانی درگیر شیفت شب هستند نسبت به کسانی که هیچ‌وقت شیفت شب را تجربه نکرده‌اند پنج برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند.


مقاله مرتبط:برداشتن بار سنگین و کارهای شیفت شب منجر به کاهش قدرت باروری زنان می‌شود


هنگام بررسی نوع سرطان محققان دریافتند که خانم‌هایی که شیفت شب می‌گذرانند عمدتاً در معرض سرطان‌پوست،سرطان سینه و سرطان ریه قرار دارند.

شیفت شببنابه نتایج به دست آمده از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری(CDC)نزدیک به ۱۵ میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا الگوهای کاری نامنظم شامل شیفت شب دارند.

تحقیقات قبلی نشان داده بودند که شیفت شب می‌تواند شدیداً ریتم شبانه‌روزی بدن را به هم بزند. در واقع این ریتم شبانه‌روزی مانند نوعی ساعت داخلی است که عملکرد فیزیولوژیکی بدن را طی چرخه ۲۴ ساعته تنظیم می‌کند و به تاریکی و روشنایی محیط پاسخ می‌دهد.

کار شیفتی با پایین بردن کیفیت سلامت در ارتباط است که شامل چاقی، مشکلات قلبی و سایر اقسام سرطان‌ها می‌شود.

به طور کلی خطر ابتلا به سرطان ۱۹ درصد افزایش یافته است

محققان از طریق یک متاآنالیز از ۶۱ مطالعه به این یافته‌ها دست یافته‌اند. این تحقیق شامل مجموع ۳۹۰۹،۱۵۲ شرکت کننده و بیش از ۱۱۴،۰۰۰ مورد سرطان بود. افراد از آسیا، استرالیا، اروپا و آمریکای شمالی بودند.تیم تحقیقاتی از این داده‌ها به بررسی این مورد که چگونه شیفت شب با ابتلا به ۱۱ نوع سرطان در ارتباط است پرداختند.

در یک آنالیز جدا محققان به بررسی کار شیفت شبی در بین پرستاران خانم پرداخته و ارتباط آن با ۶ نوع سرطان را زیرنظر قرار دادند.

به طور کلی مطالعات نشان دادند که خانم‌های درگیر با شیفت شب حدود ۱۹ درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار داشتند. همچنین این خانم‌ها به میزان ۴۱ درصد در معرض ابتلا به سرطان پوست،۳۲ درصد سرطان سینه و ۱۸ درصد سرطان معده قرار دارند.


مقاله مرتبط:ارتباط میان میزان نور شب و بروز سرطان سینه در زنان


شیفت شبمحققان بازگوکردند به ازای هر پنج سال کارکردن‌های دارای شیفت شب ۳.۳ درصد احتمال سرطان سینه بالاتر می‌رود.
تحقیقات بیشتری نشان داد که ارتباط بین شیفت کاری شبانه و خطر ابتلا به سرطان سینه تنها در زنانی که در آمریکای شمالی یا اروپا زندگی می کردند، دیده شده بود.

پروفسور “ما” راجع به علت این اتفاق می‌گوید: خانم‌هایی که در این مناطق زندگی می‌کنند از میزان هورمون‌های جنسی بالاتری برخوردارند که به طور مستقیمی با سرطان‌های هورمونی مانند سرطان سینه در ارتباط است.

یک عامل خطر برای سرطان‌های رایج

محققان تنها با بررسی پرستاران خانم شب‌کار دریافتند که شیفت شب‌های طولانی مدت حدود ۵۸درصد ابتلا به سرطان سینه ۳۵ درصد سرطان معده و ۲۸درصد سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

به خاطر وجود دلایل احتمالی فراوان خطر ابتلا به سرطان در پرستاران زن دکتر “ما” پیشنهاد کردند که این پرستاران باید تحت آزمایش غربالگری قرار گیرند.

پرستاریبه طور کلی محققان بیان کردند که به دلیل به دست آمدن این نتایج و یافته‌ها باید حمایت‌های بیشتری از زنان شاغل به ویژه خانم‌های درگیر شیفت شب صورت بگیرد.

مطالعات ما نشان می‌دهند که کارهای شیفت شبی به عنوان یک عامل خطر برای سرطان‌های رایج در زنان معرفی می‌شود. این نتایج ممکن است در ایجاد و پیاده سازی اقداماتی برای مراقبت از خانم‌های شیفت شبکار موثر واقع شود.کارمندان شیفت شب باید تحت معاینات فیزیکی منظم و بازبینی سرطان قرار گیرند.

                                                                                  “دکتر ما”

ما افزود او امیدوار است که این تحقیق مطالعات گروهی بزرگتر را تشویق کند تا ارتباط بین کار بلندمدت شبانه روزانه و سرطان را در میان زنان تأیید کند.

 

 

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید