انتشار این مقاله


معرفی کتاب: اتوبیوگرافی استیون هاوکینگ

یک زندگی، به روایت یک دانشمند.

من در هشتم ژانویه ۱۹۶۲، دقیقا سیصد سال پس از مرگ گالیله، متولد شدم. طبق محاسباتم حدود دویست هزار نوزاد دیگر هم در آن روز متولد شدند. در مورد این که آیا آن نوزادان هم بعدها به نجوم علاقه‌ای پیدا کردند یا نه، چیزی نمی‌دانم.

کمتر کسی پیدا می‌شود که استیون هاوکینگ را نشناسد، هاوکینگ روی ویلچرش و با صدای رباتی‌اش، حداقل یک بار همه‌ی ما را در کودکی به شگفتی واداشته و یک قدم به مفهوم دانشمند در ذهنمان نزدیک‌تر کرده.

استیون هاوکینگ، فیزیک‌دان و کیهان‌شناس بریتانیایی مبتلا به ALS است، که پژوهش های نظری مهمی در مورد نسبیت عام، تئوری بیگ بنگ، سیاهچاله‌ها و… انجام داده‌است. آنچه که همیشه تحسین دیگران را در مواجهه با این دانشمند برمی‌انگیزد توان عجیبش برای ادامه‌ی رسالت علمی‌اش علی رغم ابتلا به بیماری ناتوان کننده‌ای مثل ALS است.

مطالعه‌ی زندگی‌نامه‌ی خودنوشت هاوکینگ به ما این امکان را می‌دهد که از زاویه‌ی دید دانشمند به زندگی نگاه کنیم. ما امروز نمی‌دانیم ارشمیدس یا نیوتون چه نگرشی نسبت به زندگی و جایگاه علم در زندگیشان داشته‌اند، اما هاوکینگ با مرور وقایع زندگی‌اش در واقع نقشی که علم در هر اتفاق کوچک و بزرگ عمرش داشته به ما نشان می‌دهد، این که فیزیک و نجوم همیشه برایش در اولویت بوده‌اند و بقیه‌ی بخش‌های زندگی -اعم از دست و پنجه نرم کردن با بیماری- هرگز مانع این اولویت‌بندی ذهنی نشده‌اند.


مقاله مرتبط: پایان نامه دکترای استیون هاوکینگ برای اولین بار در دسترس عموم قرار گرفت


هاوکینگ کتاب‌های زیادی نوشته، از مقاله‌های علمی ثقیل بگیر تا کتاب کودک (با همکاری دخترش لوسی) و کتاب‌های عوام‌پسندانه‌تری مثل تاریخچه‌ی زمان و همین زندگینامه‌ی خودنوشتش. در همین کتاب درباره‌ی کتاب تاریخچه‌ی زمان می‌نویسد:

اکثر نقدها را مطلوب و نسبتاً غیرروشنفکرانه یافتم. نقدها تمایل به دنبال کردن فرمول منفردی داشتند: استیون هاوکینگ به بیماری لو گریک مبتلاست (اصطلاح به کار رفته در نقدهای آمریکایی) یا بیماری عصب حرکتی (در نقدهای بریتانیایی). وی محدود به یک ویلچر است و نمی‌تواند صحبت کند و تنها قادر است X تا از انگشت هایش را تکان دهد (که منظور از X یک تا سه می باشد، طبق مقاله ی نادرست منتقدی که در موردم مطالعه کرده بود.) او این کتاب را درباره ی بزرگترین سؤال همه‌ی دوران نوشته‌است: از کجا آمده‌ایم و به کجا خواهیم رفت؟ پاسخ هاوکینگ چنین پیشنهاد می کند که جهان نه افریده و نه نابود می شود: فقط همین است که هست.

مشخصات کتاب

نام: زندگی من، استیون هاوکینگ

مترجم: احسان زیورعالم

نشر کتاب کوله پشتی

شماره‌ی کتاب‌شناسی ملی: ۳۴۰۸۶۶۱

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید