انتشار این مقاله


کمبود ویتامین در سنین بالا

در ۵۰ درصد از افراد سنین ۶۵ سال و بالاتر میزان ویتامین D در خون کمتر از حد طبیعی است. این نتیجه‌ی تحقیق انجام شده توسط محققان Helmholtz Zentrum München به عنوان بخشی از مطالعه‌ی مبتنی بر جمعیت KORA-Age در منطقه‌ی آگسبورگ است. علاوه بر این، طبق گزارش نویسندگان در ژورنال تخصصی Nutrients، یک چهارم […]

در ۵۰ درصد از افراد سنین ۶۵ سال و بالاتر میزان ویتامین D در خون کمتر از حد طبیعی است. این نتیجه‌ی تحقیق انجام شده توسط محققان Helmholtz Zentrum München به عنوان بخشی از مطالعه‌ی مبتنی بر جمعیت KORA-Age در منطقه‌ی آگسبورگ است. علاوه بر این، طبق گزارش نویسندگان در ژورنال تخصصی Nutrients، یک چهارم از افراد بزرگسال میزان ویتامین B12 کمتر از حد طبیعی دارند.

بیش از ۳۰ سال است که برنامه‌ی تحقیقات سلامت تعاونی KORA، سلامت هزاران نفر را در منطقه‌ی آگسبورگ در جنوب آلمان آزمایش می‌کند. هدف این مطالعه شناخت تاثیر عوامل محیطی، شیوه‌ی زندگی و ژن‌ها بر سلامت است.

دکتر Barbara Thorand، مدیر مطالعات از موسسه‌ی اپیدمیولوژی Helmholtz Zentrum München توضیح می‌دهد:

در این زمینه، ما علاقه‌مند به بررسی وضعیت ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین‌ در افراد مسن بودیم. تا کنون، در آلمان، اطلاعات مربوط به تحقیق در این زمینه نسبتا کم بوده است.

در مجموع، دانشمندان نمونه‌ی خون ۱۰۷۹ سالمند ۶۵ تا ۹۳ ساله را در مطالعه‌ی KORA بررسی کردند. تجزیه و تحلیل آن‌ها بر روی سطوح چهار ریزمغذی تمرکز داشت: ویتامین D، فولات، ویتامین B12 و آهن.

ریزمغذی‌ها-ویتامین
اکثر افراد مسن با سطح پایین ویتامین D یک نقطه‌ی مشترک داشتند و آن این بود که همه‌ی آن‌ها بسیاد پیر بودند و از نظر فیزیکی غیرفعال یا ضعیف بودند.

نویسنده‌ی اول، Romy Conzade توضیح می‌دهد: “نتایج بسیار واضح است. ۵۲ درصد از افراد سالمند مورد مطالعه سطح ویتامین D کمتر از ۵۰ نانومول در ليتر داشتند و به اين ترتيب وضعيت ويتامين D در آن‌ها نامطلوب بود.”

دانشمندان همچنین متوجه کمبود برخی دیگر از ریزمغذی‌ها در افراد مسن شدند. برای نمونه، ۲۷ درصد از افراد سالخورده سطح ویتامین B12 پایین‌تر از حد مجاز داشتند. علاوه بر این، در ۱۱ درصد از افراد مسن، سطح آهن بسیار پایین بود و تقریبا ۹ درصد از آن‌ها فولات کافی در خونشان نداشتند.

پروفسور Annette Peters، مدیر پروژه‌ی EPI، این اطلاعات را به متن ارائه می‌دهد: “با استفاده از تجزیه و تحلیل خون، مطالعه‌ی اخیر نتایج نگران‌کننده از آخرین نظرسنجی ملی تغذیه آلمان (NVS II) را تأیید کرده است که نشان‌دهنده‌ی جذب ناکافی ریزمغذی‌ها از غذا است. این یک موضوع بسیار مهم است، به ویژه برای جامعه‌ی آلمان که جمعیت آن رو به پیری می‌رود.”


مقاله مرتبط: مکمل‌های ویتامین D به سلامت شریان‌ها کمک می‌کنند


آیا مکمل‌های غذایی راهی برای پیشبرد هستند؟

اکثر افراد مسن با سطح پایین ویتامین D یک نقطه‌ی مشترک داشتند و آن این بود که همه‌ی آن‌ها بسیاد پیر بودند و از نظر فیزیکی غیرفعال یا ضعیف بودند. محققان توضیح می‌دهند که چون این گروه‌ها خطر بیشتری برای کمبود مواد مغذی دارند؛ باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود.

Barbara Thorand می‌گوید:

مطالعه‌ی ما همچنین نشان می‌دهد که مصرف منظم مکمل‌های حاوی ویتامین موجب بهبود سطوح ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌شود. با این حال، مکمل‌های حاوی ویتامین یک درمان جهانی نیستند و به خصوص افراد مسن باید مراقب حفظ رژیم غذایی سالم و مغذی باشند.

در این زمینه، نویسندگان می‌گویند که هدف بعدی آن‌ها این است که تحقیق در مورد مسیرهای متابولیکی مرتبط با جذب مکمل‌ها، وضعیت ریزمغذی‌ها و وضعیت بیماری را ادامه دهند.

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید