انتشار این مقاله


مصرف کافئین خطر افسردگی را کاهش می‌دهد

براساس تحقیقات، قهوه کافئین‌دار خطر افسردگی را کاهش می‌دهد.

براساس تحقیقات، قهوه کافئین‌دار خطر افسردگی را کاهش می‌دهد. زنان مورد مطالعه هرچه کافئین بیش‌تری می‌نوشیدند، احتمال ابتلا به افسردگی‌شان کاهش پیدا می‌کرد. نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز با کاهش ۱۵ درصدی خطر افسردگی ارتباط دارد. افرادی که چهار فنجان یا بیش‌تر در روز قهوه مصرف می‌کنند، ۲۰ درصد کاهش ریسک دارند. مطالعات دیگری در مردان نیز نشان داد که مصرف کافئین با کاهش افسردگی ارتباط دارد.


مقالۀ مرتبط: ۵ راهکار کمک‌کننده به هنگام افسردگی


این نتایج از مطالعه‌ای حاصل شده است که در آن ۵۰ هزار و ۷۳۹ پرستار آمریکایی تحت نظر بودند. آن‌ها به مدت ۱۰ سال پیگیری شدند. هیچ کدامشان در شروع مطالعه افسردگی نداشتند. در طول مدت مطالعه، میزان نوشیدنی‌های کافئین‌داری که مصرف می‌کردند نیز پیگیری می‌شد. این نوشیدنی‌ها شامل نوشیدنی‌های شیرین کافئین‌دار، چای‌های غیرگیاهی و قهوه بود.

نویسندۀ این مطالعه توضیح داد:

در این مطالعۀ آینده‌نگر بزرگ، در زنان مسنی که در ابتدای کار افسرگی بالینی یا نشانه‌های شدید افسردگی نداشتند، خطر افسردگی بسته به میزان مصرف کافئین یعنی با افزایش مصرف کافئین کاهش یافته بود.
با این حال، با توجه به ماهیت مطالعه نمی‌توان اثبات کرد که کافئین یا قهوه کافئین‌دار ریسک افسردگی را کاهش می‌دهد، بلکه تنها نشان‌دهندۀ احتمالاتی مانند داشتن اثر محافظتی می‌باشد.

قهوه بدون کافئین ارتباطی با هیچ‌گونه کاهش ریسک ندارد.


مقالۀ مرتبط: چه مقدار کافئین زیاد است؟


این مطالعه در ژورنال Archives of Internal Medicine منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید