انتشار این مقاله


رشد قد پسران : با علائم پایان بلوغ در پسران آشنا شوید

تشخیص اینکه دقیقاً چه زمانی رشد متوقف می‌شود اندکی دشوار است. ما در این مقاله توضیح می‌دهیم که چگونه و از طریق چه علائمی سن توقف رشد پسرتان را بفهمید.

آیا در سن رشد قرار دارید و میزان نهایی رشد قد پسران دغدغه‌ی ذهنیتان شده است؟ درباره‌ی میزان رشد موهای بدن و علائم پایان بلوغ در پسران سوال دارید؟ با مطالعه‌ی این مقاله با عوامل مؤثر در رشد قد پسران آشنا شده و خواهید دانست که اوج رشد قد در چه سنی است و تا چه سنی ادامه دارد .

از آن‌جا که رشد در طول دوران طولانی مدت بلوغ صورت می‎‌گیرد بنابراین تشخیص اینکه دقیقاً چه زمانی رشد متوقف می‌شود اندکی دشوار است. ما در این مقاله توضیح می‌دهیم که چگونه و از طریق چه علائمی سن توقف رشد پسرتان را بفهمید.

هر شخص با سرعت متفاوتی رشد می‌کند و زمان شروع و پایان بلوغ برای هر شخص متفاوت است. بلوغ می‌تواند به مدت ۵-۲ سال طول بکشد پس بنابراین تشخیص زمان دقیق آن همیشه آسان نیست.

بدن پسران دچار تغییراتی در طول دوره بلوغ می‌گردد. این تغییرات می‌توانند برای شخص استرس‌زا یا گیج‌کننده باشند اما این فرآیندی است که برای همه افراد اتفاق می‌افتد بعلاوه آگاهی داشتن از این تغییرات  می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.


حتما بخوانید: آیا می‌توان پس از بلوغ افزایش قد داشت؟


اوج رشد قد در چه سنی است

اوج رشد قد در پسران یک الی دو سال بعد از شروع بلوغ رخ می‌دهد. همچنین رشد فیزیکی حدود دو تا پنج سال طول می‌کشد. به این نکته توجه داشته باشید که در صورتی که تغییرات قد شما در این بازه به میزان اشاره شده نبوده است، لزوماً به این معنا نیست که شما به قد نرمال یا مورد نظر خود نخواهید رسید.

علائم پایان بلوغ در پسران

علائم پایان بلوغ در پسران در چه سنی ظاهر می‌شود؟

بلوغ شامل فرآیند رشد و تغییراتی است که در بدن پسران اتفاق افتاده و آنها را وارده دوره بزرگسالی می‌کند.

سن بلوغ برای هر شخصی متفاوت است و می تواند در ۸ تا ۱۶ سالگی رخ بدهد. به طور میانگین نخستین نشانه‌های بلوغ در پسران در ۱۲ سالگی ظاهر می‌شود.

در بیشتر پسران افزایش قد در سن ۱۶ سالگی متوقف شده و رشد در ۱۸ سالگی به طور کامل تکمیل می‌شود. اما این بدان معنا نیست که افزایش قد پس از ۱۸ سالگی غیرممکن باشد.

بلوغ در پسران آمریکایی و آفریقایی سریعتر از پسران اسپانیایی و قفقازی (ایرانی) اتفاق میفتد.

فاکتورهای ژنتیکی دخیل در رشد قد پسران

ژن نقش مهمی در این قضیه دارد و قد والدین معرف خوبی برای قد فرزند است.

راهی که می‌توان از آن طریق قد احتمالی فرزند پسر را به دست آورد این است:

  • مجموع قد پدر و مادر
  • تقسیم این عدد بر دو
  • به علاوه ۶.۴ سانتی متر

این محاسبات تقریبی هستند و به طور معمول نمی‌توان قد دقیق را با این محاسبه به دست آورد. افزایش قد یک حالت منحنی وار بر روی کاغذ به خود می‌گیرد بنابراین اگر قد شخص از کودکی بر روی کاغذهای گراف علامت زده شود ممکن است بتوان مسیری که در انتها قد به آن ختم خواهد شد را تخمین زد.

بیماری های مزمن مانند آرتریت شدید و شرایط ژنتیکی مانند سندرم داون می‌تواند موجب کوتاهی قد فرد در دوران بزرگسالی بشود.

میانگین رشد قد پسران‌

میانگین قد در نقاط مختلف دنیا متفاوت است اما در ایالات متحده آمریکا ۱۷۷ سانتی‌متر است. منابع دیگری مثل CDC آمریکا قد ۱۷۵.۴ سانتی‌متر را میانگین قد پسران بالای ۲۰ سال اعلام کرده‌اند.

این میانگین از طریق جمع زدن قد افراد یک گروه فرضی و سپس تقسیم آن به تعداد اعضای گروه به دست آمده است. البته این میانگین بدین معنا نیست که افراد بلندتر یا کوتاهتر از این عدد به طور غیرطبیعی بلند یا کوتاه هستند. یادمان باشد هر شخصی تفاوت‌های خود را دارد.

در ۱۰ سالگی که زودترین زمان بلوغ پسران است، نیمی از کل پسران زیر ۱۳۸.۵ سانتی‌متر هستند. میانه قد در ۱۲ سالگی ۱۴۹ cm، در ۱۴ سالگی ۱۶۴ cm، در ۱۶ سالگی ۱۷۳.۵ cm و بالاخره در ۱۸ سالگی ۱۷۶ cm می‌باشد.

پرسش و پاسخ‌ها درباره رشد قد پسران‌

دروان بلوغ می‌تواند ایام گیچ‌کننده ای برای هر شخص باشد. آنچه در قسمت پایین آمده است لیستی از سوالاتی است که ممکن است در این دوران برای افراد پیش بیاید.

رشد اندام‌های جنسی پسران در چه سنی متوقف می‌شود؟

از آنجایی که بلوغ در هر شخصی در سن متفاوتی پایان می‌یابد بنابراین نمی‌توان سن دقیقی برای تکمیل شدن رشد اندام‌های جنسی بیان کرد. بعضی از پسرها به جای سن رشد قد، درباره‌ی این نگرانند که رشد بیضه ها تا چه سنی ادامه دارد و باید گفت زمانی که بلوغ به پایان می‌رسد رشد اندا‌م‌های جنسی نیز تکمیل گشته است. این مدت زمان می‌تواند حدود چهار سال طول بکشد.

  • یک سال بعد از شروع بلوغ، آلت تناسلی و بیضه‌ها رشد خود را آغاز می‌کنند
  • اندام‌های جنسی رشد خود را به مدت یک الی دو سال ادامه می‌دهند
  • چهارسال بعد از شروع بلوغ رشد اندام‌های جنسی باید تکمیل و متوقف شده باشد

چه زمانی رشد موهای بدن پسران متوقف می‌شود؟

به طور معمول موی نواحی شرمگاهی اول از همه شروع به رشد می‌کند. حدوداً یک سال بعد از آن موهای زیر بغل رشد خود را آغاز می‌کنند. موهای صورت و سایر نواحی بدن دو سال بعد شروع به رشد می‌کند. در پایان بلوغ رشد موهای بدن نیز به اتمام می‌رسد.

چه عواملی می‌توانند باعث کاهش نرخ رشد شوند؟

فاکتورهایی مانند رژیم غذایی و محیط می‌توانند بر رشد تاثیر بگذارند. در سراسر جهان کودکان دچار سوءتغذیه ممکن است به بلندی یا قدرتمندی سایر همسالان خود که رژیم غذایی غنی‌تری داشته‌اند نباشند.

بیماری، شرایط ژنتیکی و مصرف بعضی داروها مانند داروهای کورتونی می‌توانند سرعت رشد را کم و محدود کنند.

آیا پسران در سال‌های آخر نوجوانی خود رشد قد دارند؟

بعضی از پسران به طرز شگفت‌آوری رشد می‌کنند. به همین خاطر والدین به این فکر می‌افتند که رشد قد پسران تا چند سالگی ادامه دارد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت انگستان، اکثر پسران تا ۱۶ سالگی رشد خود را کامل می‌کنند. بعضی از پسران همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند و حتی برخی‌ها در سنین بالای ۲۰ سالگی نیز چند سانتی‌متری رشد قد دارند.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد

عدم تعادل هورمون‌ها در بدن ممکن است رشد را کند کرده یا سرعت بخشد. در صورت وجود علائم زیر بهتر است والدین از پزشک خانواده خود درباره‌ی این که رشد قد تا چه سنی ادامه دارد مشورت بخواهند:

  • رشد بسیار سریع یا بسیار کند فرزند
  • بلند یا کوتاه بودن زیاد از همسالان خود
  • سرعت رشد بسیار بالا علیرغم داشتن والدین وتاه قد
  • علیرغم رسیدن به ۱۴ سالگی بلوغشان شروع نشده

عکس برداری X-ray از دست و مچ نیز می‌تواند راهی برای پیش‌بینی میزان رشد قدی فرزند باشد.

نکاتی برای اطمینان از بهترین میزان رشد قد پسران

هر شخص یک میزان ماکسیمم یا حداکثری برای قد خود دارد. بعضی موارد می‌توانند به شخص کمک کنند تا از تمام پتانسیل خود استفاده کند اما به یاد داشته باشیم که این شخص حتی با مصرف مکمل‌ها و داروها نیز نمی‌تواند بیش از این مقدار ماکسیمم رشد کند.

داشتن رژیم غذایی سالم و خواب کافی و ورزش، بسیار مهم است. راه‌های زیادی برای فعال بودن وجود دارد که شامل شرکت در ورزش‌های تیمی و کمک به انجام کارهای خانه می‌شود.

نوجوانان به ۸-۱۰ ساعت خواب شبانه نیاز دارند. یک الگوی سالم خواب به معنای رفتن به تخت خواب در یک ساعت ثابت و دیر نخوابیدن است.

به طور خلاصه

پسران باید بدانند که قد تا چه سنی رشد میکند اما رشد کامل زمان می‌برد و برای هر کس متفاوت است. تقویت اعتماد به نفس، داشتن خانواده و دوستان خوب و انجام دادن سرگرمی‌های سالم در این دوران می‌تواند روبرو شدن با بلوغ را برای آن‌ها آسان‌تر کند.

نمایش دیدگاه ها (12)
    1. سلام دوست عزیز،
      گفته می‌شه که صفحات اپی‌فیزیال انتهای استخوان‌های دراز در بازه‌ی زمانی بین ۱۶ تا ۲۱ سال برای مردان، بسته می‌شن. بسته شدن این صفحات به معنی پایان پیدا کردن رشد طولی، یا همون افزایش قد هست. با این حال، نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۵ توسط کراودر و آستین انجام شد، نشون داد که صفحات اپی‌فیزیال در تمام مردان شرکت‌کننده در مطالعه، در سن ۱۹ سالگی بسته شدن. با توجه به متون پزشکی، شما می‌تونید فعلاً تا پایان ۱۹ سالگی‌تون امیدوار باشید، اما بعد از اون (هر چند تا ۲۱ سالگی امکان رشد طولی وجود داره) شاید بهتر باشه خیلی به افزایش قد امیدوار نباشید.

  1. سلام من ۱۵ ساله هستم موهای سینه ام در امدن ولی خیلی کوتاه هستن تقریبا چند میلی متر صدام دو رگه کامل نشده ولی در حال دو رگه شدنه
    مو های صورتم کامل در نیامده قدم ۱۷۸ هست امکانش هست به ۱۸۵ برسم

    1. سلام من قدم خیلی کوتاهه متولد ۱۳۸۴ هستم و قدم ۱۶۴ سانته و پارسال ۱۶۰ بودم یه ساله که موهای زیر بغلم اومدن ولی صورتم ن (من که فکر میکنم بخاطر بیبی فیس بودنم باشه) ایا رشد بلوغ رو کردم؟ و دیگه رشد کمی دارم ؟ برادرم دوسال از من بزرگتره و قدش ۱۸۵ عه پدرم ۱۷۵ و مادرم ۱۶۴ ولی من خیلی کوتاهم رشد اوجم رو کردم با توجه به سنم ؟ که زیاده

  2. سلام خدمت دکتر محترم.ببخشید من پسری ۱۷ ساله هستم که از سن ۱۳ سالگی به بلوغ رسیدم و یک سال بعد طی جهش رشدی قدم ۱.۷۳ شد. الان حدود سه ساله قدم رشد نکرده ایا امکان داره صفحات رشدم بسته شده باشه؟به نظرتون به دکتر مراجعه کنم؟

  3. سلام خوب هستید من ۱۴ سالمه تمام علاعم بلوغ رو دارم قدم هم تا الان۱۷۵ است وزنم هم ۷۰ از هیکلم راضی ام ولی تنها مشکلی که دارم گودی ها و جوش های روی صورتم هست کی میتونم از دستشون خلاص بشم؟ و زیبا بشم عکس بچگیمو نگاه میکنم کیف میکنم خیلی زیبا بودم

دیدگاهتان را بنویسید