انتشار این مقاله


داروی ترک سیگار می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را افزایش دهد

وارنیکلین (Varenicline) که یکی از داروهای تجویزی کمکی برای مردم به منظور ترک سیگار می‌باشد، می‌تواند آن‌ها را در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی قرار دهد.

طبق تحقیقی جدید منتشر شده در ژورنال Respiratory and Critical Care Medicne ، وارنیکلین (Varenicline) که یکی از داروهای تجویزی کمکی برای مردم به منظور ترک سیگار می‌باشد، می‌تواند آن‌ها را در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی قرار دهد.

محققان کانادا در «رخدادهای قلبی عروقی و نوروپزشکی به دنبال مصرف وارنیکلین برای ترک سیگار» گزارش دادند که در یک آزمایش خودداری، بیمارانی که داروی وارنیکلین (Chantix در ایلات متحده و Champix در کانادا و اروپا) را مصرف کردند، با مصرف آن احتمال مراجعه به یک بخش مراقبت اورژانسی یا بستری شدن به دلیل عارضه‌ی قلبی عروقی به میزان ۳۴٪ بیشتر بود. در میان افرادی که سابقه‌ی بیماری قلبی عروقی نداشتند، میزان شیوع آن تنها ۱۲٪ بود.

محققان تخمین زدند که در میان همه‌‌ی بیماران، در هر هزار نفر از افرادی که از وارنیکلین استفاده می‌کردند، ۳.۹۵ مورد بیماری قلبی عروقی داشتند که می‌تواند مربوط به مصرف این دارو باشد. به گفته‌ی نویسندگان این عددی است که پزشکان به بیماران خود نقل می‌کنند.

محققان همچنین دریافتند که تعداد افراد در بخش اورژانس و بستری ‌های دارای علائم روانپزشکی کمی دارای افزایش بوده است. اما آن‌ها قید کردند که یافته‌ها قوی نبوده و به نظر نمی‌رسد از نظر پزشکی دارای معنای خاصی باشند.

Andrea S، پزشک، استاد دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه تورنتو و دانشمند مؤسسه‌ی علوم بالینی و مرکز علوم بهداشتی Sunnybrook در انتاریوی کانادا، می‌گوید:

مطالعات پیشین در مورد وارنیکلین با یکدیگر اختلاف نظر دارند. و بیشتر افراد تحت بررسی دارای مشخصات و زمینه‌های نسبتاً مشابهی هستند که در محیط‌های کاملاً کنترل شده می‌باشند. ما می‌خواستیم اثرات وارنیکلین را در بین انواع مردم در دنیای واقعی مطالعه کنیم.


مقالۀ مرتبط: ۱۴ راه عملی برای ترک دائمی سیگار


محققان پرونده‌های پزشکی ۵۶,۸۵۱ مصرف کننده‌ی جدید وارنیکلین که در انتاریو زندگی می‌کردند، از سپتامبر ۲۰۱۱ تا فوریه‌ی ۲۰۱۵ تجزیه و تحلیل کردند. پرونده ها از یک سال قبل از تجویز وارنیکلین تا یک سال بعد از آن مورد مطالعه قرار گرفتند. در طول این مدت ۴,۱۸۵ و ۴,۷۲۰ بیمار حداقل یک عارضه‌ی قلبی عروقی و روانپزشکی که منجر به ویزیت ER یا بستری شدن در بیمارستان شد، تجربه کردند.

وارنیکلین به طور معمول به مدت ۱۲ هفته مصرف می‌شود. این مدت که افراد در معرض خطر بودند با هفته‌های قبل از آن مقایسه شدند. محققان از دوره‌‌‌ی کنترل ۶ هفته‌ایِ قبل از تجویز وارنیکلین برای جلوگیری از نتایج غربالگری توسط بیمارانی که به تازگی از بیماری قلبی عروقی رنج می‌بردند و شروع به استفاده از وارنیکلین کرده بودند استفاده کردند تا خطر ابتلا به یک بیماری دیگر را کاهش دهند.

عوارض قلبی عروقی شامل حمله‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی، آریتمی، آنژین ناپایدار و بیماری عروق پیرامونی در بین دیگر بیماری‌ها می‌شد. عارضه‌های روانپزشکی نیز بیشتر شامل افسردگی، اضطراب، روانپریشی، توهم، بی‌خوابی و آسیب به خود می‌شد.

از آنجا که این مطالعات مشاهده می‌شوند، نمی‌توانند علت و معلول را تعیین کنند. نویسندگان می‌گویند این مطالعات توسط تعدادی از عوامل دیگر مثل عدم وجود اطلاعات در مورد اینکه آیا بیماران ترک سیگار را محدود می‌کنند، مصرف داروهای دیگر برای کمک به ترک سیگار و اینکه آیا حذف نیکوتین برای برخی رویدادهای روانپزشکی گزارش شده است یا نه، محدود شده است.

دکتر Gershon می‌گوید:

ترک سیگار تا حد زیادی باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان می‌شود و مزایای سلامتی زیادی نیز دارد. این یافته‌ها نباید به عنوان پیشنهادی برای عدم استفاده از وارنیکلین، استفاده شود. یافته‌های ما باید به منظور کمک به مردم برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد استفاده از وارنیکلین بر اساس اطلاعات دقیق در مورد خطرات و همچنین مزایای آن، استفاده شود.

دکتر Gershon اضافه کرد که یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که پزشکان باید بیمارانی که وارنیکلین استفاده می‌کنند را بیشتر در مورد ابتلا به عوارض جانبی آگاه کنند.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید